Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorilla näyttää olevan nyt trendinä ottaa kaksoisnimi äidin ja isän sukunimistä

Vierailija
14.11.2019 |

Aika moneen tällaiseen olen törmännyt. Tämän syksyn paras yo-kirjoittaja näyttää tehneen myös niin.
Luulin että kaksoisnimet yleistyisi vauvoilla mutta niitä ottaakin enemmän nuoret aikuiset.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, etenkin naiset ottavat mielellään äidin sukunimen jos sitä ei ole ennestään.

Vierailija
2/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei ole tullut yhtäkään vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko siis minäkin aikuinen ihminen ottaa sukunimekseni äitini ja isäni sukunimen yhdessä ? Luulin, että uusi laki koskee vain sen voimaantulon jälkeen syntyneitä ?

Vierailija
4/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten kun kaksi tällaista saa lapsia lasten nimi on heikkinen-huttunen-miettinen-kettunen

Vierailija
5/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissahan voi jo antaa sisaruksille eri sukunimet. Esim. Greta Thunbergilla on isänsä sukunimi ja sisarellaan äidin sukunimi Ernman.

Vierailija
6/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja sitten kun kaksi tällaista saa lapsia lasten nimi on heikkinen-huttunen-miettinen-kettunen

Ei ole, koska voi antaa vain kaksi sukunimeä.

Vierailija
7/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista, sukunimessä saa olla maksimissaan kaksi osaa.

Vierailija
8/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko siis minäkin aikuinen ihminen ottaa sukunimekseni äitini ja isäni sukunimen yhdessä ? Luulin, että uusi laki koskee vain sen voimaantulon jälkeen syntyneitä ?

Voit ottaa, laki koskee kaikkia eikä vain sen voimaantulon jälkeen syntyneitä.

Vierailija
9/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, etenkin naiset ottavat mielellään äidin sukunimen jos sitä ei ole ennestään.

On aika surullista, miten se on yleensä aina juuri äidin sukunimi joka ihmisiltä puuttuu. No, onneksi nyt voi ottaa molemmat nimet.

Vierailija
10/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit ottaa, eikä tarvitse olla edes vanhemmam sukunimi vaan voi ottaa sen toisen sukunimen kauempaakin suvusta esim. isoäitisi tyttönimen.

Vierailija
11/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena kysyn miksi nykyään sanotaan itselleni, miksi ei sanota minulle?

Vierailija
12/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka Virtanen-Koskinen ja Korhonen-Mäkinen saavat lapsen, sen nimeksi voi antaa esim. Virtanen-Mäkinen mutta ei Virtanen-Koskinen-Korhonen-Mäkistä.

Vierailija
13/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan erästä jäsenrekisteriä, johon on tullut paljon näitä muutoksia lakimuutoksen jälkeen.

Vierailija
14/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes hyvä. Patriarkaatti murtuu tässäkin!

Vierailija
15/15 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena kysyn miksi nykyään sanotaan itselleni, miksi ei sanota minulle?

Ohiksena vastaan.

Olen ihmetellyt samaa, ja tullut siihen tulokseen, että ilmiö liittyy yleiseen kielitaidon ja itseilmaisun heikentymiseen.

Jostain on tullut käsitys, että minä-sanan käyttäjä on hyvin itsekeskeinen minäminä-tyyppi. Ei saa enää sanoa minä.

Persoonapronomini on siis korvattu sanalla itse. Ei ole pitkä aika siitä kun "Itse olen sitä mieltä" kuului vain jonkun mahtipontisen, tärkeilevän, itseään korostavan ja omahyväisen tyypin suusta. (Useimmiten sanoja oli ns. setämies).

En oikeastaan edes ihmettele, koska iltalehtien toimittajat ovat jo jonkin aikaa harrastelleet kielikukkasia ja kääntäneet sanojen merkityksiä vastakkaisiksi. He eivät osaa kirjoittaa äidinkieltään ja ilmiö laajenee.

Kuka-sanaakaan ei muuten kohta ole, sen korvaa jo aika laajalti ketä.