Oletko piilonarsisti?
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/66847480-d8cd-44e4-88b0-176f…
Näitä nimittäin piisaa. Juuri niitä, jotka näkevät narsisteja joka puolella, eksä on narsisti, anoppi on narsisti, pomo on narsisti ja naapurin hullu akka vasta narsisti onkin. Tosiasiassa nämä tyypit ovat itse varsinaisia maanvaivoja. Omman kokemukseni mukaan tämä narsismin laji on huomattavasti yleisempi kuin ne varsinaiset narsistit.
Kommentit (11)
Kyllä narsisti kaltaisensa tunnistaa. Minusta ne on vain vittumaisia ihmisiä, joille ei pidä antaa missään asiassa yhtään siimaa.
Taviksille menee asiat vähän sekaisin. Narsistinen persoonallisuushäiriö on ihan eri asia kuin narstinen ihminen...
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuushäiriö
Ääh. Ei toimi, mutta googlettakaa ”narsistinen persoonallisuushäiriö”
Pahat narsistit on ns. Paksunahkaisia. Heillä ei ole rajoja, ja ottavat tilaa muilta. Ilkeä narsisti kokeilee kaikkia, ja uhreiksi joutuu yleensä "ohutnahkainen" liian kiltti, joka ei hänkään osaa rajojaan.
Perusoletus kuitenkin pitäisi olla, kuten onneksi useimmilla, että voisi luottaa.
Vika ei ole siinä liian kiltissä, vaan ainoastaan kiusaajassa.
"Ohutnahkaisilla" voi olla taustalla lapsuuden kaltoinkohtelu kuten paksunahkaisella, mutta hänestä tulee suojelija. Alistuminen ja voimattomuus on se, jota tuhoajanarsisti ei kestä, koska itse reagoi toisella tavalla. He voivat vihata sitä että toiset suojelee ja huolehtii, kun itse pystyvät lopulta vain tuhoamaan.
Ns. Paksunahkainen narsisti tekee pahaa muille aivan tahallaan, eikä hän voi koskaan muuttua, kun omantunnon palikka puuttuu päästä.
Sen sijaan kiltti on ylitunnollinen, kantaa vastuun. Mutta kiltit voi muuttua ja oppia pitämään puolensa.
Diagnoosin ja nimittelyn sijaan jokainen voi pohtia omaa käytöstään sekä ihmissuhteitaan.
Täytyy myöntää että Antti Rinne kyllä möläyttelee varsin pahasti.
Minuun pätee moni tuon artikkelin listaama piirre.
Olen heittopussi. Olen puolustuskyvytön. Puhun voimakkaan narsistisesta ja pelottavasta puolisostani hänen selkänsä takana, ystävälle ja terapiassa.
Nytkö minun on vielä kannettava sekin, että olenkin itse narsisti, asia, jota olen pelännyt monesti ja joka jälleen saa minut yrittämään olemaan vielä parempi puoliso, koska vika onkin minussa.
No ei, sen verran minussa on järkeä, että tämä artikkeli on täysin järjetön. Sanon sen itse kuvaillussa tilanteessa elävänä.
Aivan taatusti narsistien uhreissa esiintyy manipuloivaa, kontrolloivaa ja negatiivista käytöstä. Kuinka kukaan näin raskaissa oloissa elävä voi sitä välttää, se on välillä jopa pakollista selviytymiselle!
Uhrin syyllistäminen on kuitenkin laiskaa ja ajattelematonta. Voin kuvitella, miten tämä viiltää syvältä monta uhria, jotka muutenkin halveksivat itseään ja näkevät itsensä narsistin vääristellyssä valossa.
Kuten sanottu, laiska ja kylmän välinpitämätön tapa selittää vaikea asia itselleen ja muille.
Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen heittopussi. Olen puolustuskyvytön. Puhun voimakkaan narsistisesta ja pelottavasta puolisostani hänen selkänsä takana, ystävälle ja terapiassa.
Nytkö minun on vielä kannettava sekin, että olenkin itse narsisti, asia, jota olen pelännyt monesti ja joka jälleen saa minut yrittämään olemaan vielä parempi puoliso, koska vika onkin minussa.
No ei, sen verran minussa on järkeä, että tämä artikkeli on täysin järjetön. Sanon sen itse kuvaillussa tilanteessa elävänä.
Aivan taatusti narsistien uhreissa esiintyy manipuloivaa, kontrolloivaa ja negatiivista käytöstä. Kuinka kukaan näin raskaissa oloissa elävä voi sitä välttää, se on välillä jopa pakollista selviytymiselle!
Uhrin syyllistäminen on kuitenkin laiskaa ja ajattelematonta. Voin kuvitella, miten tämä viiltää syvältä monta uhria, jotka muutenkin halveksivat itseään ja näkevät itsensä narsistin vääristellyssä valossa.
Kuten sanottu, laiska ja kylmän välinpitämätön tapa selittää vaikea asia itselleen ja muille.
Ei jatkoon.
Ideahan ei ole se, että sinussa on jotain vikaa ja sinun tulee olla parempi puoliso. Idea on se, että olet itsetunnoltasi vahingoittunut todennäköisesti jo ennen puolisoa, ja sinun pitäisi opetella olemaan hyvä itsellesi.
Artikkeli oli huono, mutta ehkä jos googletat käsitteet ohut- ja paksunahkainen narsisti asia aukenee sinulle paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon.
Salomaa laittaa ihmiset ja alle, jonks toisessa ääripäässä on narsisti ja toisessa uhri. Molemmilla on vioittunut narsismi. Siksi he ovat löytäneet toisensa. Janan keskellä on ns terve narsismi.
Tuo oheinen artikkeli on provosoivasti kirjoitettu, mutta minä kyllä paranin uhrin roolista sen jälkeen, kun uskalsin katsoa totuutta silmiin. Eli minäkin olen omalla tavallani narsisti. Minulla tämä ilmeni Kontrolloimisena. Ja koska toisten kontrolloiminen on vaikeaa, niin olin koko ajan ahdistunut.
Olen väsynyt tuohon uskontoon. Diagnosoin tästedes vain kusipäiksi. Ja ilmoitan jos en keskustelun aiheesta pidä. Ja poistun. Kasvattamaan orkideoita.
Ihan sama kuka mitäkin on.
N45