Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta että havannankoirilla on paljon sisäsiisteysongelmia?

Vierailija
20.01.2020 |

Olen kuullut monen sanovan että havannankoirat eivät meinaa oppia millään täysin sisäsiisteiksi ja että rodussa on paljon sisäsiisteysongelmia. Ja että jotkut kasvattajatkin pitäisivät aikuisten koirien sisälle pissailua ihan normaalina ja 'rotuun kuuluvana'.

Rotu kiinnostaisi muuten, mutta en halua koiraa joka ei pysty oppia sisäsiistiksi normaalilla sisäsiisteyskasvatuksella eli viemällä se ulos aina heräämisen, syömisen ja leikkimisen jälkeen ja kehumalla tarpeitten teosta ulkona.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kuullutkaan.

Ota villakoira.

Vierailija
2/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienillä roduilla tuo on yleisempää kuin isommilla, varsinkin uroksilla. Mun eräällä sukulaisella on tuollainen havannankoira, hemmoteltu pikku fifi, ja kammottaa aina kun ne tulee kylään, kun se nostaa koipea sisällä jonnekin vähän väliä. Eikä omistajat edes tarjoudu siivoamaan, saattavat kyllä kommenentoida että hups, tuli pieni pisu tms mutta ei tee mitään. Jos minun koirani ikinä pissaisi kenenkään vieraan ihmisen kotona sisään, pyytäisin anteeksi ja haluaisin heti siivousvälineet joilla voin siivota koirani aiheuttamat sotkun.

En sitten tiedä paljonko on kyse ihan fysiologisesta vaikeudesta pidättää, ja paljonko siitä että omistajina on usein vähän tietynlaisia ihmisiä jotka sallii pikkukoiriltaan kaikenlaista kun ne on niin pieniä ja söpöjä. Esim jos mun koira päästäisi pissan sisälle, eikä olisi pikkupentu, niin ei se minusta olisi mikään söpö pikku pisunen joka pääsi vaan kuvottavaa kusenlorotusta sisälle ja heti kun huomaisin, raahaisin koiran moittien ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun havanna pissailee myös sisälle silloin tällöin. Ja toisen tutun havanna pissii lähes joka yö keittiön matolle, eikö sitten pysty pidättämään vai mikä on. Nämä molemmat narttuja.

Vierailija
4/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla, että pienellä koiralla on pieni rakko, joten niiden pitäisi päästä useammin pissalle? Koko työpäivä tai koko yö voi vaan olla liian pitkä aika fysiologisesti? Toki kuten joku mainitisikin, näitä pikkukoiria ottavat monesti ne, joille se koira on söpö pehmolelu ja käsilaukun täyte ja lutuinen pikku fifi, eikä sitä ehkä sitten osata kasvattaa niinkuin koiraa kuuluisi. Seurauksena sitten käytösongelmia laidasta laitaan. Mutta silloin vika ei ole koirassa tai rodussa, vaan omistajassa.

Vierailija
5/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestiko jonkun koirat pissii sisälle?

Vierailija
6/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten pienen koiran rakko voisi olla erilainen kuin isommalla koiralla. Eivätkös ne ole sekä pienillä että suurilla suhteessa koiran kokoon, samoin kuin koirien syömät ruokamäärät tai juomismäärätkin?

Vierailija
7/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole meidän havanna pissinyt aikuisena sisälle, vaikka on usein 8h yksinään kotona. Ja onhan tuo 8-10h yötkin kuseksimatta. Eiköhän tuo ole vaan koulutuksen puutetta?

Vierailija
8/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi pientä koiraa. 11-vuotias Kleinspitz joka ei ole koskaan tehnyt tarpeitaan sisälle sen jälkeen kun tuli sisäsiistiksi. Toinen on 5-vuotias Australianterrieri jolla kesti 1 vuotiaaksi asti ennen kuin sain sisäsiistiksi.

Vieläkin välillä pissii sisälle, mutta kuitenkin harvoin. Tyttöjä kumpikin se pitää kyllä paikkansa, että mitä pienempi koira sen pienempi rakko. Erilaisia kuitenkin ovat sisäsiisteyden suhteen.

