Voiko uunissa polttaa pihkaisia oksia?
En löytänyt netistä vastausta, käykö männynkuori ja pienet oksat poltettavaksi lämmitysuunissa. Olen kuullut, ettei niitä (havupuita) suositella polttopuuksi, niistä erittyvän pihkan takia. Pihka kerääntyy hormiin ja voi aiheuttaa palovaaran, vai miten se meni?
Mutta esim. Saunologia-sivuilla mänty mainitaan ihan parhaana. Puhutaan kyllä "puhtaasta puusta", mutta ymmärsin, että se tarkoittaa käsittelemätöntä puuainesta, jossa ei ole mitään ylimääräistä. Minun haloissani on vain/kaikki, mikä puussa luonnollisestikin on.
Kommentit (9)
Mun mielestä voi polttaa. Ne vaan paukkuu uunissa enemmän.
Ainahan niitä on poltettu, kuusipuu vain räiskyy ja paukkuu.
Sinne vain kaikki oksat ja männynkävyt.
Voi polttaa havupuuta takassa (uunissa). Palaa puhtaasti. Nokeaa piippua vähemmän kuin koivu.
hyvällä vedolla palavat iloisesti. erityisesti kuusi palaa kuumalla liekillä ja savuamatta. myös tervasmänty on hyvä.
pistä kunnon veto uunille ja nauti. koivupuun osalta on niin, että tuohi se on joka nokeaa, jos ei ole kunnon veto.
Voi polttaa. Sinulle on kerrottu väärin, pikemminkin havupuuta kannattaa polttaa kuin pelkkää koivua, joka nokeaa enemmän. Etenkin koivun kuori nokeaa, kuoreton puuaines ei niinkään. Havupuiden pihka ei kerry mihinkään, vaan palaa pois. Aivan lahoa, vanhaa puuta ei kannata polttaa koti-uunissa, lahosta puusta on osa palavista aineista jo haihtunut, jolloin palamislämpötila on alhaisempia ja nokea ja pikeä muodostuu enemmän.
Kiitän nöyrästi kaikkia vastanneita! Kukaan ei ollut pihkapuiden kiellon kannalla. 👍☺️
Vierailija kirjoitti:
Kiitän nöyrästi kaikkia vastanneita! Kukaan ei ollut pihkapuiden kiellon kannalla. 👍☺️
Ole hyvä. On ilo ottaa kantaa asiallisen kysyjän tiedon tarpeeseen.
😊
Uppistan. On täällä paljon turhempiakin ketjuja. :)