Ammattikoulun oppilastyöt - Uskaltaako mennä?
Kuka on käynyt ammattikoulun kampaamossa tai kauneushoitolassa, ja millaisia kokemuksia oli? Haluaisin käydä kasvohoidossa, mutta pelkään jos opiskelija rikkoo tai muuten vahingoittaa ihoani. Miten pitkällä opinnot pitää olla ennen kuin päästetään tekemään asiakastöitä?
Kommentit (5)
Itse olen ollut se kampaajaopiskelija joka teki asiakastöitä koululla. Aikaa siinä menee enemmän kuin tavallisessa kampaamossa. Opettaja pitää kutsua paikalle hyväksymään suunnitelma ja muutenkin selostaa eri vaiheita, kyseessähän on oppimistilamne. En muista että mitään haitallisia virheitä olisi sattunut omassa luokassani. Aikaa vaan tosiaan kannattaa varata.
En ole koskaan kokeillut, mutta minun on todella vaikea uskoa, että noita oppilastöitä päästetään tekemään ennen kuin taidot ovat riittävällä tasolla. Oppilashan on ollut opettajien ohjauksessa kauan ennen kuin on päässyt tekemään noita oppilastöitä. En usko, että mitään todellista vaaraa vahingosta on. Aikaa kannattaa varata, kuten yllä kerrotaan.
Teen myös oppilastöitä toisella alalla. Opettaja neuvoo tarvittaessa kaikessa ja tarkistaa työsuunnitelman, mitään virheitä ei ole sattunut kenellekään. Olen samalla hyödyntänyt koulun kampaamopalveluita. Hyvää jälkeä tekevät, toki aikaa menee enemmän, mutta hinta on edullinen.
Onkohan niin päin että jopa tavallista tarkempaa työtä tehdään..? Opettaja valvoo ja ohjaa, ja jokainen työvaihe tehdään varmasti tosi tarkkaan ”oppikirjan mukaan”. Valmiita kosmetologeja/ kampaajia kukaan ei enää valvo, joten varsinkin kiireessä voi tulla houkutus tehdä ”vähän sinne päin”. Eroja on varmasti opiskelijoiden välillä, kuten myös valmiissa työntekijöissä. Opettaja kyllä kuitenkin varmasti vastaa työn lopputuloksen laadusta, ja tarvittaessa vaikka korjaa itse jos jokin ei vielä oppilaalta onnistu.
Olen käynyt vuosikausia kosmetologikoululla hoidoissa. Olen ollut tyytyväinen, aikaa täytyy vaan varata reilusti koska opettaja tulee ennen hoitoa ja hoidon jälkeen tarkistamaan että hoito vastaa asiakkaan toiveita.