Vierailija
9/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että niitä otetaan paljon perheisiin pehmolelun asemaan ja ei osata/viitsitä opettaa sisäsiistiksi oikein. Jätetään esim. ulkoilutus lasten vastuulle, jolloin esim. uroskoira ei ehdi saada rakkoa kunnolla tyhjäksi (uros tyhjentää rakon vähän kerrallaan ja rakko tyhjenee kunnolla vasta esim. kymmenen merkkisuhauksen jälkeen. Jos viedään ekan suhauksen jälkeen sisälle, on rakko vielä melkein täysi). Kasvattajat eivät ole välttämättä paljon parempia. Osa kasvattajien koiralaumoista elää ihan pellossa koulutuksen ja sisäsiisteyden suhteen, osa häkitettyinä tms.

Vierailija
10/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten pienen koiran rakko voisi olla erilainen kuin isommalla koiralla. Eivätkös ne ole sekä pienillä että suurilla suhteessa koiran kokoon, samoin kuin koirien syömät ruokamäärät tai juomismäärätkin?

Siinä on se ero että pienillä koirilla on vilkkaampi aineenvaihdunta. Eli ne joutuu syömään kaloreitakin kokoonsa nähden enemmän kuin isommat koirat. Tämän lisäksi voi vaikuttaa se, että useimmat isot koirat on sisällä kotona aika rauhallisia, ja saaavat liikuntansa sittne ulkona. Pienet koirat taas voi sisällä touhuta tosi paljonkin, ja kyllähän siinä sitten juotattaa ja pissattaa jos kovasti häärää.

Vierailija
11/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeestiko jonkun koirat pissii sisälle?

Joo. Mulla on tuttu jolla on 3 australianterrierinarttuja, nämä kaikki on sisälle kuseksijia. Kuulemma rodussa yleinen taipumus. Hän vaan naureskelee että heillä ei sitten vaan käytetä mattoja ja osataan katsoa mihin astutaan lammikoiden varalta.

Kauhea tilanne olisi jos ottaisi koiran ja olisi tuollainen jota ei saa koulutettua sisäsiistiksi. Kun en minä nyt ainakaan oikein pelkästään tuon takia eutanasiaakaan voisi harkita, mutta olisi se nyt ihan kamalaa että aina olisi lätäköitä ja kusenhajua kotona, eikä mattojakaan voisi pitää.

Vierailija
12/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä tutulla oli poika villakoiria ja ne kusi jatkuvasti sisälle. Toisella on chihuahua poika koiria. Kusevat ja paskovat sisälle. Tekevät myös ulos, mut samaan tahtiin sisällekin.

Vierailija
13/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2 havannanarttua, eivätkä ole oppineet täysin sisäsiisteiksi. Yöllä tulee aina pissi, joten opetin käymään kylppärin viemärillä kyykkimässä. Pesen sen sitten joka aamu.

Vierailija
14/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs toinen rotu oli samassa maineessa 80-luvulla.

Ongelma juontaa juurensa pieneen koirapopulaatioon, jossa on vain muutama kasvattaja, jonka narttu ei ole sisäsiisti. Normaalisti emä opettaa sisäsiisteyden alkeet pennuilleen, jolloin ne alkavat käydä pesäpaikan ulkopuolella pissalla. Jos tuo puuttuu ja lisäksi kasvattajan sisäsiisteysopetusta ei ole tai mahdollisuutta nartunkaan olla sisäsiisti (pentutehtaat), niin syntyy tilanne, jossa suuri määrä ko. rodun koiria ei kovin helposti opi sisäsiistiksi.

Hyvän kennelin kasvatilla pitäisi olla jonkinlainen käsitys sisäsiisteydestä jo luovutusikäisenä. Tarhoissa ja pienissä tiloissa kasvatettuja pentuja kehottaisin välttämään. Jos emä ei ole sisäsiisti, kannattaa harkita kahdesti ottaako pentua siitä kennelistä.

