Kova iskiaskipu
Joka herättää öisin ja pitää hereillä. Selästä johtuva vaiva. Onko mielestäsi syy jäädä sairaslomalle töistä? Mitä ajattelisit jos työkaverisi/alaisesi olisi tämän vuoksi pois töistä?
Kommentit (7)
Eikös nuo tuki- ja liikuntaelinvaivat ole niitä yleisimpiä sairasloman syitä?
Menee lääkäriin ja sit fysioterapiaan. Iskias paranee hieronnalla ja oikeanlaisella jumpalla ja muulla liikunnalla.
Tiedän, kun olen sen - itselläni pitkän - tien käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Menee lääkäriin ja sit fysioterapiaan. Iskias paranee hieronnalla ja oikeanlaisella jumpalla ja muulla liikunnalla.
Juu, et tiedä. Minulla on hermovaurio, ei mene pois jumppaamalla ja laihduttamalla. Kyseessä siis nikamasiirtymä ja rasitusmurtuma.
Saikulle vaan. Mulla johtuu kolmesta välilevynpullistumasta. Kipu on välillä niin sietämätön, ettei pysty mitään tekemään.
En minä ainakaan iskiaksen iskiessä ole työkykyinen. Selkään sattuu istuminen, seisominen, makaaminen ja hengittäminen. Lonkka on kuin tulessa, ja koko jalka on jäykkä kuin ratakisko. Tulehduskipulääkkeillä saa sen jalan miltei toimintakuntoiseksi, mutta kyllä mulle on ensisijaisesti työterveys suositellut lepoa, ja varovaista liikuntaa kivun sallimissa rajoissa. Työhön paluu sitten kun pystyy liikkumaan parkumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, et tiedä. Minulla on hermovaurio, ei mene pois jumppaamalla ja laihduttamalla. Kyseessä siis nikamasiirtymä ja rasitusmurtuma.
Jouduin opettelemaan kävelytaidon uudestaan. Laihduttaa ei tarvinnut. Päinvastoin. Oikean jalkaterän ja varpaiden hermotus ei ole täysin parantunut, mutta ei haittaa liikkumista. Ja liikunta on pakollinen päivittäisharrastus lopun elämää, jotta pysyn liikunta- ja työkykyisenä.
Mutta mitäpä tuosta.
Olen ikionnellinen, että pystyn kävelemään normaalisti ja liikkumaan muutoinkin. Oli aika, jolloin en minä, eikä minut kuntoon hoitanut ihminenkään uskonut, että toivun kivuttomaan kuntoon ja liikuntakykyiseksi (hän ei epäilyään koskaan sanonut minulle, mutta kuulin toiselta henkilölöltä ja häneltäkin vasta sitten, kun olin taas hyvässä kondiksessa). Sen verran on kipua tallella, että muistan tehdä jumppaohjelmani :D
??