Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein pari viikkoa sitten listan kaikista jouluvalmisteluista

Vierailija
22.12.2019 |

Merkkasin tyyliin saunan pesu, kuusen hankkiminen, kuusen koristelu, pöytäliina ruokapöytään, kynttilät joulupöytään, ulkotulet, tortut, piparit, kinkku, lanttulaatikko, aattoaamun riisipuuro ja luumukiisseli, muut ruuat, siivoukset jne ihan kaikki eriteltynä mitä vaan vähänkin keksin.
Kysyin sitten mieheltä, mitä näistä hän haluaa jouluna olevan tehty, vai voisko jotain jättää pois. Halusi kaiken. Sitten pyysin merkkaamaan listasta puolet mitkä hän tekee, saa valita. Minä teen loput. Edelleenkään meillä ei ole mitään kotitonttua, joka hommat tekee. Mies on ollut naama nurinpäin siitä asti. Kuusen haki ja laittoi lapset koristekemaan. Kinkun osti ja siinäpä se. Tuskin tekee enempää mutta toivottavasti edes tajusi mikä työmäärä joulussa on, jos kaikki tehdään viimeisen päälle. Täksi jouluksi ei pestä saunaa, tampata mattoja, silitetä pöytäliinoja, laiteta linnuille kauralyhdettä, tehdä itse laatikoita eikä lipeäkalaa ja koristeitä ei kuusen lisäksi ole muuta kuin 1 kynttilä pöydällä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt saman viime jouluna, kaiken lisäksi erittelin ne isoihin ja pieniin töihin (kuusen hakeminen on iso työ, riisipuuron keittäminen pieni) ja sanoin, että mies voi rastittaa sieltä ne hommat, jotka hän kokee tärkeiksi ja jotka hän hoitaa. Minä teen sitten saman verran.

Mies laittoi 5 rastia. Niinpä meillä ei viime jouluna ollut laatikoita, ei jälkiruokaa, ei joulupipareita. Meillä ei siivottu jouluksi eikä juotu glögiä tai viiniä. Miehen mielestä todella typerää, koska niin monta tärkeää asiaa jäi tekemättä. Miksi minä en voinut siivota, kun hän sentään koristeli kuusen lasten kanssa? No varmaan siksi, että minulle oli siivousta tärkeämpiä jouluntuojia.

Vierailija
2/18 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt saman viime jouluna, kaiken lisäksi erittelin ne isoihin ja pieniin töihin (kuusen hakeminen on iso työ, riisipuuron keittäminen pieni) ja sanoin, että mies voi rastittaa sieltä ne hommat, jotka hän kokee tärkeiksi ja jotka hän hoitaa. Minä teen sitten saman verran.

Mies laittoi 5 rastia. Niinpä meillä ei viime jouluna ollut laatikoita, ei jälkiruokaa, ei joulupipareita. Meillä ei siivottu jouluksi eikä juotu glögiä tai viiniä. Miehen mielestä todella typerää, koska niin monta tärkeää asiaa jäi tekemättä. Miksi minä en voinut siivota, kun hän sentään koristeli kuusen lasten kanssa? No varmaan siksi, että minulle oli siivousta tärkeämpiä jouluntuojia.

Oppiko mies jotain? Miten valmistelut etenee tänä vuonna?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä se saunakin pitää pestä joskus aatonaattona? Pesin sen viimeksi kesällä.

Olen ollut viikon lomalla, mutta kaikki tein jo ennen lomaa. Ei ressiä jos sitä ei tee.

Vierailija
4/18 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppiko mies jotain? Miten valmistelut etenee tänä vuonna?

Ap

Mies ei oppinut mitään. Paitsi sen, että tänä vuonna hän ilmoitti, ettei ryhdy viimevuotiseen juttuun mukaan lainkaan, hän haluaa kunnollisen joulun. Jääkaapin sisällöstä päätellen se on jauhelihakastiketta tai lasagnea ja kodista muuten voi päätellä, että on tavallinen viikonloppu tulossa. Lasten joulukalenterit on ainoat joulusta muistuttavat asiat. Lahjat olen ostanut, niitä vaille lapset eivät jää, mutta mies erehtyy, jos teen hänelle joulun.

Vierailija
5/18 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä miksi kuusen koristelu ja piparien tai torttujen leipominen on jotain jakoa vaativaa työtä. Eikö juuri nuo ole nimenomaan sitä, minkä tekemisestä joulutunnelma syntyy? Eikö ne ole sellaisia missä haluaa olla mukana?

Itse pitäisin todella ankeana jos en saisi koristella kuusta tai leipoa pipareita, ja jotkut sitten saavat riidan aikaiseksi siitä kumpi joutuu ne tekemään. No, kaipa ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
6/18 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme hössötystä. Eikös pöytä kateta muuloinkin kun jouluna? Pöytäliina ja kynttilätkään ei vaadi mitään erillistä ponnistelua.

