Postnordin ja Postin kyseenalainen toimintamalli, kauanko tämä saa jatkua
Miten on mahdollista, että Suomen ja Ruotsin/Tanskan raskaasti tappiolliset valtionyhtiöt eli Posti Ja Postnord saavat touhuta Suomessa kuljetusalalla ihan miten huvittaa vääristämällä markkinoita hinnoittelemalla kuljetukset niin, että yksikään yritys ei voi kilpailla heidän kanssa. Yksikään yritys ei pysty vuodesta toiseen tekemään tappiota eli pitää hinnoitella terveesti, jotta yritys pysyy ylipäätään pystyssä. Lisäksi tilaajavastuulaki ei koske valtionyhtiöitä, mikä tekee suomalaisista yrityksistä entistä enemmän altavastaajan.
Eikö valtionyhtiöiden pitäisi toimia esimerkkinä, eikä näin?
On meillä surkea valtionjohto, kun tällaiseen ei puututa.
Luin uutisista, että postnordin tuorein tappio 280milj.euroa ja lisäksi juttelin erään isohkon kuljetusyrityksen johtohenkilön kanssa ja olin järkyttynyt miten tällainen toiminta on mahdollista. Googletin ja huomasin, että tämä ei ole edes uusi asia.
Kommentit (10)
Ei ole PN menossa konkurssiin, logistiikkapuoli on hyvinkin tuottoisaa ja PN onkin vaatinut että Posti ei saisi toimia niinkuin toimii eli laittamalla logistiikan tappiot postinjakelun piikkiin. Posti vääristää alaa.
Tästähän oli hiljattain jossain ajankohtaisohjelmassakin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä oli ajankohtaisohjelmassa?
Matkahuollon ja PostNordin toimarit oli ainakin vaatimassa Postia vastuuseen aamuTv:ssä.
Posti ja Postnord voivat ostaa palveluita/alihankintaa yrityksistä, jotka käyttävät halpaa ulkomaista työvoimaa, kun suomalainen kuljetusyritys tekee näin se on rikos.
Reilua? Ei. Tähän pitäisi tulla muutos, sillä valtionyhtiöiden pitäisi noudattaa lakia, eikä rajata itseään lain ulkopuolelle sillä seurauksella, että se pystyy toiminnallaan vääristämään markkinoita ja kilpailua. Muut yritykset vaikuttavat asiakkaan silmiin kalliilta vaihtoehdolta tai ahneilta, vaikka totuus on ettei kilpailu ole reilua.
Jos Postnordin logistiikka on Suomessa kannattavaa niin miksei siitä voi julkaista lukuja?
Vierailija kirjoitti:
Posti ja Postnord voivat ostaa palveluita/alihankintaa yrityksistä, jotka käyttävät halpaa ulkomaista työvoimaa, kun suomalainen kuljetusyritys tekee näin se on rikos.
Reilua? Ei. Tähän pitäisi tulla muutos, sillä valtionyhtiöiden pitäisi noudattaa lakia, eikä rajata itseään lain ulkopuolelle sillä seurauksella, että se pystyy toiminnallaan vääristämään markkinoita ja kilpailua. Muut yritykset vaikuttavat asiakkaan silmiin kalliilta vaihtoehdolta tai ahneilta, vaikka totuus on ettei kilpailu ole reilua.
Jos Postnordin logistiikka on Suomessa kannattavaa niin miksei siitä voi julkaista lukuja?
Ei kai ne luvut mitään salaisia ole. Ja ihan suomalaisia alihankintayrityksiä käyttää Suomessa.
Mistä lähtien postnord tai posti on olleet halpoja?
Ei niiden temput ainakaan hinnoissa näy..
Postnord on menossa konkurssiin