Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomien naisten hyväksikäyttö työpaikoilla

Vierailija
26.10.2019 |

Olen juuri palannut työmatkalta ja nyt on mitta täynnä. Tiedän, että kyseessä on vauva-palsta, mutta avaudunpa nyt kuitenkin työelämästä lapsettoman naisen näkökulmasta.

Tuntuu että tässä on jäänyt se kaikkein lyhin korsi käteen. Toisaalta aivan loputtomasti minulta oletetaan joustoa joka suuntaan: toisaalta minun pitää hoitaa hommani priimasti ja samalla venyä paikatakseni tiimin pienten lasten äitien sikäli aivan ymmärrettävää vähäisempää työtehoa, ja ottaa näitä matkoja ja muita nakkeja kun he eivät niihin pysty. Kuitenkaan, sitä joustoa ei KOSKAAN pyydetä tiimin miehiltä sen paremmin niiden äitien itsensä kuin esimiehenkään taholta. Osa nakeista on vain tylsiä aikaaviepiä juttuja, jotka eivät edistä omaa uraani yhtään, mistä syystä miehet eivät niistä olekaan kiinnostuneita, ja äidit luopuvat niistä innolla voidakseen keskittyä rajallisella työajallaan kiinnostavampiin hommiin. Perheellisten miesten kohdalla näkyy olevan myös niin, että perhe ei estä uraa edistävien juttujen tekemistä yhtään, mutta lapsikortti vedetään esiin vain tällaisten tylsien juttujen kohdalla.

Mitä arvostukseen tulee, se on samaa tasoa kuin naisilla yleensä, eli lähtökohtaisesti minua pidetään miehiä tyhmempänä, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Koska minulla ei ole perhettä, minulle ei anneta sitäkään myönnytystä että teoriassa ilman lapsia olisin miesten kanssa samalla tasolla. Perheenäideille tämä myönnytys puheiden tasolla annetaan (tosin, kuinka tosissaan en tiedä, lienee vain poliittista korrektiutta), vaikkeivät hekään toki aseman tai palkan suhteen siitä mitenkään hyödy.

Enkä syytä tästä asetelmasta ketään yksittäistä ihmistä: ymmärrän toki että minulta on helpompaakin pyytää apua kuin todennäköisesti siihen nyrpeästi suhtautuvilta miehiltä, mutta alkaa vaan pikkuhiljaa väsyttää.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska minulla ei ole perhettä, minulla ei anneta sitäkään myönnytystä että teoriassa ilman lapsia olisin miesten kanssa samalla tasolla." Siis mitä?

Hulluvelahullu on palannut palstalle.

Vierailija
2/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ai tuo homma, pyydä Perttiä tai Petteriä hoitamaan, mulla on nyt jo liikaa kaikkea."

Homma hoidettu. Pertti ja Petteri ja sinä tosin sietäisitte saada ylimääräistä palkkaa näiden lusmuilijoiden töiden hoitamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ai tuo homma, pyydä Perttiä tai Petteriä hoitamaan, mulla on nyt jo liikaa kaikkea."

Homma hoidettu. Pertti ja Petteri ja sinä tosin sietäisitte saada ylimääräistä palkkaa näiden lusmuilijoiden töiden hoitamisesta.

Todennäköisesti saavatkin enemmän palkkaa kuin osa-aikaista työpäivää tekevät pienten lasten äidit, mutta tältä velanaiselta se välillä unohtuu, että kaikki tekevät tosiaan sen verran töitä kuin mistä heille maksetaan. Kaikille ei makseta samasta työmäärästä, kaikkien ei kuulu tehdä yhtä paljon töitä. Tietysti aloittaja voisi itsekin pyytää voida tehdä lyhyempää päivää, jotta voisi tehdä vähemmän töitä, mutta en tiedä miten siihen suhtauduttaisiin. Tällä hetkellä hän tekee kokoaikatyötä, mutta tekee omasta valinnastaan myös ylimääräistä päteäkseen, on ilmeisen epävarma kiinnityksestään. Mutta eihän se kenenkään muun vika ole. Ap, katso peiliin.

Vierailija
4/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas. Myös täällä av-palstalla ajatellaan lapsettomista loputtomiin joustavina työntekijöinä. Ja vielä, vaikka sivun nimi viittaakin vauvaan, täällä puhutaan ihan kaikesta.

Vierailija
5/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut vastaava työpaikalla. Olen lapseton nainen ja joustan paljonkin työpaikalla, mutta saan myös sitä joustoa. Minun kanssani on mm. sovittu vapaasta työajasta, saan mennä ja tulla miten huvittaa, olen viimeiset viisi vuotta lomaillut aina halutessani (esim. aina koko heinäkuun kesälomalla) ja saan aina haastavia ja mielenkiintoisia työtehtäviä.

Toki teen myös firman parasta tulosta, joten tämäkin varmasti vaikuttaa asiaan.

Vierailija
6/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aika munaton nössö tuon perusteella, ehkä tuon takia naiset eivät etene vaikka työt tekevätkin.

Vierailija
7/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hemmetissä naiset pystyvät uhriutumaan sekä silloin, kun he itse hankkivat lapsia ETTÄ silloin, kun he itse valitsevat lapsettomuuden? Uhriutumisen mestarit.

