Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teillä auttaa psm-oireisiin?

Vierailija
10.12.2019 |

Minulla alkaa olo tuntua kummalliselta n. 4 päivää ennen menkkoja. Pää tuntuu "jumiutuneelta", keho kuumeiselta, väsymystä, masennusta. Vaikea suoriutua esim. töistä yhtä tehokkaasti kuin muulloin. Ei ihan sellainen olo kuitenkaan, että olisi syytä lääkäriin lähteä, mutta hankalaa on.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis PMS piti olla! Niin aivot sumussa, ettei kirjoittaminenkaan ihan onnistu. :D

t. Ap

Vierailija
2/6 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panacod helpottaa mutta mulla mukana on mielialavaihteluita ja ahdistusta sekä kipuja, niin eiköhän syy löydy sieltä.

Muina keinoina pyrin järjestämään päivät niin, että on taukoja, joiden aikana voin maata pimeässä huoneessa tarvittavan ajan. Hikiliikuntaa ja muuta stressin purkua kaikilla mahdollisilla keinoilla.

Armollista asennetta; mitään nobelin arvoista ei noiden aikana tarvitse keksiä. Kompensoin tehottomuutta tekemällä asioita suunnitellusti kauemmin kuin normaalisti. Enkä kasaa tehtäväksi noille päiville mitä tahansa. Esim jos oireiden alussa keksin tai muistan asian, joka pitää tehdä jollakin aikataululla, en tee sitä heti. Joillakin varmasti kiukkua saa purettua rästihommilla, mutta itse ohjelmoin ne suoraan vuodon alun jälkeen.

Niin ja teen mahdollisimman hyvää ruokaa, voimakkailla mausteilla. Vähentää herkkuhimoa, vaikka tummaa suklaata meneekin pahimpina päivinä levyllinen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalinen ehkäisy on ainoa, joka minulla auttaa, valitettavasti :( Ja kauan kesti siinäkin löytää sopiva! Pillereistä mikään kokeiltu ei käynyt, ei myöskään ehkäisykapseli. Nyt on kierukka. PMS tuntuu silti, vaikkei kuukautisia tulekaan, mutta se on 1/100 siitä, mitä se ilman kierukkaa olisi.

Haaveilen päivästä, jolloin vaihdevuodet alkavat... Olen vasta 28, joten sitä saanee odotella :(

Vierailija
4/6 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 ja pms-oireet ovat karseat ja pahenee kuukausi kuukaudelta. Noin viittä päivää ennen menkkoja saan järkyttäviä raivareita, mutta pyrin pitämään ne sisälläni eli en pura muihin. Olen niin ärtynyt kuin voi vain olla. Päivää ennen menkkoja mieliala laskee synkkään masennukseen. Siis todella todella syvälle vaivun. Minulla on myös lievää masennusta koko ajan eli pohjavire on masentunut ja ahdistunut.

Menkat kun alkaa niin oireet helpottaa. Tosin ärsyttää että vuoto on niin runsasta ensimmäiset päivät ja saatan olla ärtynyt.

Tätä en millään ole pystynyt helpottamaan vaikka yritän liikkua jne. Eli mieliala on tuo mikä se on noiden päivien aikana.

Veikkaan että hormonitasot jotenkin heittelee härän pyllyä noin viikkoa ennen ja siis pahenee vaan kuukausi kuukaudelta.

5/6 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltarauhashormonin ja estrogeenin lasku lienee se hormonaalinen syy pms-oireisiin.. tässä artikkelissa https://www.terveyskyla.fi/naistalo/seksuaaliterveys/seksuaalisuus-el%C… kerrottiin että b6-vitamiini voi auttaa, ja myös ssri-lääkettä pienenä annoksena pms-päivinä jotkut gynekologit suosittelevat. Naisen elämä on kyllä rankkaa!

Vierailija
6/6 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssri-lääkkeet eivät auta kaikkia tai niiden sivuvaikutukset ovat pahemmat esim. itselläni pms-aiheuttaa unettomuutta ja ssri-lääkkeet vielä pahentavat sitä entisestään ja sitä kautta muuta oireilua, kun ei väsyneenä saa pidettyä nuppia kasassa. 

Jos oireilua on muutaman päivän, niin silloin kannustan armollisuuteen ja itsensä hoitamiseen sekä tärkeiden asioiden lykkäämiseen myöhemmäksi. Nuorena pärjäsin näin kunnes oireilu piteni kaksi viikkoiseksi ja sain ulkomailla asuessani Spironolaktonia avuksi. Tämä lopetti käytännössä kokonaan fyysisen ja psyykkisen oireilun. Tämä ei kuitenkaan vaikuta lievään ärtyisyyteen, jota on kuukautisten aikana, mutta tähän olen löytänyt avun riittävästä ja ennakoivasta kivunlievityksestä.

Mutta tosiaan pms:n syitä ei tunneta kunnolla ja syntymekanismi voi olla eri eri ihmisillä, jolloin eri lääkitys auttaa vaikeimpia tapauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi