Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eilisessä joulujuhlassa oli uskonnon harjoitusta :(

Vierailija
21.12.2019 |

Olin tyttären joulujuhlassa koulussa ja yllätyin kun ohjelmassa oli kaikesta kohusta huolimatta uskonnon harjoitusta sisältäviä elementtejä. Olen elänyt lapsesta asti uskonnottomasti, koska vanhempanikaan eivät tunnustaneet mitään uskontoa. Lapseni ei ole osoittanut minkäänlaista kiinnostusta uskontoja kohtaan. Uskonnollisuus on hänen mielestään lähinnä omituista. Omaan jouluumme eivät kristilliset perinteet kuulu, vaan mukana on lähinnä kristillisyyttä vanhemmat elementit.

Joulujuhlassa oli seimikuvaelma, enkelitaivaan ohjeistettiin laulamaan seisaaltaan ja tämän lisäksi oli pari uskonnollista laulua. En kehdannut jäädä istumaan enkelitaivaan ajaksi, vaikka oikeastaan olisi pitänyt. Tyttäreni oli jäänyt istumaan ja kertoi saaneensa muilta vierailta hänen mielestään ikäviä katseita.

Täytyy myöntää, että olin yllättynyt.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista. Ymmärrän poistumisesi.

Vierailija
2/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkeli taivaan ja seimikuvaelma eivät ole uskonnonharjoitusta, ne voi pitää joulujuhlan ohjelmassa. Muut uskonnolliset laulut niiden lisäksi on kyseenalainen juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin yllätyn usein jouluna, kun esim kaupoissa soi tonttulaulut, vaikka minä en usko tonttuihin. Kyllä olen mieleni monasti pahoittanut.

Vierailija
4/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie asia eteenpäin. Tuo on selvästi ohjeiden vastaista

Vierailija
5/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa lainkaan jos perinteisiä kuvaelmia uskonnollisiakin on koulujen juhlissa. Ei haittaa vaikka en kuulu kirkkoon. Jos ne tuo joillekin hyvää mieltä niin siitä vaan.

Vierailija
6/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap provo.

Vierailija
7/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö seisaallaan laulettu "Jumalalle kunnia..." ole juuri uskonnon harjoittamista? Siltä se ainakin tuntui.

ap

Vierailija
8/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap provo.

Ei ole ap. Etkö usko, että kunnissa vielä järjestetään uskonnollisia joulujuhlia?

Vierailija
9/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt, ettet pysty uskonnottomana sietämään muiden, uskovien, perinteitä.

Pelkäätkö, että oma usonnottomuutesi on jotenkin uhattuna jos näet rituaaleja jotka eivät sinulle merkitse mitään? Vai pelkäätkö, että lapsellesi kehittyykin usko?

Vierailija
10/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö seisaallaan laulettu "Jumalalle kunnia..." ole juuri uskonnon harjoittamista? Siltä se ainakin tuntui.

ap

Minulle se on tapa, joka on otettu käyttöön kansakoulun alkuvuosina, kun puuhattiin kuusijuhlaa. Kirkossa sellaista tapaa ei ole ollut.

Vierailija
11/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Onhan se tavallaan. Ei ole pakko nousta. 

Vierailija
12/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Seisomaan nousu sinänsä ei mielestäni ole uskonnon harjoittamista, jos sen tekee siksi että muutkin niin tekevät. Laulaminen voi olla tai se että laulat ja nouset seisomaan tehdäksesi Jumalalle kunniaa.

Vierailija
13/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Torvi...

Vierailija
14/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkossa ei lauleta joka virttä, jossa lukee kunnia Jumalle seisten.

Ihan on koululaitos keksinyt, että ruvetaanpa seisomaan tässä virressä. Toki oli ennen peruskoulun aikaa.

Mutta onpa peruskoulussakin 80-luvulla noustu seisomaan, kun opettaja/vieras/ vieras opettaja on tullut luokkaan...

Itse nousin vielä vastaamaan seisten 80-luvulla.

Vierailija
15/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Seisomaan nousu sinänsä ei mielestäni ole uskonnon harjoittamista, jos sen tekee siksi että muutkin niin tekevät. Laulaminen voi olla tai se että laulat ja nouset seisomaan tehdäksesi Jumalalle kunniaa.

Jos uskot Jumalaan. Muuten se on vain laulun esittämiseen liittyvä tapa.

Vierailija
16/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi yhden kerran taas. Kylläpä on herkkiä ihmisiä jotkut ja opettaa lapsensakin huonoille tavoille. Minusta kukin saa olla mitä tahansa, enkä todellakaan mene rikki, jos satun olemaan vaikka muslimien, uskonnottomien tai vaikka hindujen tilaisuudessa.

Vierailija
17/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee valitus, joululla ei pitäisi olla mitään tekemistä uskonnon kanssa. Siihen kuuluvat vain tontut ja lahjat.

Vierailija
18/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit lähtenyt kotiin sieltä jos noin kauheaa oli. Ei kukaan pakota osallistumaan joten ihan  vapaasti voi sisällyttää uskontoa.

Vierailija
19/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee valitus, joululla ei pitäisi olla mitään tekemistä uskonnon kanssa. Siihen kuuluvat vain tontut ja lahjat.

Tontut liittyvät uskontoihin ja  uskomuksiin hyvin vahvasti.

Vierailija
20/22 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vietät joulua kun se on uskonnollinen juhla? Jouluna juhlitaan Jeesuksen syntymää, kaikki jotka vietää joulua juhlii Jeesusta.

Joulu = Jeesus. Kuinka uskonnon voi poistaa joulujuhlista kun syy koko juhlaan on uskonnollinen?