Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v lapsi räpeltää koko ajan kynsiään; puree, tai repii kynsiä ja kynsinaihoja, auttakaa

Vierailija
18.11.2019 |

On kokeiltu Stop and Grow pahanmakuinen kynsilakka, estää kyllä laittamasta sormia suuhun, mutta ei repimästä kynsiä ja kynsinauhoja. On kokeiltu erilaisia palkintoja, uhkauksia ja tsemppauksia, ei auta.

Kynnet ei ole vielä älyttömän ruman näköiset, pahempiakin olen nähnyt, mutta kynsinauhoista sormeen päin iho punoittaa ja on hieman turvonnut.

Hänelle on kerrottu mitä haittaa puremisesta ja repimisestä on, näytetty todella tulehtuneiden kynsien kuvia netistä, ei auta.

Mistä tuo johtuu? Minulle lapsena sanottiin, että on häiriintyneen ihmisen merkki, jos puree kynsiä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kärsinyt koko ikäni dermatillomaniasta eli ihon nyppimisestä jo teini-iästä aikuisuuteen, vasta lähempänä 30v tapa on alkanut jäämään pois ja tietty se on ollut kausittaista. Mulla nyppiminen rajoittui vain sormien kynsiä ympäröivän ihon nyppimiseen, mutta ne tulikin sitten joskus nypittyä vereslihalle asti.

Nolojahan ne olivat. Mitään hoitoja en koskaan niihin edes hakenut enkä lääkärillä käynyt sillä tiesin ongelman olevan pääni sisällä eikä siihen ole mitään apuja saatavilla.

Vierailija
2/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistus,adhd  .... onhan nuita mitkä voi saada aikaan ton, mutta se on lekurin tehtävä ettiä se syy

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus? Minulla määrättiin mielialalääke masennukseen, mutta kumma kyllä koko ikäni vaivannut kynsien syöminen jäi kerrasta pois.

Vierailija
4/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokailtainen kynsitarkistus käytäntöön ja seuraukseksi tuntuva rangaistus jos kynsissä on uusia repimisen merkkejä.

Vierailija
5/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo liittyy stressiin. Mitä enemmän stressiä sitä enemmän revin. Onko herkkä lapsi/jännittäjä?

Vierailija
6/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokailtainen kynsitarkistus käytäntöön ja seuraukseksi tuntuva rangaistus jos kynsissä on uusia repimisen merkkejä.

Tätä varten lapsen sormista voi esim. ottaa kuvat tarkistusten yhteydessä, niin on helpompi sanoa mitä muutoksia on tullut viimeisen vuorokauden sisään. Dokumentaatio parantaa lapsen oikeusturvaa, kun ei rangaista aiheetta sen vuoksi, että vanhempi muisti väärin.

Vierailija
7/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsi tuota tee vanhempiaan uhmatakseen. Kyllä hän varmasti itsekin haluaisi lopettaa repimisen jos vain voisi. Kannattaisi mieluummin miettiä mistä moinen oire johtuu. 

Vierailija
8/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsi tuota tee vanhempiaan uhmatakseen. Kyllä hän varmasti itsekin haluaisi lopettaa repimisen jos vain voisi. Kannattaisi mieluummin miettiä mistä moinen oire johtuu. 

Samaa mieltä. Kyttääminen ja rankaiseminen vain lisää oiretta.

Vierailija
9/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos syy ei selviä tai sille syylle ei pysty tekemään mitään, niin toiseksi paras ratkaisu on kuitenkin saada se haitallinen käyttäytyminen loppumaan muilla keinoin.

Vierailija
10/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressiä. Ihmisten vastine kuin miten esim. stressantuneet linnut nyppivät höyhenensä pois.

Älä nyt ainakaan ala nöyryyttämään lasta ja tekemään mitään kynsiratsioita, mikään ei ole niin alentavaa kuin vanhempi joka pakottaa johonkin käsien tarkastukseen joka ilta. Tuossa tapauksessa lapsi vain alkaa kanavoimaan omaan kehoon kohdistuvan stressinpurun toisiin paikkoihin (poskien/huulien pureminen, hiusten/karvojen nyppiminen, raapiminen, viiltely, oman kehon lyöminen mustelmille, kynsien painaminen ihoon että sattuu...)

Lapsella on todennäköisesti jonkinlainen stressitila, joko koulussa tai kotona. Itse aloittaisin stressitekijöiden etsimisen vaikka äidistä jolle tulee ensimmäisenä mieleen että lapsi on 'häiriintynyt' kun hän selvästi oireilee stressiään.

Terv. entinen kynsienpureskelija, neuloilla itseä tökkijä, kasvojen repijä, verille raapija

Vierailija
11/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja veljellä sama ongelma. Itsellä enemmän repiminen ja veljellä pureskelu. En nyt tiedä ollaanko häiriintyneitä. Itsellä ainakin liittyy osittain stressiin. Huomaamatta tulee revittyä kynsinauhat verille. Parhaiten on auttanut kynsien huolellinen hoitaminen. Jos kynsinauhoissa on semmoinen ihotikku se tulee revittyä pois ja kierre alkaa. Myös lakatut kynnet auttoivat, kun lakan piti siistissä kunnossa. Samalla sitten tuli laitettua kynsinauhoille öljyt ja pidettyä ne siistinä.

Koita selviyttää mikä stressaa mutta muista että toiset on kovia stressaamaan pienistäkin. Itse kannan kaikki maailman murheet niskassani ja stressaan vaikkei olisi stressattavaa. Yritä siis ymmärtää lastasi äläkä ikinä sano häiriintyneeksi tai käske lopettamaan stressaamista, jos se on perusluonteenpiirre. Anna mielummin työkaluja sen hoitamiseen ja sen kanssa elämiseen.

Vierailija
12/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin hoitamaan sitä ihoa, vaikka ihan käsi hoito ja tuotteet kosmetologilta... Kun huomaa miten hyvälle se terve iho tuntuu, niin loppuu se repiminen, jos missä sormissa on kovettumia tai muuta mikä häiritsee, niin helppoa niitä on alkaa purra ja repiä....

Vierailija
13/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vastaavan mittakaavan ongelmaa, mutta kynsinauhoja tulee kyllä joskus nypittyä ja usein se liittyy stressiin. Mulla saattaa auttaa se, jos on jotain muuta revittävää/hiplattavaa käsissä. Ongelmana on lähinnä ne tilanteet, joissa käsille ei ole mitään puuhaa mutta tilanne on jännittävä, ja siksi sormistani näkeekin aika hyvin olenko käynyt työhaastatteluissa viime aikoina... Lisäksi ihon kunto vaikuttaa siihen, onko sormissa mitään nypittävää ja kuinka pahaa jälkeä tulee. Joten ahkera rasvaus auttaa myös. Kunnon pahaa tulehdusta pelkällä nyppimisellä ja puremisella harvoin saa aikaiseksi, mutta eipä se mikään terveellinen harrastus ole silti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan