Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ONKO 1½ vuotiaan syöttäminen kaikilla tätä??

Vierailija
05.06.2006 |

Lapsi heittää ruoat ja lusikat lattialle, kieltäytyy syömästä jos syötetään, mutta jos syö itse, lopettaa pian (lusikka menee vielä epävarmasti suuhun väärässä kulmassa tavallaan) ja alkaa ulista. Syömistilanteet ovat ahdistavia kun mikään ei suju.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mies syöttää! Onkin sitten ruokailuhetket joko huutoa tai sitten mies viihdyttää tyttöä koko ajan. Minun kanssa (päivän aikana kun mies poissa) ruokailussa ei ongelmia, syö jonkin aikaa ja sitten lopettaa. Yleensä syö aika vähän mutta ruokaa annan vasta kun seuraavan kerran on ruoan tai välipalan aika (2-3 h välein). Kyllä se siitä oppii.

Lusikka on alkanut kulkea suuhun ihan parissa viikossa paljon paremmin, mutta syö silti jugurttiakin käsin samalla. Otan vaan vaatteet pois ja suihkuun sitten syönnin jälkeen.

Kyllä se siitä!

Vierailija
2/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö tosi näppärästi itse. Onneksi on sattunut huonohermoelle äitille tällainen lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on huolestuttanut toi että kun hänkin parhaimmillaan pari lusikallista syö. Oon sitten antanut tytön lempiruokaa siihen jatkeeksi jos näin käy. Eli tomaatteja tai porkkanoita... heh.

Mutta mitä tossa joku ed. sivulla sanoi niin pitää meillä paikkansa: jos ei syö yhdellä aterialla niin seuraavalla sitten enemmän. Mies ottaa kamalasti paineita tuosta ja just siksi yrittää syöttää niin paljon kuin ottaa. Minä taas olen ollu huomaavinani ettei sillä oikeastaan ole merkitystä esim. yöuniin että syökö paljon vai vähän. Meidän tosin jo pari kuukautta nukkunut hyvin.

Vierailija
4/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö kyllä itse mutta AINA on ruokaa pitkin seiniä kun sitähän nyt on ihan PAKKO paasata vähintään pöydälle, useimmiten lattialle ja pahimmassa tapauksessa pitkin seiniä.. Huokaus.. Ehkä tuostakin vielä mies kasvaa??

Vierailija
5/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

18

Vierailija
6/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on kuule noita vaiheita, ei ne ole kukaan nälkään kuollu. Kyllä se taas jossain vaiheessa sujuu :)

Vierailija
7/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itkettää välillä raivosta kun tuntuu että kaikki on pelkkää epäonnistumista tässä kasvatuksessa!

ap

Vierailija
8/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin raukka saisi syödäkseen päivässä vain muutaman lusikallisen :(

ap

Vierailija
9/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla koittaa joskus jotain saada suuhun päin, äiti syöttää yhdellä lusikalla....

Joskus lentää lusikka joskus ruuat kädestä ja toisinaan koko lautanen seinään..... ja kaikki pöydälle tippuvan viskelee lattialle ja jos vähänkin suuttuu niin tosiaan sit lentää koko lautanen sisältöineen ellei äiti ole silmääkin nopeampi nappaamaan kiinni lautasesta.....

Vierailija
10/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna suosiolla sormiruokaa viela vahan aikaa, jos ruokailutilanne kay oikeasti ahdistavaksi, siita ei hyody kukaan. Anna lapsen pistella perunat ja muu ruoka sormilla suuhun viela pari kuukautta, sitten sujuukin jo lusikalla syominenkin paremmin.

Vierailija
11/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy rauhoittua!

Vierailija
12/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se syö sen verran kun syö! kyllä nälkäisenä tekee mieli laitta ruokaa suuhun eikä leikkiä.

Mulla on puolitoistavuotias sotkija. Se harjoittelee ja äiti siivoaa. sitä se on. Se ei ole ongelma jos et tee siitä sellaista.

Minä en ole muuten syöttänyt tätä taaperoa enää moneen kuukauteen.

Vierailija
13/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy: on saanut itse syödä heti kun lusikka pysyi kädessä eikä syömisestä ole tehty numeroa.

Vierailija
14/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi nälkäisenä sitten syö, joko itse tai syötettynä.

Lopetin itse lapsen syöttämisen kun hän oli 11 kk vanha, en ole sen koommin syöttänyt.

Sotkuahan se toki tekee mutta kuka sitä kiljumista jaksaisi päivästä toiseen kuunnella;-)

Vierailija
15/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ei, lapsi syö itse kunnes on täynnä"

No hehheh ei todellakaan! Itse hän syö 2-3 lusikallista. Ja lopetta sitten syömisen. Jos syötän lisää, hän syö purkillisen. Aikamoinen ero... nälkä lapsella siis on yhä! Eihän kukaan tule täyteen 3 lusikallisesta...

Ja lapsemme ei ole mikään pullea pallero, joten syödäkin pitäisi!

ap

Vierailija
16/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta söi aina yhtä huonosti kuin nytkin ja paino laski joten oli vaihtoehdot vähissä!

ap

Vierailija
17/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla nälkä onkin sitten jo varmaan vielä pahempi, jolloin _voi olla_ että ruokailu sujuu paremmin.

Kokeilisin kyllä itse syömistä, voisithan myös syöttää " huomaamatta" toisella lusikalla lapsen omien lusikallisten välillä (ei kyllä toimi kaikilla...). Olen kuitenkin vankasti sitä mieltä ettei terve lapsi ruuan äärellä nälkään kuole, vaikka söisikin silloin tällöin vähemmän, kun siis syö itse. Ei meidänkään lapset ole koskaan nollakäyrään yltäneet, aina olleet alapuolella, mutta ruokailu on huomattavasti antoisampaa kun syövät itse.

t. 13 (meniköhän oikein)

Vierailija
18/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosiaan kyllä tuon ikäinen syö itse täysin ja melko siististi jo mutta tuo vaihe on meilläkin eletty.

Eikö onnistu jos hän saa itse syödä omalla lusikalla ja itse syötät toisella lusikalla?

Vierailija
19/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse annettu syödä viimeistään 1 vuotiaasta lähtien.

kolmen äiti

Vierailija
20/20 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Eikö onnistu jos hän saa itse syödä omalla lusikalla ja itse syötät toisella lusikalla?"

Siis juuri näin meillä tehdäänkin. Mutta kokonaan itse hän ei pysty syömään. En tiedä mitä keinoja päiväkodeissa käytetään, koska siellähän lapset oppivat syömään itse (kaverit kertoivat).

Tuo oli hyvä kommentti että seuraavala aterialla nälkä on jo kovempi ja sitten ehkä syö enemmän. Pelkään lähinnä sitä että yöunet menevät huonoiksi jos lapsi saa päivän mittaan liian vähän ruokaa (uniasiat on vasta saatu kuntoon, niin olen vähän " herkkänä" tästä asiasta).

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä