Annatteko lapsillenne taas viinahuuruisen joulun?
Vanhemmat silmät sikkurassa räkä poskella ja tonttulakkiset lapset huoneissaan pelaten Kimbleä keskenään.
Kommentit (21)
Lapset ovat jo aikuisia. Kalojen kanssa juodaa snapsi ja jouluolut. Lasi punaviiniä kinkun kanssa. Lahjoja avatessa glögiä. Näin on aina tehty kun lapset oli pieniäkin ja kukaan...ei me vanhemmat tai muut sukulaiset koskaan oltu räkä poskella ja tonttulakki vinossa. Mutta sehän on vaikea ymmärtää että alkoholia voi juoda kohtuudella ja käyttäytyä normaalisti jos omassa lapsuuden perheessä on ap nähnyt vaan lärvit jouluna ja juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat jo aikuisia. Kalojen kanssa juodaa snapsi ja jouluolut. Lasi punaviiniä kinkun kanssa. Lahjoja avatessa glögiä. Näin on aina tehty kun lapset oli pieniäkin ja kukaan...ei me vanhemmat tai muut sukulaiset koskaan oltu räkä poskella ja tonttulakki vinossa. Mutta sehän on vaikea ymmärtää että alkoholia voi juoda kohtuudella ja käyttäytyä normaalisti jos omassa lapsuuden perheessä on ap nähnyt vaan lärvit jouluna ja juhannuksena.
Tämä on kuin suoraan minun isäni suusta. Lapsen silmin se vanhemman käytös muuttuu jo sen parin annoksen jälkeen. Tämä nimenomainen "Mehän juodaan kohtuudella käyttäydytään normaalisti" on syy siihen, miksi en näin yli kolmekymppisenä enää astu jalallanikaan vanhempieni luo jouluna. Teininä sitä jo uskalsi pyytää, että voisivatko olla juomatta, mutta selitys oli aina tuo, että eihän tässä kukaan kännissä ole. Viime joulun "kohtuudella" juomisen jälkeen sain pyyntööni vastauksen: "Kyllä jokainen kotonaan saa tehdä mitä haluaa!". Kyllä, niin saavat. En ole enää menossa sitä katselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuin suoraan minun isäni suusta. Lapsen silmin se vanhemman käytös muuttuu jo sen parin annoksen jälkeen. Tämä nimenomainen "Mehän juodaan kohtuudella käyttäydytään normaalisti" on syy siihen, miksi en näin yli kolmekymppisenä enää astu jalallanikaan vanhempieni luo jouluna. Teininä sitä jo uskalsi pyytää, että voisivatko olla juomatta, mutta selitys oli aina tuo, että eihän tässä kukaan kännissä ole. Viime joulun "kohtuudella" juomisen jälkeen sain pyyntööni vastauksen: "Kyllä jokainen kotonaan saa tehdä mitä haluaa!". Kyllä, niin saavat. En ole enää menossa sitä katselemaan.
Olen itse alkoholistiperheesta ja -suvusta ja mun mielesta juomisella ja juomisella on eroa. Me juodaan kanssa jouluna (tai juhannuksena, tai milloin vaan) kuten tuossa kommentissa, johon vastasit, mutta en ole havainnut lapsissa, jos niita nyt on ollut paikalla, samanlaista "angstia" kuin mita itsellani oli kun suurin silmin ja pelaten katselin etta pitaako se kolmen annoksen linja vai meneeko loppuillasta puoli kossua huikalla ja rai rai ja saako nukkumaan menna remmin jalkeen vai jo sita ennen.
Lapset tulee syliin vaikka mulla olisikin viinilasi kadessa, ovat mukana "menossa" eivatka kylla mun mielesta indikoi mitekaan etta heilla olisi jotenkin turvaton olo. Nama lapset ovat tottuneet siihen etta isi ja aiti ja niitten kaverit voivat juoda "aikuisten juomia" mutta etta se ei koskaan mene overiksi, kukaan ei ole humalassa ja/tai aggressiivinen ym.
Ja siis mulla ei itsella ole lapsia, kavereitten lapsia nama yllamainitut.
Kyllä mä vanhempiani menen katsomaan vaikka ovatkin kännissä. Rakastan kuitenkin heitä siitä huolimatta.
Tämä lapsi on aikuinen ja ryyppää yhdessä perheen kanssa, kippis! Aattoiltana ollaan kaikki kännissä kun pienet apinat.
Omia lapsia ei ole, mutta sukulaislapsia on samassa seurueessa joulunvietossa. Todellakaan en aio olla kuivin suin.
Perinne joulu, viinaa kaapit täynnä, tinaamisen aloitan jo huomenna, joulusaunan jälkeen heitän akan pihalle, pennut huutaa ja sitten baariin.
Seuraavana päivänä krapuloin, sovin akan kanssa, saan pildeä ja uutenavuotena uudestaan.😂😂😂😂
Niin, että vaihtoehdot ovat joko raivoraittiina tai ympäripäissään?
Valtaosaltaan näyttää kyllä suomalainen alkoholinkäyttö eurooppalaistuneen. Alkoholia voi nauttia kohtuudellakin ja sillä tavalla, ettei siitä ole haittaa ympärillä oleville lapsille tai aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Niin, että vaihtoehdot ovat joko raivoraittiina tai ympäripäissään?
Valtaosaltaan näyttää kyllä suomalainen alkoholinkäyttö eurooppalaistuneen. Alkoholia voi nauttia kohtuudellakin ja sillä tavalla, ettei siitä ole haittaa ympärillä oleville lapsille tai aikuisille.
Tätä samaa jankkausta ja kärjistämistä on täällä joka joulu. Alkoholia on mahdoton ottaa kohtuudella. Jos kertoo ottavansa lasin viiniä, joku heti kärkkäästi kysyy että etkö voi olla ilman sitä yhtäkään.
En oikeastaan käytä alkoholia lasten seurassa, kaksi kertaa olen juonut yhden alkoholiannoksen, lapset ikähaitarilla 10-14 vuotta. Miesystävä ja vanhemmat eivät käytä juuri koskaan alkoholia ja heidän kanssaan joulun vietämme eli ei kuulu alkoholi jouluun ollenkaan ikinä.
En anna, meillä juo alkoholijuomia vain aikuiset.
Jos ne haluaa, niin kyllä. Juomat on varattu siltä varalta, että lapset haluaa vetästä huiviin ne.
Otan aatonaatona kossun pakkasesta ja alan valmistella kinkulle kaveriksi sikaa.
Viininhuuruisen kyllä. Eipä niitä enää Kimblet kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia.
Anna viinahuurut orvoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia.
Anna viinahuurut orvoille.
Pettereille?
En anna lapsilleni vielä viinanhuuruista joulua, eivät ole vielä edes kymmentä vuotta.
Odotetaan toiset 10.
Toki meillä ollaan joulut selvinpäin, sokerihumalassa.