Karies-bakteerista
Olen päättänyt, että meidän perheessä vältellään karies-bakteeria. Tietääkö kukaan, voiko vauva saada karies-bakteerin silloin, kun hänellä ei vielä ole hampaita vai alkaako " tartuntavaara" vasta ensimmäisen hampaan puhjettua?
Meillä on vältelty tuota bakteeria alusta asti, mutta " ongelma" on mieheni äiti, joka antaa vauvan esim. kaivella käsillään mummin suuta ja hampaita. Mummi antaa vauvan myös imeä mummin sormia. Jokainen on mitä mieltä on, mutta minua tuollainen ällöttää muutenkin, ei vauvan tarvitse tonkia toisten ihmisten suita tai nuoleskella muiden likaisia sormia. Aion sanoa mummille asiasta, mutta arvaan, että joudun sanomaan monen monta kertaa. Minua vaan jäi askarruttamaan, voiko vauva nyt saada karies-bakteerin mummin sallimista touhuista, kun yhtään hammasta ei vielä ole puhjennut.
Kommentit (2)
Eli käsittääkseni karies-bakteeria on aina syljessä ja se on herkkää tarttumaan. Ei tarvita kuin kerta tarttumiseen kun on hampaat suussa.
Mun tytöllä oli eilen ensimmäinen hammashoitola käynti ja kysyin samaa. Täti siellä sanoi, että karies tarttuu hampaisiin ja elää hampaan pinnalla. Eli vaara on vasta hampaiden puhjettua.
Ja satunnainen sylkikontaktikaan ei bakteeria tartuta.
Vilma ja tyttö 6,5kk