Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu ja tekokuusi => suuttunut kaveri

Vierailija
11.12.2019 |

Meillä on yli 15 vuotta vanha tekokuusi ja kaverini näköjään katkaisi välit sen vuoksi. Hänen mielestään tekokuusi ei ole ekologinen, vaan pitäisi joka vuosi hankkia kotimainen aito evävä kuusi. Olen saanut tekokuusemme ilmaiseksi, muuten se olisi mennyt roskiin, ja pidän siitä todella paljon, koska se menee pieneen tilaan ja on helppo koristella kun siinä on vahvat oksat.
Mielestäni ei ole järkeä tappaa joka vuosi puuta, maksimissaan muutaman viikon vuoksi, varsinkin kun tekokuusi on jo olemassa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sitä kuusta kaverin mieliksi kai laiteta.

Vierailija
2/14 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös tekokuusi, ollut jo vuosia. Olen itse allerginen kuusille ja henki menee ahtaalle, jos olen samassa tilassa kuusen kanssa. Lisäksi jos kosken kuuseen paljaalla iholla saan nokkosihottumaa. Ihottumaa ei moni edes usko. Todella ihmeellinen asia suuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä kaveriltasi millainen hiilijalanjälki syntyy viidentoista vuoden aidoista kuusista kun ne kaadetaan pois hiiltä sitomasta ja niitä pitää autokyydillä kuskata useita kilometrejä, jollei ole omasta metsästä talon vierestä haettu.

Minun vanhemmillani on ollut sama muovikuusi 30 vuotta, ja uskallan väittää että on ekologisempi kuin 30 aitoa kuusta yksitellen kuskattuna.

Vierailija
4/14 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kaveri selkeästi ole ystäväsi ollenkaan. Ystävä hyväksyy toisen sellaisenaan ja tukee häntä, jopa asioissa joista ei itse välitä. Moraalidilemmat nyt on asia erikseen, mutta ei ystävälläsi silti ole oikeutta määrätä ekologisuuttasi. Kaverisihan se nimenomaan tässä on suvaitsematon.

Suosittelen, että keskityt elämässäsi muihin lähimmäisiin ja unohdat tuollaisen oman elämänsä diivan.

Vierailija
5/14 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helkkaria se kuuluu kenellekään millainen kuusi sulla on? Vaikuttaa sen verran mt-tapaukselta tuo sun "kaveris", että voi olla ihan hyväkin jos välit katkesivat.

Vierailija
6/14 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tekokuusi on paras ympäristön kannalta. Siihen sitoutunut hiili vapautuu vasta kun se poltetaan joskus. Tavan joulukuusia rahtaillaan ympäriinsä ja siitä vapautuu hiili heti seuraavana vuonna ilmakehään.

Vierailija
7/14 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on vanha kaveri, jonka kanssa on ollut välit tiukassa aiemminkin mm. koska en suostu täysin vegaaniin ruokavalioon; teen kyllä vegaanista tarjottavaa jos hän käy kylässä. Pääsi silloin yli järkytyksestään ja osaa jo olla valittamatta meidän kahdesta autosta, ynnä muista ei niin ekologisista valinnoista. Eli innnostuksen laannuttua osaa myös ajatella asioita toisten kannalta.

Mutta: innostuu aina jostain aatteesta ja silloin kaikki muut ovat taas väärässä.  Odottelen nyt muutaman päivän (lue: viikon) ja jos nalkutus jatkuu, niin laitan estot päälle. Olen tehnyt sen jo pari kertaa, ennenkuin hän tajusi etten siedä sellaista käytöstä ja ettei hän voi puuttua toisten elämään ja paransi käytöstään. 

-ap-

Vierailija
8/14 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lopullinen etääntyminen olisi jo hyvä. Eikö tuo ole stressaavaa aina taistella jostain sen kanssa

Vierailija
9/14 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tutkimus oli tehty jonka mukaan muovikuusi on haitallisempi ekologisesti kuin aito kuusi. Nyt kun vielä löytäisi sen tutkimuksen:)

Tutkimuksia tosin löytyy varmasti moneen suuntaan.

Vierailija
10/14 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tutkimus oli tehty jonka mukaan muovikuusi on haitallisempi ekologisesti kuin aito kuusi. Nyt kun vielä löytäisi sen tutkimuksen:)

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/12/21/muovikuusi-on-ekologisempi-vas…

Siinäpä yksi uutinen. Eli totta kai yksi aito kuusi on ekologisempi kuin yksi muovikuusi, mutta kymmenen vuoden päästä muovikuusi on ekologisuudessa tasoissa sen kanssa että joka vuosi ostaisi viljelykuusen. Luonnonkuusen ekologinen etu taas kestää 20 vuotta, riippuen tietty vähän siitä miten paljon sen liikutteluun palaa polttoainetta. Mutta jos samaa muovikuusta käyttää yli 20 vuotta, se onkin jo ekoteko.

Vierailija
11/14 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyilyttää, että joku katkaisee välit yhden tekokuusen takia. :)

Vierailija
12/14 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on vanha kaveri, jonka kanssa on ollut välit tiukassa aiemminkin mm. koska en suostu täysin vegaaniin ruokavalioon; teen kyllä vegaanista tarjottavaa jos hän käy kylässä. Pääsi silloin yli järkytyksestään ja osaa jo olla valittamatta meidän kahdesta autosta, ynnä muista ei niin ekologisista valinnoista. Eli innnostuksen laannuttua osaa myös ajatella asioita toisten kannalta.

Mutta: innostuu aina jostain aatteesta ja silloin kaikki muut ovat taas väärässä.  Odottelen nyt muutaman päivän (lue: viikon) ja jos nalkutus jatkuu, niin laitan estot päälle. Olen tehnyt sen jo pari kertaa, ennenkuin hän tajusi etten siedä sellaista käytöstä ja ettei hän voi puuttua toisten elämään ja paransi käytöstään. 

-ap-

Tietty ihmistyyppi tarvitsee aina jonkin uskonnon itselleen, en tiedä miksi. Minulla palaisi hihat tuollaiseen kaveriin alta aikayksikön, ei tulisi ikävä.

Vierailija
13/14 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverina hän on muuten mukava ja hyvä, autamme toisiamme vuoroja mietimättä ja lapsetkin tykkäävät hänestä, lisäksi olemme tunteneet jo yli 30 vuotta, joten en ole heittämässä häntä pois kuvioista, mutta laitan välillä jäähylle. Se näköjään toimii sekä lasten että  aikuistenkin kanssa ; )

Sain nimittäin jo aamulla tekstarin ja kyselyn sopisiko kahvilla käynti, hänellä on paketit lapsille, joten se siitä suuttumisesta.  Ja joo, en ole itsekään enää niin äkäinen kuin alunperin kirjoittaessani.

-ap-

Vierailija
14/14 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloooo, jos se muovikuusi on jo hankittu niin tasan on ekologisempaa käyttää se elinkaarensa loppuun, kuin alkaa joka vuosi hankkia aito.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän