Hyttysallergia - onko kokemusta?
Tuli sitten tällainen meillä vastaan. Tytär turpoaa jokaisen hyttysen piston kohdalta aivan mahdottamasti. Kasvot olivat eilen aivan turvoksissa, kun kolmeen kohtaan oli hyttynen pistänyt. Hyvä ettei silmät muurautuneet umpeen. Lisäksi jalat olivat turvonneet myös hyttysen pistoista.
Ensiavuksi tietysti annetti kyypakkauksesta 1/4 tablettia, joka laskikin turvotuksen viime yön aikana. Tänään aamusta soitin neuvolaan ja sieltä vain voivoteltiin tilanette. Terkkari kuitenkin yhdisti lääkärille, joka ei osannut muuta kuin ynähdelle, kun kysyin mitä pitää tehdä jatkossa. Siispä se viisain ja viimeinen vaihto => varasin ajan yksityisen puolen allergiakeskukseen. Sinne päästään kuitenkin vasta ensi viikolla.
Mitä konsteja oikein on lievittää/ estää tuota turpoamista siihen asti kunnes päästään tutkimuksiin? Eihän tuota kyytablettiakaan voi oman järkeni mukaan joka päivä lapselle syöttää, vaikka ikää onkin jo lähes 5-vuotta. Hydrokortisonista 2,5% ei ole mitään hyötyä eikä ole siitä etono-puikostakaan. Ataraxia en hänelle uskalla antaa, koska en tiedä hänen kohdallaan oikeaa annostusmäärää eikä apteekkikaan oikein osannut siihen mitään sanoa.
Miten ihmeessä me selvitään ensi viikkoon ilman, että tytön tarvii koko ajan itkeä tukalaa oloaan ja ettei hän raavi verille noita hyttysen pistoja?
Kommentit (9)
Kuopuksemme saa ihan hurjat paukamat hyttysen pistoista!
Ensin annoin hänelle Zyrteciä joka auttoi jotenkuten, mutta toissakesänä sain homeopaatilta apis-nimistä ainetta pillereinä. Laski turvotuksen yhdessä yössä, vaikka epäilin koko juttua! Neiti on nyt neljä vuotta ja tänä kesänä on vielä välttynyt itikanpistoilta. Luontaistuotekaupasta saa tuota apista, mutta voisit käydä myös homeopaatin vastaanotolla.
Meidän 3v poika saa Zyrteciä. Joka päivä, kahdesti päivässä 5 tippaa. Auttaa, muttei estä täysin paukamien tulemista. Ovat kuitenkin huomattavasti pienempiä eivätkä kutise.
Sinuna soittaisin terveyskeskukseen ja varaisin lääkäriltä ajan. Saisit sitä Zyrteciä pian.
Tuota homeopaattista apista olen myös harkinnut. Vielä en ole ostanut.
Kyselin jo aamusta tästä asias paikallisesta terveyskeskuksestamme. Neuvolatädin kommetti oli " Ai, no voi voi, se on varmaan kamalaa. Ai mitä voisi tehdä? No tota, jos yhdistäisin lääkärille." Lääkärin vastaus oli" Jaa, juu, juu niin kai sitä kyytablettia voisi antaa jatkossakin sen määrään. Niin joo se onkin vaan ensiapuun, no anna nyt sitä kuitenkin. Ja soita jos tulee hengenahdistusta. Ai kai sille nyt mitään voi tehdä. Hmm, joo juu niin se varmaan on tehtävä."
Että silleen. Tästä syystä yritetään pärjätä jollain konsteilla ensi viikkoon ennen kuin päästään allergiakeskukseen yksityislääkärille. Meillä ei ole tuota nestemäistä zyrtecciä apteekista annettiin vain hydrocortisoni. Naapuri toi tuon etono-puikon meille.
Ja on muuten turha mennä myös pyytämään sitä zyrteciä tk:sta. Kokemusta on ettei siellä tuollaisiin pyyntöihin reagoida. Eivät edes uusineet poikani atarax-reseptiä (määrätty atooppisen ihon hoitoon), eivät kuullemma voi uusia sitä, kun pojan iho oli hyvä kuntoinen! (miksiköhän oli kunnossa?)
