Milloin meinaat leikata hedelmäpuita/ pensaita tänä talvena?
Täällä etelässä ei ole vielökään pakkasta tai lunta. Katsoin äsken 10 pv ennusteen ja samanlaisena jatkuu. Kuka tietää helmi- maaliskuusta, mutta erikoinen talvi on meneillään.
Mietin kovasti, että milloin pitäisi leikata omenapuut ja pensaat? Ettei köy niin, että yhtäkkiä illaankin jo keväässä, eikä talvea tulekaan ja on myöhäistä. Toisaalta mitä jos tuleekin pakkasta myöhään keväällä takatalvena?
Onko palstalla joku asiantuntija, joka osaisi neuvoa amatööriä tämän vuoden järkevimmän leikkausajankohdan suhteen?
Kommentit (7)
Mä oon leikellyt niitä, milloin on huvittanut.
Ei ole siitä kärsineet.
Nyt on niin märät kelit etten viitsisi leikellä. Leikkauspintojen paraneminen voi olla huonoa ja sienitautiriski. Huhtikuussa sitten ennen kuin silmut alkaa paisua. Tosin tänä vuonna ei pahemmin ole tarvetta.
Arboristi kertoi, että ei ole mitään meritystä ajankohdalla. Aikoinaan kevättalvi oli leppoisaa maatalouden töiden kannalta, joten puut leikattiin silloin.
Tuli hankittua kesällä elämäni ensimmäiset hedelmäpuun taimet, pari luumupuuta. Valikoituivat lähinnä siksi, että useammastakin lähteestä asiaa tutkiskeltuani annoin itseni ymmärtää että niitä ei yleensä tarvi ahkerasti leikellä. Muutama oksa noissa taimissa kasvoi runkoon päin, tai hankasi toista oksaa vasten. Odottelin että kasvukausi päättyy ja puut pudottavat lehtensä. Lokakuun loppupuolella leikkasin aikaisemmin paikantamani ongelmaoksat pois, ja samalla vielä siistin myös jo valmiiksi kuolleet ja kuivanneet oksat pois lahoamasta. Odotan mielenkiinnolla mitä tuosta operaatiosta seuraa. Kelit olivat useamman viikon pikkupakkasella leikkauksen jälkeen, enkä minkäänlaista ongelmaa ole vielä lauhan kelin aikanakaan havainnut kehittyväksi.
Ylempänä arboristin kertomaksi sanottu "ei väliä koska leikkaa"... Miksi useankin hedelmäpuun kohdalla varoitellaan taudeista ja nestevuodon mahdollisuudesta väärään aikaan leikatessa?
Omenapuita voi leikata joko keväällä tai syksyllä. Omaa omppupuuta olen siistinyt vaihtelevasti sekä että. Yleensä odotan keväällä että aurinkoa on vähän enemmän ja on kuivempaa. Tämä siksi ettei leikkauskohta pidä liian märästä.
Voi ei... leikkasin tänään ja oli sadepäivä ja piha on tosi märkä. Kyllä se sieni sit iskee noihin.
Up