Mitä erikoisia laskuja ihmisille (tai omakotiasujille) tulee tammikuussa?
Tuolla budjettikeskustelussa näin tuskailivat että tammikuussa on eniten laskuja varsinkin kun asuu ok-talossa. Niin mitä laskuja, nyt kiinnostaa? Eikö esim. kiinteistöveroa makseta muuttopäivästä alkaen eikä vasta tammikuusta? Lääkkeiden omavastuun ymmärrän mutta muuten en. Tietysti vaikka harrastusten kausimaksut, mutta yleensähän ne harrastuksetkin alkavat jo alkusyksystä?
Kommentit (8)
Kiinteistöverot tulee maksuun kahdessa erässä syksyllä.
Meillä tulee tammikuussa hulevesimaksu. Tammikuussa ei tule mitään erityistä omakotitaloon liittyvää laskupinoa.
Minulle tulee vakuutusmaksut aina alkuvuonna. Juu, itse olen valinnut maksaa ne yhdessä erässä enkä tiedä tulevatko ne muillekin alkuvuodesta vai miten milloinkin. Minulla kuitenkin näin. Lisäksi minulle tuli vesilaskusta tasauslasku nyt vuoden alkuun. Ja lisäksi on muutama yritystoimintaani liittyvä lasku (esim jäsenmaksuja ja ohjelmistolisenssejä).
Eikö omakotiasujat olekaan ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee vakuutusmaksut aina alkuvuonna. Juu, itse olen valinnut maksaa ne yhdessä erässä enkä tiedä tulevatko ne muillekin alkuvuodesta vai miten milloinkin. Minulla kuitenkin näin. Lisäksi minulle tuli vesilaskusta tasauslasku nyt vuoden alkuun. Ja lisäksi on muutama yritystoimintaani liittyvä lasku (esim jäsenmaksuja ja ohjelmistolisenssejä).
Mulle tuli pitkään kotivakuutus marraskuussa jolloin muutin nyk. asuntoon mutta vaihdoin sittemmin vakuutusyhtiötä elokuussa jolloin nykyään tulee koko vuoden lasku kerralla. Auton ostin huhtikuussa joten silloin tulee siihen liittyvät verot ja vakuutukset. Ohjelmistoja ei ole kuin 1 ja se erääntyy heinäkuussa.
Eli nämä kaikki "tammikuun laskut" ovat oikeasti suurimmaksi osaksi vain ihmisten oma valinta.
Harrastemaksujen kevätmaksut, vakuutukset ja sähkölasku. Kalliiksi tulee kun osuvat samalle kuulle.
Te jotka noita kuitenkin ennalta tiedettyjä laskupinoja tuskailette, oli se sitten mikä tahansa. Laskekaa nämä vuosittaiset kulut yhteen (vakuutus, kiinteistövero, sähkö, vesi yms) ja jakakaa 12:lla. Kas näin teillä on kk-kulu selvillä, siirrätte sen verran toiselle tilille joka kuukausi ja maksatte sitten sieltä nämä laskut kun ne tulevat. Olkaa hyvä.
Ja alkuperäiseen kysymykseen, ei tule laskupinoa tammikuussa. Syksyllä kiinteistövero haukkaa osa, vakuutusmaksu tulee joka 2.kk ja autovero joka 3.
Minulla on sähkölämmitys, joten yleensä tähän aikaan vuodesta lasku voi olla aika suuri. Vakuutus minulla on useammassa erässä, joten sattumoisin on myös tässä kuussa. Vesilasku 3 kk välein, tuli tammikuulle ja tasauslasku on yleensä tähän aikaan.
Jätehuoltokin tuli nyt, tulee muutaman kerran vuodessa.
Voisihan sitä yrittää ehkä jotenkin kysyä jos niitä voisi jotenkin muutella, mutta toistaiseksi olen näin selvinnyt.
Kiinteistövero menee sitten syksyllä kahtena kuukautena.
Ei meille tule ainakaan mitään muuta kuin joka kuukausi tuleva sähkölasku, joka on toki sähkölämmitystalossa näin talvisaikaan aika suuri.