Tutkimus: self help -kirjat on pikaruokaa elämäntylsyyteen
Self help -kirjallisuus ei perustu faktoihin, mutta on huomattu että niillä on helppo rahastaa paremman arjen nälkäisiä ihmisiä ja täyttää kysynnässä ammottava aukko. Kirjat ovat helppo tie elämänohjeisiin ja inspiraatioon. Joillekin ne voivat olla jopa terapian ja lääkkeiden korvike. Ihmeisiin kirjat eivät kuitenkaan pysty ja moni pettyy kun ei löydäkkään hamuamaansa onnea niiden avulla.
Kommentit (5)
No ainakin näiden suomijulkkisten self help kirjat vaikuttavat ihan pelkältä rahastukselta.
Kokemukseni mukaan self help -kirjat toimivat silloin, kun niiden oppeja ja vinkkejä soveltaa aktiivisesti omaan elämään. Pelkkä kirjan lukeminen harvoin muuttaa elämää mitenkään. Genressä on paljon huttua ja kyseenalaistakin sisältöä mutta osaksi kirjojen "toimimattomuus" johtuu siitä, että lukija ei itse ota vastuuta itsestään ja elämästään.
Kaikki kirjat eivät myöskään toimi kaikille. Minä en itse pidä esimerkiksi tuosta linkin Idiootit ympärilläni -kirjasta, koska se on mielestäni aivan liian yksinkertaistava. Ihmisten jakaminen neljään eri "väriryhmään" temperamentin ja persoonallisuuden mukaan on turhan mutkat suoriksi -touhua ja maalaa ihmisistä yksiulotteisen kuvan.
On niitä hyviäkin, esim Ben Furmanilla. Mutta suurin osa on ihan kuraa, tasoa Sarasvuo.
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan self help -kirjat toimivat silloin, kun niiden oppeja ja vinkkejä soveltaa aktiivisesti omaan elämään. Pelkkä kirjan lukeminen harvoin muuttaa elämää mitenkään. Genressä on paljon huttua ja kyseenalaistakin sisältöä mutta osaksi kirjojen "toimimattomuus" johtuu siitä, että lukija ei itse ota vastuuta itsestään ja elämästään.
Kaikki kirjat eivät myöskään toimi kaikille. Minä en itse pidä esimerkiksi tuosta linkin Idiootit ympärilläni -kirjasta, koska se on mielestäni aivan liian yksinkertaistava. Ihmisten jakaminen neljään eri "väriryhmään" temperamentin ja persoonallisuuden mukaan on turhan mutkat suoriksi -touhua ja maalaa ihmisistä yksiulotteisen kuvan.
Näinhän se on. Itse pitää aktiivisesti tehdä työtä ja esim. ajatusharjoituksia ja muuttaa käytöstä. Ei se muutos sillä tule, että ainoastaan lukee jotain tai tiedostaa jonkin asian.
Sama juttuhan se on terapiassakin. Ei se sellaisenaan ole mikään pelastus, vaan sekin vaatii, että potilas tekee työtä itsensä kanssa. Terapeutti on sitten se, joka ohjaa prosessia ja antaa neuvoja. Tai ainakin pitäisi olla niin. Pelkkä terapeutille puhuminen tai valittaminen ei saa aikaan muutosta tai auta pidemmän päälle.
Self help -kirjat ovat edullista matalan kynnyksen itsehoitoa, joka tarjoaa tarvittavaa apua kaikille ilman että lääkkeisiin tai terapia käynteihin tarvitsee tuhlata satasia.