Eläinsuojeluasiaa - koiran sijoitettavuudesta
Onko täällä kokemusta tai näkemystä liittyen koirien uudelleensijoittamiseen?
Seuraan parhaillaan sivusta, mutta kuitenkin melko läheltä uuden kodin hakuprosessia koiralle. Pohdin, pitäisikö minun tehdä jotakin vai antaa asian olla. Tilanne on tämä:
- kyseessä on suuri, nuori aikuinen koira
- sekarotuinen. Ilmoitetut rodut perinteisiä, koulutettavia mutta asiantuntemusta vaativia. MUTTA minusta koiran pään rakenne viittaa kyllä erittäin vahvasti näihin Suomessa pienempiin rotuihin, akselilla pitbullit/dogot
- koira on aiheuttanut jo useamman haaverin ihmisille. Oman tulkintani mukaan kyse ei ole vähimmässäkään määrin aggressiivisesta käytöksestä, vaan ennemmin rajattomuudesta ja energian purkamisesta, innostakin. Haaverit ovat esimerkiksi käsiin tulleita haavoja, kun koira säntää tervehtimään ja tarttuu lempeästi hampailla käteen ja samalla hyppii vasten. Haava syntyy ilmeisesti kun ihmisen tasapaino menee ja astuu taaksepäin ja käsi nykäistyy samalla, mutta koira ei hellitä otetta.
- taho, jolla koira nyt odottelee kotia, suhtautuu näihin haavereihin aika lepsusti. Eli koiralle nyt sitten tarjoutuu kerta toisensa jälkeen tilaisuuksia tehdä ihmisiin tuttavuutta niin, että ihmiseen sattuu. Tämä "taho" on kiintynyt koiraan ja pärjää sen kanssa, mutta koira ei voi olla siellä kovin kauan.
- koiran sijoittamista organisoi yhdistys. Minä arvelen, että "taho", joka koirasta nyt huolehtii, ei kerro yhdistyksen suuntaan koiran käytöksestä.
Eli minun pulmani on se, pitäisikö minun luottaa yhdistyksen ammattitaitoon koiran sijoittamisessa vai pitäisikö minun olla sinne yhteydessä.
Oma arvioni on, että haja-asutusalueelle, koirattomaan yhden (kokeneen koira)miehen talouteen tuossa olisi mahtava pakkaus, MUTTA en missään nimessä näe koiraa onnistumassa kaupungissa, lapsiperheessä tai toisten koirien kanssa.
Eli koira ei ole toivoton, mutta ei ole käytännössä katsoen todennäköistä, että sille löytyy ajoissa sopiva koti. Yhdistyksellä ei ole välttämättä ihan tarkkaa tietoa koirasta arjessa.
Miten toimisit?