Vierailija
15/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on havanna ja sen sisäsiisteydellä ei kyllä voi kehua... ei nyt sentään nosta jalkaa meidän nähden, mutta parin viikon välein vähintään joudutaan siivoamaan pissoja (tai joskus jopa kakkoja) lattialta. Eikä siihen auta sekään, että koira pääsee päivisin n. kilometrin lenkille. Ei siis tarvitse pidättää kuin n. 4 tuntia, silti tekee tarpeita sisälle silloin tällöin. Todella turhauttavaa. =( Meillä koira ei ole mikään "fifi", eli muuten käyttäytyy hyvin, mutta yksinollessaan pissailee. Olen myös ymmärtänyt, että niilläkin, joilla sisäsiisteys on lopulta saavutettu (paremmin kuin meillä), on mennyt melkein vuosi ennen kuin koira on saatu opetettua sisäsiistiksi.

Muuten todella kiva rotu, mutta nämä sisäsiisteysasiat aiheuttavat kyllä harmaita hiuksia!

Vierailija
16/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aikaisemmin kun minulla on se 5-vuotias Australianterrieri narttu. Mulla oli aikaisemmin samanrotuinen ja myös narttu eli 14.5 vuotiaaksi ja oli täysin sisäsiisti. Tämä nykyinen niin paljon vilkkaampi kuin edellinen oikea ADHD pakkaus. Itsellä ollut koiria eri rotuisia viimeiset 34 vuotta ja tämän viimeisen kanssa sisäsiisteyden kanssa mennyt aikaa. Olen myös huomannut ja kuullut, että niillä joilla monta näitä ”ausseja” niin tekevät tarpeensa sisälle. Itselle aina ollut tärkeää saada sisäsiistiksi vaikka tiedän kyllä myös paljon erirotuisia koiria jotka eivät sitä ole.

Vierailija
17/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä villakoira ja sen jälkeen kun oppi siistiksi (n. 6kk) ei ole pissannut tai kakannut kertaakaan sisälle, nyt kolmevuotias. Osaa pyytää ulos itse. Ei koske siis kaikkia "fifejä".

Vierailija
18/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on se ero että pienillä koirilla on vilkkaampi aineenvaihdunta. Eli ne joutuu syömään kaloreitakin kokoonsa nähden enemmän kuin isommat koirat. Tämän lisäksi voi vaikuttaa se, että useimmat isot koirat on sisällä kotona aika rauhallisia, ja saaavat liikuntansa sittne ulkona. Pienet koirat taas voi sisällä touhuta tosi paljonkin, ja kyllähän siinä sitten juotattaa ja pissattaa jos kovasti häärää.

Tämä on se oikea syy. Mitä pienempi nisäkäs, sitä nopeampi aineenvaihdunta, pulssi, hengitys. Samoin suurempi energiankulutus suhteessa painoon.

Tutullani on toy-villakoira. Ei kestä olla työpäivää pissaamatta.

Vierailija
19/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se oikea syy. Mitä pienempi nisäkäs, sitä nopeampi aineenvaihdunta, pulssi, hengitys. Samoin suurempi energiankulutus suhteessa painoon.

Tutullani on toy-villakoira. Ei kestä olla työpäivää pissaamatta.

Meillä oli toy. Pärjäsi kyllä yöt ja pahimmillaan 10 tuntia päivällä, kun oltiin töissä eivätkä lapset tulleet harrastusten tajua suoraan koulusta kotiin. Ilmeisesti yksilöllistä sitten.

Vierailija
20/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pikkukoira, joka on yleensä sisäsiisti. Lemmikkitarvikeliikkeissä se on lyhyessä hihnassa, koska sen ei tarvitse haistaa kuin muisto jonkun toisen koiran liruista, kun se on jo merkkaamassa.

Lisäksi koira "provosoituu" villan hajusta.

Koira oppi sisäsiistiksi jopa poikkeuksellisen nopeasti, jo parissa kuukaudessa. Mutta sukukypsyyden myötä alkoi tuo kiusallinen merkkailu. Monen koiran talouteen tämä ei sovi ollenkaan, vaikka onkin mukava ja sopuisa yksilö näin ainoana koirana.

Aiemmilla samanrotuisilla ei ole mitään tällaisiin viittaavia ongelmia ja olenkin hämmästynyt. Totta kai on hyvä, että arkojen koirien määrää saadaan vähemmäksi, mutta jos itsevarman pikkukoiran kaupanpäällisinä tulee taipumus kuseksia sisälle, niin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan