Ala mukaan 16:8 pätkäpaastoon, tervetuloa kaikki!
sekä paastoilleet ja uudelleen alkavat, ne jotka ei ole koskaan kokeillut ja ne jotka paastoilee.
Vinkkejä, kokemuksia, vertaistukea.
Kommentit (17)
Etkö mitään terveellisempää diettiä keksi? Mikä näissä älyttömyyksissä vetoaa ihmisiin?
Mikä siinä niin pahaa on? Kerro parempi dietti.
Kiitos ei. Opettelen syömään oikein, enkä niin että olisin syömättä puolet päivästä. Työssä käyvä ihminen tarvitsee energiaa. Mut onnee vaan. Olen kuulut että tuolla metodilla ne kilot tulevat myöskin hyvin nopeasti takaisin.
Mä pätkäpaastoilen ihan luonnostani. En syö ikinä aamiaista, eka ruokailu on mulla lounas 11.30. Ihan normi lautasmallin mukaan, ei ole mikään iso nälkä kuitenkaan, kun elimistö ei osaa vaatia ruokaa ennemmin, kun on tottunut. Kahden maissa joku hedelmä tms, ja kotona noin 16-17 aikaan toinen lämmin ruoka. Sit vielä jotain pientä syön seiskan maissa, puuroa yleensä. Oon hoikka.
Mä oon messissä! 13kg lähti syksyn aikana ja tää juttu sopii itselle hyvin. Ei ole ollenkaan hankalaa ja paino putoaa kuin itsestään.
Syön klo 16-22 eli iltapainotteisesti. Aamuisin ja päivällä ei ole nälkä ja ruoka väsyttää jos syön esim.aamulla. Kahvia, teetä ja vettä juon työpäivän aikana ja kun tulen kotiin teen ruuan vihanneksista ja kalasta/kanasta/juustosta/pähkinöistä. Syön myös hedelmiä ja Iltapalana iso kuppi maustamatonta jugurttia marjoilla ja sokerittomalla myslillä. Joskus menee myös pari siivua ruisleipää ja keksi kahvin kanssa. Näillä pärjää hyvin keski-ikäinen naisihminen, jos ei tee fyysistä työtä.
Näin jos teette niin takaan, että laihdutte muutkin. Itsellä ainoana liikuntana koiralenkit kävellä lipsutellen.
Tervetuloa mukaan.! 😊 Itsellä ajatuksena kans iltapainotteinen syönti ku ruoka ei aamusta tahdo maistua ja lääkkeisiinkin pitää väliä tulla, mutta katsotaan mihin asettuu..
Onko vinkkejä näin alottelijalle?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ei. Opettelen syömään oikein, enkä niin että olisin syömättä puolet päivästä. Työssä käyvä ihminen tarvitsee energiaa. Mut onnee vaan. Olen kuulut että tuolla metodilla ne kilot tulevat myöskin hyvin nopeasti takaisin.
Olet ymmärtänyt ihan väärin. Pätkäpaasto on elintapa, ei mikään ihmedieetti, joka lopetetaan.
Olen itse ollut 16:8-paastolla puolisen vuotta. Ennen sitä laihdutin kaloreita laskemalla. Tarkoitus oli löytää tapa, jolla kilot eivät palaa. Tämä onkin onnistunut melko hyvin. Tosin nyt vuoden lopussa tuli pari kiloa, joita nyt karistelen.
Pätkäpaasto on vähentänyt tarvetta laskea kaloreita. Se on rauhoittanut stressivatsani toimintaa. Turvotusta ei ole enää koskaan. Koen vähemmän nälän tunnetta kuin ennen. Elämä on yksinkertaisempaa, kun ei tarvitse koko ajan miettiä, mitä söisi.
Voin ihan hyvin kuvitella olevani pätkäpaastolla vaikka vanhuuteen saakka. Nyt olen viisikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Syöt säännöllisesti, terveellisesti ja kohtuullisesti, sekä liikut runsaasti. Se tarkoittaa myös pysyvää elämäntapamuutosta, eikä mitään jojoilua.