Naisilla on vapaus puhua ja valita vain silloin kun valitaan se mitä mies haluaa kuulla. Tosi vapaata joo.

Vierailija
8/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieslukijaa kirjoitti:

Olet aika munaton nössö tuon perusteella, ehkä tuon takia naiset eivät etene vaikka työt tekevätkin.

MIEHILLE naiseus on heikko asia jota saa pilkata. Naisilla ei ole oikeutta olla luonnollisesti naisia.

Miten jaksatte kantaa lisää näiden nimiä?

Vierailija
9/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset, aina uhreja :). Ja kaikki toki miesten syytä haha.

Vierailija
10/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koska minulla ei ole perhettä, minulla ei anneta sitäkään myönnytystä että teoriassa ilman lapsia olisin miesten kanssa samalla tasolla." Siis mitä?

Hulluvelahullu on palannut palstalle.

Kuka on hulluvelahullu? Äitihullun tiedän ja ikäerohullun.

Tarkoitin sitä, että joskus jopa ihan suoraan sanotaan, että xx ei nyt kerkeä panostamaan kun on noita lapsia, mutta muuten olisi varmasti todella menestynyt/tuottelias/jne. Sanat ovat halpoja, ei tuosta heille mitään palkanlisää anneta (enkä ole varma että samassa asemassa haluaisin kuulla tuollaista edes), mutta lapseton nainen ei saa tuotakaan myönnytystä. Sanominen ei aina tokikaan ole hyväntahtoista; joskus sanoja on oikeasti lähinnä tyytyväinen että hänelle on vähemmän kilpailua. Mutta erikoista, että naisille on niin hankala antaa kiitosta siitä todellisesta työstä, vaan ajaudutaan sivupoluille. Hyvin harvoin kuulee naisia ylistettävän ilman mitään tuollaisia varauksia (voisihan se äiti-ihminenkin olla oikeasti vaan pätevä, eikä perhe-elämä asiaan liittyisi mitenkään).

Mitä työmäärään tulee, osa naisista tekee lyhennettyä osa ei, mutta karkeasti puhutaan siitä, että minä 100% työaikaisena teen 130% työaikaa jatkuvasti, he taas juuri täsmälleen sen mistä heille maksetaan, jotkut vähän allekin, tyypistä riippuen.

En purnaa heidän lyhennetystä työajastaan lainkaan, tai edes siitä että tarvitsevat joustoa, vaan siitä miksi kuormitusta ei jaeta tasaisesti miesten ja naisten kesken.

Vierailija
11/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta joustaminen. Joustat vain sen verran kuin miehetkin, et yhtään enempää.

Vierailija
12/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset, aina uhreja :). Ja kaikki toki miesten syytä haha.

Eikun kaikki on aina muiden naisten syy :D Tässä tapauksessa perheenäitien kun ap joutuu tekemään heitä enemmän töitä ja kun perheenäidit eivät lähde työmatkoille vaan ensimmäisenä kysytään ap:lta ja hän vastaa "joo". "Yhyy! Miksi minulta edes kehdataan kysyä? Aina mut nakitetaan" Joo olin kaivannutkin kyseistä valivalivelaa palstalle, ei ole kuulunut hänestä hetkeen...

Vierailija
13/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta joustaminen. Joustat vain sen verran kuin miehetkin, et yhtään enempää.

Ap, ole kiltti ja lue tuo viesti. Toimi sitten sen mukaan. Kiitos.

Vierailija
14/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset jää lapsettomiksi koska haluavat olla jotain uraohjuksia mutta sitten töissä uhriudutaan kun pitää tehdä jotain. Miten voi olla

HÖPÖ HÖPÖ!

Naiset eivät jää lapsettomiksi uran takia! Naiset ovat lapsettomia koska EIVÄT HALUA lapsia! MIKÄ siinä on niin vaikeaa tajuta? Lapsettomat naiset ovat persoonallisuudeltaan introvertteja, jotka tarvitsevat paljon omaa rauhaa ja aikaa. Äidit ovat ekstovertteja uraohjuksia.

15/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydy ihan reilusti. Mikset myös ehdottaisi: "Kysy Pentiltä, voisiko hän tällä kertaa auttaa"?

Epäoikeudenmukaiset käytännöt eivät korjaudu itsestään, vaan niitä täytyy muuttaa omalla toiminnalla.

Sitä paitsi jos työpaikalla on koko ajan tilanne, että jonkun täytyy tehdä ylimääräistä, työnantajan kannattaisi ehkä palkata lisää väkeä?

Vierailija
16/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meilläkään ole tota ongelmaa. Aika 50/50 on lapsettomia ja lapsellisia naisia. Joustan, mutta saan myös vapauksia. Me lapsettomat pidetään tosin huoli, että tasapuolisuus toteutuu =) esimerkiksi lapsen hakeminen tarhasta ei ole mikään syy olla tekemättä silloin tällöin myöhäisempää työvuoroa. Esimieskin on fiksu, joka kohtelee kaikkia tasapuolisesti ja vaatii kaikilta yhtä paljon.

Vierailija
17/17 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen pomo teillä on, jos on käsitys että yhtä voidaan syrjiä sukupuolen perusteella antamalla kohtuuttomasti töitä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä