apua kaivataan...
2,5 vuotiaan nukahtamisen kanssa.
Eli aiemmin nopsaan nukahtavan pojan kanssa illat muuttuneet totaalisesti tutin pois jäämisen myötä. Mitään iltarituaaleja ei ole muutettu, eli iltapalan jälkeen pikaiselle pesulle, sitten sänkyyn ja iltasatu. Aiemmin tämän jälkeen jäi itsekseen selailemaan kirjaa ja nukahti alle vartissa. Noh. Tutin pois jäämisen myötä nukkumaanmeno muuttunut niin, että sadun jälkeen ei haluakaan jäädä sänkyyn, vaan kampeaa sieltä pois. Nostan takaisin sänkyynsä ja totean ykskantaan, että nyt on yö ja nukutaan, hyvää yötä. Jonka jälkeen kampeaa uudelleen pois sängystä, tästä on siis pojan mielestä tullut hauska leikki. Ei auta, jos itse menen viereen, poika vaan potkii täysiä, niin että masuasukkikin saa osansa =( Nukahtamiseen menee siis joka ilta aika 1 - 1,5 tuntia, riippumatta siitä, kiivetäänkö yläkertaan jo seitsemältä vai vasta yhdeksältä.
Päiväunien kanssa sama juttu.
Just juttelin pojan hoitotädin kanssa ja hän kertoi, että hoidossa päikkäreille meno helppoa, kaikki nukahtavat alle 10 minuutissa...
Eli kyse ei ole siitä, etteikö pysty nukahtamaan, vaan ilmeisesti mun pitäisi tehdä jotain toisellatavalla, mutta mitä?
Poika siis kyllä on väsynyt ja nukahtaisi ihan varmasti, jos malttaisi olla paikoillaan 10 minuuttia, mutta kun ei.
Tiedän, että tämä on kovin vähäpätöinen ongelma suuriin ongelmiin verrattuna, mutta oma vieteri alkaa olla jo aika kireällä...
Kukka rv 31
Kommentit (3)
Meillä 2v. tyttö jäi ilman tutti hieman uhmatilanteessa, mutta silti nukkumaanmenot ovat pitkittyneet. Hän ei ole koskaan nukahatanut itse/yksin ja nyt käytössä on " perhepeti" josta hänet siirretään omaan sänkyyn kun on nukahtanut.
On päiviä että menee helposti mutta sitten niitä päiviä kun pitää päästä pissille ja kakkalle. Ja yrjötauti oli meillä pari kertaa niin välillä hänen täytyy päästä yrjöämään.
Yleensä me luemme ensin pari kirjaa päivällä ja illalla ennen nukkumaan menoa ja sitteen makuulle. Jos on tosi hankala päivä pidän käden hänen vatsan päällä ja tietää että nyt pitää rauhoittua, sitten yleensä nukahtaakin. On joitakin päiviä mitä hän oikein yrittää päästä pois, mutta sitten taas on päiviä jolloin hän itse sanoo että pitää " pitää kiinni" .
Paitsi se että pojalta jäi tutti pois 1 v 2kk vanhana.
Mutta nukahtaminen on nyt mennyt ihan mahdottomaksi. Jätkä kampeaa itsensä sängystä ylös ja nauraa räkättää kun hänet viedään takaisin sänkyyn. Vähän aikaa sitten jäi vielä yksin lukemaan kirjaa ja nukahti sinne vartissa. Huh! Vinkkejä siis myös tänne....
Hemppu
Ajattelin vastailla, kun meillä on nyt sama tilanne aluillaan. Jätettiin tosin tutti vasta tänään pois ja nyt poika(2v) yrittää mennä päiväunilleen, joka ennen tapahtui helposti, kuin itsestään. Nyt hän huutelee vaan, äiti ei nukkumaan yms. hyppii sängyssään jne. Ei varmaan kannata luovuttaa ja viedä tutti, vai voisiko tutin jättö käydä joskus vielä ilman ongelmia?? Nytkään hän ei pyydä sitä, vaan ei vaan saa unta.
Minuakin kiinnostaa kokemukset aiheesta!