Käyttäisitkö 2 vuotta vkp:n ylittäneitä Finrexinejä?
Kommentit (14)
Mistään Suomesta ei ole saanut Finrexiniä sitten viime vuoden. Loppuivat edellisen flunssa-aallon aikana, eikä pystytty toimittamaan. Seuraus: ei ole saatavana nytkään, koska lait ja asetukset eli Finrexinille on haettava lääkelupa uudelleen, jasehän ottaa aikansa, tietty.
Jos nyt saa, niin hallelujah!
Itse käytän omia varastojani vkpeistä piittaamatta.
-- apteekin asiakas
Tottakai niitä voi käyttää. Nuo päivämäärät ovat vain yliherkkiä varorajoja. Ei se lääkeaine mihinkään muutu edes vuosien aikana. Se on sellainenkemiallinen sekoitus, että ei se homehdu, pilaannu eikä vanhene. Itse käytin yli 40 vuotta vanhoja pillereitä ja hyvin tehosivat.
Vaikuttava aine niissä on asetyylisalisyylihappo eli asperiini.
Jos olet säilyttänyt kuivassa, eikä jauhe ole paakkuntunut ja haise etikalle, voit käyttää.
Asperiini muuttuu vanhetessaan vähitellen etikkahapoksi.
Ei ole sinänsä vaarallista, mutta teho heikkenee.
Käyttäisin ja olen käyttänyt. Teho vaan saattaa heikentyä.
Söisin itse ennemmin ihan asperiiniä tai buranaa pillerimuodossa ja joisin päälle lämmintä juotavaa.
En käyttäs. Äitini sanoi että 6kk on raja mitä uskaltaa käyttää vanhoja (hän oli perushoitaja).
Käyttäisin silmääkään räpäyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
En käyttäs. Äitini sanoi että 6kk on raja mitä uskaltaa käyttää vanhoja (hän oli perushoitaja).
No perushoitajille varmasti täytyy antaa tuollainen yleisohje. Sattuneesta syystä.
Lääkäri ja varsinkin farmaseutti saattaisi lähestyä asiaa hiukan toisin.
En käyttäisi koska sisältää aspiriinia.
psykiatriina kirjoitti:
Tottakai niitä voi käyttää. Nuo päivämäärät ovat vain yliherkkiä varorajoja. Ei se lääkeaine mihinkään muutu edes vuosien aikana. Se on sellainenkemiallinen sekoitus, että ei se homehdu, pilaannu eikä vanhene. Itse käytin yli 40 vuotta vanhoja pillereitä ja hyvin tehosivat.
Se riippuu paljon lääkkeestä. Esim. jotkin antibiootit muuttuvat maksalle myrkyllisiksi ajan kuluessa, joten ihan mitä tahansa en söisi. Onneksi aiheesta on joitakin tutkimuksia jonka perusteella voi tehdä valistuneita arvauksia voiko syödä vai ei.
En käytä muutenkaan. Buranaa (Särkyyn ja kuumeen alentamiseen), mustaherukoita (c-vitamiinia) ja kuppi kahvia (kofeiniinia)
Asetyylisalisyylihappoallergia voi puhjeta nimenomaan vanhan lääkkeen käytöstä, tuo on jo aika pitkä aika. Finnrexinissä on aromiaineiden makua ja hajua, ei siitä erota onko etikkahappoa vai ei.
Harvoin edes katson päiväyksiä ja elossa oon. Helposti menis pari vuotta vanhat ja pidempäänkin.
Ei kannata. Joko ne on menettäneet tehonsa, tai sitten niille on käynyt just päin vastoin (lääkkeen teho lisääntynyt) jolloin voit saada yliannostuksen sitä särkylääkettä -tää voi olla jopa hengevaarallinen juttu.
Vie apteekkiin ja hae uudet tilalle.
Ja tuo ylläoleva tehon häviäminen/lisääntyminen koskee sitten ihan kaikkia lääkeaineita siinä kohtaa, kun ne on vanhentuneet. Ei kannata leikkiä venäläistä rulettia oman terveytensä kanssa.
t. sh