Kun lapsi ei leiki
Meillä 7v poika. (Ei ainokainen, jos joku miettii sitä syyksi)
Hän on ollut aina meidän aikuisten seurasta kovasti kiinnostunut ja ei tee itsekseen oikeastaan juuri mitään. Hän ei edes pienenä taaperona katsellut ja leikkinyt leluilla, vaan mielummin vaikka juoksi ja pyöräili. Poika on kovin liikunnallinen ja harrastaisi mielellään kaikkea mahdollista. Kavereiden kanssa leikit sen sijaan sujuu, mutta silloinkaan ei leiki tavaroilla. Roolileikeistä tykkää. Kavereita hän ei vaan paljoa vapaa-aikana nää, koska arkena meillä on kovin kiire lasten harrastusten yms vuoksi.
Koskaan ei ole päiväkodista/eskarista tullut mitään leikkimiseen liittyvää huolta kasvattajilta.
Tiedän kuitenkin että leikki on lapsen mielenterveydelle, itsetunnolle ja elämässä menestymiselle hyvin tärkeää.
Tunnetteko te lapsia jotka eivät leiki? Mitä voisin tehdä lapsen hyväksi? Kaikkea ollaan yritetty mutta lapsi ahdistuu silminnähden siitä.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Toiset ei osaa leikkiä, toisia ei huvita leikkiminen. Tossa iässä en enää olisi huolissani, se juna meni jo. Anna harrastaa ja olla omanlaisensa.
Kyllähän 7v on ihan pieni lapsi vielä ja toivottavasti leikkii monta monituista vuotta eteenpäin.
No kannattaisiko miettiä voiko niitä harrastuksia vähentää jos lapsella ei ole aikaa nähdä kavereitaan?
Vaikka lapsi niistä harrastuksista tykkää niin kyllä seitsemän vuotiaalla pitäisi silti olla aikaa vapaaseen leikkiin kavereiden kanssa.
Itse olin lapsena vähän samanlainen. Olin tosi paljon ulkona ja ainoat mielikuvitusleikit joita ikinä oikeastaan leikin oli kun juostiin pitkin metsiä toisten lasten kanssa. En vain kertakaikkiaan tajunnut mitä hauskaa oli istua lattialla ja laittaa jotain muoviukkoja puhumaan toisilleen. Siihen leikkiin pääsi niin paljon paremmin sisään jos kuvitteli kavereiden kanssa olevansa itse jollakin seikkailulla, ja sai itse liikkua ja näytellä mitä tapahtuu. Ainoat lelut jotka minua ikinä kiinnostivat olivat käsityötarvikkeet ja ehkä legot.
Leikkiä on monenlaista, minusta kuulostaa siltä että lapsesi kyllä leikkii ihan normaalisti, mutta hänellä ei ole paljoa mahdollisuuksia leikkiä niin kuin hän itse haluaisi.
Toiset ei osaa leikkiä, toisia ei huvita leikkiminen. Tossa iässä en enää olisi huolissani, se juna meni jo. Anna harrastaa ja olla omanlaisensa.