Ei kukaan syö yölläkään 3 tunnin välein. Solujen "siivoamistoiminto" aktivoituu paastossa ja samalla palaa varastorasva. Win-win.
Entinen lihava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt säännöllisesti, terveellisesti ja kohtuullisesti, sekä liikut runsaasti. Se tarkoittaa myös pysyvää elämäntapamuutosta, eikä mitään jojoilua.
Öö, minä syön säännöllisesti, terveellisesti ja kohtuullisesti ja liikunkin. Lisäksi olen pätkäpaastolla. Miksi nämä sulkisivat toisensa pois?
Sitä paitsi mitä ihmettä teet tässä ketjussa? Luepa aloitus uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Aivan, mutta ei sitten kuitenkaan niin paljon, että lihoaa. Jos on lihonnut ja haluaa laihtua, niin jostain sitä kalorimäärää on vähennettävä vaikka kävisikin töissä. Jos taas työnteko on niin raskasta ettei voi olla kalorivajeella niin sitten on joko lopetettava työt tai laihduttaminen.
7 miten on sujunut?
Minulla pari päivää takana ja yllättävä miten vähän oikeasti illalla tekee mitään mieli, tai tekee kyllä mutta olen tiedostanut etten nälkääni aina.
Jospa tämä olisi hyvään suuntaan lähdössä ja tässä tulee itseään tutkisteltua.
Ja tosiaan tavoitteena elämäntapa, ei mikään hetken dietti, siksi on ala koko ruokavaliota karsimaan ym koska se ei kanna pitkälle.
Ap
Aivan järkyttävän kylmä aina aamupäivisin kun paastoaika on lopuillaan. Mistä se johtuu?
Mä olen syönyt näin koko aikuisikäni. Ei ole aamulla yhtään nälkä joten juon vain mustaa kahvia. Lounas sitten klo 13. Työn jälkeen jotain välipalaa, esim. rahkaa ja hedelmää tai pähkinöitä ja hedelmä. Päivän tukevin ateria päivällinen klo 20-21. Muina aikoina ei mitään syömisiä, koska ei vaan tee yhtään mieli.
"Aivan järkyttävän kylmä aina aamupäivisin kun paastoaika on lopuillaan. Mistä se johtuu?"
Oletko miinuskaloreilla eli laihdutko? Silloin energiavajeesta johtuen paleleminen on tavallista. Toisilla ihmisillä kyllä tuo reaktio tulee pitkistä ateriaväleistä silloinkin, jos ei ole miinuskaloreilla, mutta esim. itselläni niin että vain jos olen miinuksilla, palelen vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syönyt näin koko aikuisikäni. Ei ole aamulla yhtään nälkä joten juon vain mustaa kahvia. Lounas sitten klo 13. Työn jälkeen jotain välipalaa, esim. rahkaa ja hedelmää tai pähkinöitä ja hedelmä. Päivän tukevin ateria päivällinen klo 20-21. Muina aikoina ei mitään syömisiä, koska ei vaan tee yhtään mieli.
"Aivan järkyttävän kylmä aina aamupäivisin kun paastoaika on lopuillaan. Mistä se johtuu?"
Oletko miinuskaloreilla eli laihdutko? Silloin energiavajeesta johtuen paleleminen on tavallista. Toisilla ihmisillä kyllä tuo reaktio tulee pitkistä ateriaväleistä silloinkin, jos ei ole miinuskaloreilla, mutta esim. itselläni niin että vain jos olen miinuksilla, palelen vähän väliä.
En ole miinuskaloreilla, ihan vaan tämä paasto. Normaalisti syön kyllä 8 tunnin aikana.
No en tule mukaan. Kerran kokeilin, en saanut mitään väitettyjä hyötyjä, eli ei vissiin sovi mulle.