Onko lääkitys auttanut keskittymishäiriöistä (ADHD) koululaistasi?
12 v lapseni on menossa ADHD-testeihin kunnalliselle puolelle ja prosessi tuntuu olevan aika hidas. Odotellessani tuloksia haluaisin tietää, onko lääkityksestä oikeasti apua, mikäli ADHD-diagnoosi on saatu?
Lapsellani ei ole pahaa ylivilkkausongelmaa, mutta hän ei osaa keskittyä kuuntelemaan mitään, ei noudata ohjeita, ei malta tehdä läksyjä ja alisuoriutuu siksi koulussa. Kotona on käytöshäiriöitä ja riippuvuuksia helposti addiktioita aiheuttaviin asioihin.
Kommentit (7)
Olen ope. Lääkityksellä olevat erottuvat selvästi edukseen heistä, joilla lääkitystä ei ole. Ilman lääkitystä adhd oppilaani ovat usein ihan sekaisin olevan oloisia. Ongelmat lisääntyvät varsinkin hormonitoiminnan lisääntyessä yläkoulun puolivälin paikkeilla. Joskus tauko lääkityksessä näyttää siltä, kuin teini olisi päihtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen ope. Lääkityksellä olevat erottuvat selvästi edukseen heistä, joilla lääkitystä ei ole. Ilman lääkitystä adhd oppilaani ovat usein ihan sekaisin olevan oloisia. Ongelmat lisääntyvät varsinkin hormonitoiminnan lisääntyessä yläkoulun puolivälin paikkeilla. Joskus tauko lääkityksessä näyttää siltä, kuin teini olisi päihtynyt.
Kiva kuulla, että lääkitys on auttanut. Toivottavasti auttaisi minunkin lastani. Opettaja on hätää kärsimässä, kun luokalla on iso joukko vastaavia 'erikoistapauksia', vaikka ihan normaalista koululuokasta onkin kyse.
Lääkkeen vaikutuksen näkee hyvin nopeasti eikä se tee mitään pysyviä muutoksia, joten on turvallinen kokeilla.
Kyllä on auttanut. Ennen oli koulussa alisuorituja, nyt koulu menee loistavasti. Lääkitys aloitetettiin vajaa 3 kk sitten ja kehitys on ollut silmin nähtävää.
Auttoi huomattavasti, kun annos oli oikea. Valitettavasti oikean annoksen löytäminen oli aika hidasta ja sitten kun se löytyi, meni ehkö vuosi niin sitä olisi taas pitänyt muuttaa kun lapsi oli kasvanut. Väärällä annoksella sivuvaikutukset korostuivat (sekä liian pienellä että liian suurella annoksella). Lukiossa lapsi kieltäytyi uudesta annoksenetsinnästä ja siirtyi fyysisemmälle alalle.
Mikä muu auttaa? Meidän lapsi oli myös viikottaisessa ryhmä- coachingissa vuoden verran. se auttoi lehittämään tietoisuutta omista haasteidta ja niiden hallintatavoista. toinen, mikä auttaa on liike. Eli kaikki nivelien liike tuottaa aivoissa noradrenaliinia, joka on yksi niistä aineista, joita adhd-ihmisiltä puuttuu. Mutta liikettä pitää olla koko ajan, vaikutus häviää noin 10 minuutissa. Toisinsanoen, mikä tahansa sellainen opiskelu, missä ei istuta paikallaan, toimii paremmin kuin sellainen, jossa istutaan. Meidän lapsi käveli taloa ympäri ja istui soutulaitteessa tai polki kuntopyörässä kokeisiin lukiessaan. Olis vaan pitänyt kävellä myös vastauksia kirjoittaessa, mutta yllättäen se ei onnistunut.
Auttaa huomattavasti. Jos lääkäri sitä teille kirjoittaa joskus kun lapsi on saatu tutkittua, ehdottomasti kokeile.
Mikä muu on auttanut (lääkityksen lisäksi)? t. ap