Vesivarantojen yksityistäminen ja seuraukset
Katsoin joskus pari vuotta sitten ihan järkyttävän dokumentin. Se oli etelä-amerkikaata, olikohan Peru/Bolivia/Uruguay? Enivei, siellä oli vesi yksityistetty. Ja enää vain rikkailla oli varaa veteen.
Köyhä perhe haki kuralätäköstä vettä, perheen vauva oli aivan kuoleman kielissä kun ripuli vaivasi koko ajan saastuneen veden takia. Vedenhakumatka pitkä, ei ollut varaa liittyä vesiverkostoon. Jotkut yritti ryöstää vettä kaivamalla auki vesiverkoston jakeluputken ja poraamalla siihen reiän, hetken päästä tuli poliisi ja vei perheenisän vankilaan kun jäi veden rosvoamisesta kiinni (yksityinen veden omistaja valvoi linjastoa tarkasti). Lapset näkivät jatkuvaa janoa, ei saatu vettä mistään.
Yksityistäminen johtaa AINA holtittomaan hinnan nousiuun. Olen itse hyvätuloinen mutta sydän itkee verta kun tiedän miten aina köyhät kärsii kun jotain yksityistetään. Köyhän lapsi on arvokas ja tärkeä ja lapset eivät saa kärsiä!
Olen Jyväskyläläinen itsekin ja pöyristynyt tästä mitä meinataan tehdä. Todellakin joku New order, Rapparit tai Orlo -järjestö on tän takana ja tenhyt päättäjät hulluksi. En tajua mikä selittäisi muuten päättäjien joukkopsykoosin.
Sen jotenkin ehkä vielä ymmärrän että palveluita yksityistetään. Mutta perustarpeet kuten vesi, ei saisi koskaan joutua markkinavoimien käsiin. Se tietää ihmiten riistoa.
Kommentit (3)
Jostain sen Sari Sairaanhoitajan palkkarahat pitää nyhjäistä, miksei sitten vaikka kunnan vesilaitoksen myynnillä.
Todella lyhytnäköistä. Sähkön siirto jo myytiin ja nyt ollaan kakat housussa asian kanssa, enää ei voi palata entiseen.
Ei lisättävää. Tästä syystä olisin valmis vaikka kadulle mellakoimaan vaikka oma kaivo sattuu olemaankin. Todella tärkeä asia, Suomessakin.