Tiedän olen todella katkera ja vihainen paikalliselle tk:lle, mutta se on niin monta kertaa kämmennyt meidän perheen kohdalla, että mittani on täyttynyt.
Meillä oli pojalla pienenä samoja ongelmia. Jos otsaan pisti hyttynen siihen nousi järjetön pahka ja usein turvotus oli niin kova, että silmäkin meni umpeen.
Nämä alkoivat pojan ollessa noin 3-vuotias. Meillä söi lääkärin määräyksestä koko kesän puolikkaan Zyrtekin päivässä.
Pojan tullessa vanhemmaksi ei enää niin pahoja reaktioita ole tullut, helpotti joskus 7 ikävuoden tienoilla.
Tosin edelleenkin hyttysenpistosta tulee isompi paukama kun " tavallisille" ihmisille mutta ei tarvitse käyttää mitään lääkkeitä.
Mutta itse kärsin ötökkäkammosta, ja kun minua ei ole koskaan ampiainen pistänyt, en tiedä mitä se tekee minulle.
Ja saan kans isoja paukamia hyttysistä...
Olen kuitenkin jo kolmikympinen nainen!
Olen herkkä saamaan näitä näppyjä ym. joten ehkä siksi pelkään ötököitäkin...
:-(
Voimia sulle lapsesi yliherkkyyden kanssa.
Apteekissa sanoi sitä hakiessa, että voi käyttää näin kesällä jos on paikassa jossa paljon hyttysiä niin " paukamanestonakin" tuolla samalla annostuksella ja se oli vielä 5vuotiaallekkin tuo sama annos. 6-> annostus muuttuu. Lapsille kun ei saa laittaa ohveja yms. hyttyskarkotteita
Kokeileppa kävästä uusiksi apteekissa kysymässä onko vastaavaa kuin zyrtec reseptittä tms.
tai soita sinne yksityiselle allergiapuolelle mihin menossa olette olisko peruutusaikaa tai lääkärillä puhelinaikaa, jolloin se vois ehkä antaa oireiden helpottamiseen tuon zyrtecin tms. tai jos siellä yksityislääkäriasemalla " päivystys" käy nappaamassa resepti sen kautta jos kerran tk:ssa ei pelitä hommat.
ja kuopus on muutenkin allerginen (siitepölyt, ruoka-aineita) ja on vielä astmakin. Lääkäri kirjoitti Zyrtec-tippoja, ja neuvoi käyttämään niitä hyttysten pistojen yhteydessä ja suositteli, että Zyrtecin käyttö alotettaisiin muutamaa päivää ennen mökille menoa. Esikoiselle tuli sama suositus ja resepti, oli ihan tk-lääkärin kirjoittama.
Hyttyskarkoitteista voisi kokeilla ainakin luontaistuotekaupasta saatavaa sitronellaöljyä, se ei ole myrkyllistä. Sitronellaöljyä myydään useilla eri kauppanimillä.
Ostin luontaistuotekaupasta viime kesänä sitronellaöljyä (aito 100% eteerinen öljy), joka käy mm. hyttysten karkottamiseen. Sitä ei kuitenkaan saa laittaa suoraan iholle, ja silmiä ja suuta täytyy suojata aineelta.
Olen tiputellut pari tippaa päällivaatteille ja näin ovat hyttyset ainakin osittain pysyneet loitolla. Eihän tämäkään mikään 100% varma keino ole, mutta kun ei kerran " ohveja" voi käyttää, enkä itsekään niistä välitä.
Tuoksu tuossa öljyssä on kyllä voimakas, joten kaikki eivät siitä pidä, etenkin mieheni sanoo että mitä ihmeen hajustetta olet taas laittanut, tänne tukehtuu
;-)!
minkä ikäinen lapsesi on?voiko antaa allergia lääkettä.itse syön koko kesän kyseisiä lääkkeitä ja ne hillitsevät turpoamista.mutta välillä sit pistelevät niin pahoihin paikkoihin että täytyy käydä kortisooni piikillä.allergia lääkkeillä saa kuitenkin pidettyä aika hyviv aisoissa