Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun 2v lapsi ei syö?

14.06.2006 |

Tyttäremme ei syö - tai siis syö, mutta vain perunaa ja voita.

Ja niitäkin ihan mikroskooppisia määriä.

En tiedä millä hän oikein elää.

Ruoka on ennen maistunut, mausteinen ja mekein mikä tahansa. Mutta nyt on tullut tykkänäinen stoppi.

Voinko tehdä niin, että katan ruuan ja jos neiti ei suostu syömään, otan ruuan pois ja tarjoan ruokaa seuraavan kerran vasta kun on seuraava ruoka-aika?

Napostelee kyllä pähkinöitä, omenaa ja banaaniinia. Ja karjalanpiirakkaakin menee mutta ruokaa ei.

Kyse ei siis ole siitä että hän on kylläinen liiallisesta napostelusta, yritän vältää sitä juuri tämän ruokaongelman takia.

Ruokakammoa tms ei ole. Tyttö vain ei syö lautaselta mitään muuta kuin em. perunaa ja voita.

Hyväähän se on minunkin mielestäni, mutta sitä niinku ajattelis että lapsen olisi hyvä syödä muutakin.

Neuvoja?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2v. poika hän syö kyllä kerran päivässä ihan normaalisti ku saa jotain sosetta tai jotain muuta mutta ei ruokaa jos hänelle yrittää syöttää väkisin niin nousee kauhea meteli ja ruuat lentelee ollan käytetty lääkärissä ja poika sai vitamiini kuurin, mutta silti ruoka haluttomuus jatkuu... Sun kannattaa yrittää kaikin tavoin saada tyttö syömään käytä vaikka lääkärissä niin eiköhän siellä osata neuvoa... Tsemppiä teille...

Vierailija
2/7 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen syömättömyyskaudelta. Tiedän paljon lapsia, jotka voivat pitkän aikaa olla syömättä juuri mitään.

Jos asut helteisillä alueilla pidä huoli, ettei lapsi kuivu tarjoamalla juotavaa.

Itse en olisi huolissani lyhytaikaisesta syömättömyydestä, mutta enhän toki tunne lastasi.

Oma lapseni on aina ihan tasaisesti huono syömään, mutta kasvaa vaan kuitenkin. ( :

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ihan fiksua vain tarjota ruoka eikä sitten tuputtaa sitä. ettei tosiaan tule suurempia ongelmia ruuan suhteen.

Vierailija
4/7 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika söi kyllä hoidossa kaiken, mutta kotona kuulin joka päivä maagiset sanat " ei kelpaa, en syö" , olin aivan äimänä. Tarjosin joka pvä lämpimän ruuan kotona, jäi syömättä. Poika söi kyllä leipää, viiliä ja soseita. Tätä kesti tasan 3 vkoa, ja nyt taas kelpaa kaikki.

Ajattelin ensin että onko tämä protesti meille, kun otin tutin pois mutta kuuluu varmasti ikään.

Mikael nyt 2v 1kk

Vierailija
5/7 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on kausia, jolloin syövät vähempi ja sitten taas enempi. Mitä vähemmän kiinnittää asiaan huomiota,sen parempi. Ruoasta ja syömisestä ei saa tehdä suurta numeroa. Meidän 2v poika syö välillä hyvin ja välillä huonosti. Jos esim. laitan ruoan pöytään ja työntää pois ja sanoo " ei maistu" sanon vain tyynesti, että ok, sitten nostan sut pois pöydästä. Sitten menen usein vaikka keittiöön jotain touhaamaan. Kun vilkaisen pöytään, on alkanut syömään. Meillä protestoidaan itse asiassa aika usein ruokailun alussa, mutta en noteeraa niitä juttuja ollenkaan. Ja ihan totta, jos ei kerta kaikkiaan syö niin sitten ei syö. On syömättä. Ei mitään ylimäräistä. Meillä saa SYÖDYN aterian päälle leipää,kurkkua ym lisuketta. Jos ei syö, ei saa lisukettakaan. Takaa sen, että on seuraavalla aterialla nälkä. Itse ajattelen jotenkin niin, että lapset yrittää kyllä vedättää, mutta mukaanei pidä mennä, muuten ruoasta tehdään liian iso juttu. Kukaan lapsi ei Suomessa kuole nälkään.

Vierailija
6/7 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 1v 8kk poikani ajoittainen ruokahaluttomuus on aina johtunut korvatulehduksesta. Hänellä ei ole ollut koskaan mitään muita oireita, kuin ajoittainen syömälakko. Vellit ja nestemäiset esim. jogurtit kelpaavat.

Tästä ei välttämättä ole teidän kohdallanne kysymys, mutta tuokin asia kannattaa ottaa huomioon. Jospa käytät lapsesi lääkärillä, ja otat asian puheeksi. Pikku juttu korvien tarkistus.

Vierailija
7/7 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siina oikein tuputtamiset auta. Kylla terve lapsi tarpeeksi ravintoa saa, jos vain ruokaa on riittavasti tarjolla. Jos lapsen energiataso on normaali ja muutenkaan ei vaikuta kipealta, niin varsinkin nain helteella on ihan tavallista etta ruoka maistuu huonosti. Tosin meilla syömattömyyskausina kaikki valipalat, herkut ym rajoitetaan minimiin, ruokaa tarjotaan 4 kertaa paivassa (aamupala, lounas, paivallinen, iltapala) ja siina valilla ei mitaan. Sitten taas jossain vaiheessa alkaa ruoka maistua. Vaikeinta minusta koko asiassa on olla tekematta siita numeroa tai stressia :)