Vierailija
7/18 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa teidän elämä olla muutenkin vaikeaa, kun tommosista asioista saa riidan aikaan.

Vierailija
8/18 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean kurja lukea noin ymmärtämättömistä miehistä. Me rakastetaan miehen kanssa molemmat joulua, panostetaan siihen ja tehdään joulua yhdessä. Myös lapset osallistuivat jouluvalmisteluihin. Mies tekee vähintään puolet hommista, mm. hakee kuusen, siivoaa, käy kaupassa, hankkii osan lasten joululahjoista. Ja kysyy multa monessa kohtaa tarvitsenko apua ja haluanko että hän tekee jotain. Väitän että jos minua ei olisi, mies saisi joulun kyllä järjestettyä yksikin. Ainoa ero ehkä olisi että ostaisi ruuat valmiina kaupasta, koska ei oikein välitä kokkaamisesta ja leipomisesta, toisin kuin minä. Ja kyllä lämmitti sydäntä kun tänään kehui että: ”on niin nättiä ja jouluisaa, ihana kun sä osaat koristella niin kauniisti”.

Vierailija
9/18 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika ankealta...

Vierailija
10/18 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks teillä on noin kauheita miehiä. :( Ihan oikeasti tulee paha mieli kun täältä saa jatkuvasti lukea itsekkäistä ja välinpitämättömistä miehistä.

Tsemppiä ap ja oikein hyvää ja rauhallista joulua. <3

Vierailija
11/18 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein! Koko perhe mukaan laittamaan joulua, älkää alkako yksinään kaikkien asioiden joulupäälliköksi. Jokainen tekee taitojensa mukaan. Jos ei innostus riitä, jätetään osa tekemättä. Mikäli ei osallistuta joulun puuhasteluun, silloin ei saa olla mitään suuria odotuksiakaan.

Omia pettyyksiä on turha vinkua enää jouluaattona, kun kaiken pitäisi olla jo valmiina

Vierailija
12/18 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään pitkälti yhdessä kaikki valmistelut jos haluan, mutta aika usein haluan tehdä itse, olen niin pikkutarkka, että muuten menisin miehen perässä tekemään uudelleen. 

Tänä vuonna tosin skipattiin monta hommaa, kun olemme olleet koko joulukuun kipeänä koko perhe. Mies ehti pari päivää tekemään valmisteluita, kun minä tulin ensin kipeäksi mutta sitten iski häneenkin, lapsi selvisi viikon sairastelulla. Miehellä hellitti samaan aikaan, minulla vasta nelisen päivää sitten, muut tervehtyivät jo viime viikon puolivälissä, mutta minä sain jonkin uuden taudin edellispäivänä ja taas ovat voimat ihan loppu. 

Olen kuitenkin jaksanut tehdä yhden kevyen homman/valmistelun päivässä ja kuusen ehdin laittaa ennen sairastumista ja välissä oli muutama parempi päivä jolloin jaksoin tehdä pipareita ja torttuja. Nyt ei silti tunnu niin huonolta kuin viimeksi, joten toivon tämän menevän ohi nopeasti ja ettei voimat mene niin totaalisesti kuin viimeksi. Aatoksi en silti koskaan jätä muuta kuin riisipuuron keiton, laatikoiden lämmityksen, lihapullakastikkeen ja perunoiden keiton. Sitten käydään joulusaunassa ja katsotaan Joulupukki ja noitarumpu aamupäivällä, iltapäivällä syödään ja alkuillasta lapsi avaa paketit, illalla sitten katson muutaman jouluaiheisen kauhuelokuvan ja syön Julia-konvehteja.

Vierailija
13/18 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä se saunakin pitää pestä joskus aatonaattona? Pesin sen viimeksi kesällä.

Olen ollut viikon lomalla, mutta kaikki tein jo ennen lomaa. Ei ressiä jos sitä ei tee.

Ei tehty tästä stressiä, ei pesty saunaa.

Ap.

Vierailija
14/18 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listan teon jälkeen taisit olla metatyön uuvuttama?

Vierailija
15/18 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa teidän elämä olla muutenkin vaikeaa, kun tommosista asioista saa riidan aikaan.

Ei tässä kukaan riidellyt. Mutta ei voi automaattisesti olettaa, että vaimo tekee kaiken yksin ja mies istuu valmiiseen pöytään.

Molemmat tekee ja jos ei tee, ne jää tekemättä.

Vierailija
16/18 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää erikseen listata ihan perusasiat, niin eipä teillä kummallakaan ole järkeä päässä.

Vierailija
17/18 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista noista pienistä jouluvalmisteluista kertyy oikeasti pitkä lista ja iso urakka kokonaisuudessaan! Kun alkaa listaamaan ihan kaiken. Jos yksi henkilö tekee kaiken, niin urakka on iso. Kyllä siinä oikein mielellään alkaa jättämään pois esim pöytäliinan silitykset ym ym ym ja jakamaan hommia.