Onko muita joilla ummetustaipumusta?
On kyllä inhottava vaiva. Pahinta jos rutiinit ( esim aamu) muuttuu jotenkin niin vatsa reagoi heti
Kommentit (12)
liikunta,ruoka.
ei elämä ole monimutkaista. Mutta eihän mammalle käy että alkaisi liikkumaan ja syömään oikein kun pakko saada ahmia pullaa ja kakkua.
Varo ettei käy kuin minulla, että eräs aamu heräät järkyttävään p*rsekipuun niin ettei voi istua ja ulostaninenkin mahdotonta. Kipu helpottanut, mutta paineentunne jäi ja hankala tämän takia tietää milloin on kakkoshätä. Veikkaisin jotain sisäisiä peräpukamia.
Vierailija kirjoitti:
liikunta,ruoka.
ei elämä ole monimutkaista. Mutta eihän mammalle käy että alkaisi liikkumaan ja syömään oikein kun pakko saada ahmia pullaa ja kakkua.
En koe olevani vielä mamma, 25v lapseton nainen :D mut onhan se näinkin. Varmasti ruokavaliossa olis parantamista. Mut on se sillä tavalla myös varmasti taipumusasia että esimerkiksi miehellä ei koskaan oo ummetusta vaikka syö vähemmän kasviksia kun mä, liikkuu vähemmän jne.
Ap
Vähäinen liikunta, veden juominen, kasvisten/marjojen syöminen ja lääkkeet jota joudun syömään paljon. Nämä aiheuttaa minulle ummetuksen..
Vierailija kirjoitti:
liikunta,ruoka.
Ensinnäkään en ole mamma vaan mies. Toiseksi en syö koskaan pullaa ja kakun palan olen syönyt viimeksi ehkä toissa vuonna. Vähän väliä on ummetusta johon en keksi syytä. Yksi mitä olen alkanut epäillä on melatoniini 3 x 3mg joka ilta kun ainoa mitä lääkärit suostuu kirjoittamaan. Nyt taas vähän pidempi parempi jakso enkä ole yli kuukauteen tarvinut laksatiiveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
liikunta,ruoka.
Ensinnäkään en ole mamma vaan mies. Toiseksi en syö koskaan pullaa ja kakun palan olen syönyt viimeksi ehkä toissa vuonna. Vähän väliä on ummetusta johon en keksi syytä. Yksi mitä olen alkanut epäillä on melatoniini 3 x 3mg joka ilta kun ainoa mitä lääkärit suostuu kirjoittamaan. Nyt taas vähän pidempi parempi jakso enkä ole yli kuukauteen tarvinut laksatiiveja.
entä liikunta? ei siis se kävely mihin käytät askelmittaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
liikunta,ruoka.
En koe olevani vielä mamma, 25v lapseton nainen :D mut onhan se näinkin. Varmasti ruokavaliossa olis parantamista. Mut on se sillä tavalla myös varmasti taipumusasia että esimerkiksi miehellä ei koskaan oo ummetusta vaikka syö vähemmän kasviksia kun mä, liikkuu vähemmän jne.
Ap
Ok, sovitaan sitten niin, että sinun ummetuksesi ei johdu syödystä ravinnosta, vaan on sinun ominaisuus.
On koska juon liikaa teetä. Kompensoin runsaalla veden juonnilla ja kuivattujen luumujen syönnillä, jos nuo jää niin kyllä huomaan sen.
Mulla on ärtynyt suoli. Nuorempana se oli ripulipainotteinen eli ongelma oli päinvastainen kuin ummetuksessa. Sitten tulivat raskaudet, kilpirauhasen vajaatoiminta ja rautalisä. Nyt oireyhtymä onkin ummetuspainotteinen. Vettä kyllä muistan juoda riittävästi, mutta kaikki ummetukseen suositellut ruoka-aineet tai kuitulisät eivät mun mahalle käy. Liikuntaa voisi kyllä lisätä. Pahinta tosiaan on, jos ei vatsa toimi kotona ja muualla vessa on hälyisessä paikassa.
Ummetus johtuu magnesiumin puutteesta. Magnesiumlisä päivittäiseen käyttöön ja ummetus on historiaa.
M36
Vierailija kirjoitti:
Syöty ruoka vaikuttaa ummetukseen. Joten sulla on vikaa ruokavaliossa, ei sun ominaisuudessa tai taipumuksessa.
Jos on esim. ärtynyt suoli, niin on ihan se ja sama mitä syö, ummetus iskee joka tapauksessa. Minulla on ärtynyt suoli ja syön itselleni sopivan ruokavalion (Fodmap) mukaan. Syön paljon vihanneksia, jonkun verran hedelmiä, gluteenitonta leipää ja puuroa, käytän aika paljon oliiviöljyä, juon tarpeeksi vettä ja harrastan liikuntaa, silti ummetus iskee todella herkästi. Aamuisin pitää herätä ajoissa odottelemaan, että tyhjeneekö suoli ennen kotoa lähtöä vai ei. Jos ei tyhjene, ei se tyhjene työpäivän aikanakaan, vatsa vaan turpoaa ja ilmavaivoja pukkaa. Kotiin tullessa suoli tyhjenee jossakin kohtaa iltaa, usein vetää ripulille. Seuraavana päivänä sama rumba alusta. Ihana vaiva tämä ärtynyt suoli.
Syöty ruoka vaikuttaa ummetukseen. Joten sulla on vikaa ruokavaliossa, ei sun ominaisuudessa tai taipumuksessa.