Kansa ei taida paljoa vihreistä arvoista piitata, vaikka niitä nyt niin tuputetaankin: "Joka kolmas uusi henkilöauto on nyt katumaasturi – villitystä on vaikea perustella järjellä"
https://yle.fi/uutiset/3-11016864
"Katumaasturi kuluttaa enemmän ja on kalliimpi ylläpitää kuin saman auton perusmalli. Silti niiden suosio lisääntyy."
Kommentit (24)
Johtuu osittain siitä, että noissa tilastoissa kaiken maailman nissan qashqait ja muut alemman luokan perhesämpylät lasketaan citymaastureiksi.
Uutisessa kirjoitettiin, että katumaasturien osuus uusista autoista on kasvanut, mutta ainakaan minun silmiini ei osunut, miten uusien autojen kokonaismäärä on kehittynyt. Jos viime vuonna olisi rekisteröity 100 uutta autoa, joista 50 oli katumaastureita, ja tänä vuonna 70 uutta, joista 40 katumaastureita, niin silloinhan katumaastureiden *osuus* on kasvanut, vaikka sekä autojen että katumaastureiden kokonaismäärä on pienentynyt.
Tilasto on niin kuin se esitetään...
Katumaasturi on tilava ja ajaton status. Vähänkuin farmarivolvo. Vanhanajan mersu oli taas tunnettu kestävyydestään.
Perhesämpylöiden oven väliin ei jää yh:n harmaan villatakin lieve kun kurvaa kilsan matkan luomumaitokaupalle.
Mulla Mitsubishi ASX joka kai luokitellaan katumastureihin mutta en koe sitä sellaiseksi
Vanhuksethan noita ostaa kun niissä istutaan korkeammalla. Tämä ainakin Qashqain tapauksessa.
Katumaasturin ostaja varautuu teiden kunnossapidon romahdukseen. Sillä pärjää paremmin myös rikkoutuneella tienpinnalla ja auraamattomassa lumessa jne...
Katumaasturilla ei olisi mitään virkaa, jos Helsingin kaupunki hoitaisi lumityöt niin että nettomaksaja pääsevät talviaamuisin töihin tavallisella henkilöautolla.
Lumisateen jälkeen 3-4 päivän viiveellä asuntokatujen lumityöt tekevä Stara on tehny katumaasturiturhakkeesta hyödykkeen.
Qashqai ... Tuo jokavuotinen katsastustilastojen tähti (meinaan eniten vikoja). Ehkä ihmisillä on vaan liikaa rahaa ja ne haluaa työllistää lähihuoltamoita sekä hinausyrittäjiä.. On niitä huonompiakin paikkoja minne voi rahansa laittaa.
Eläkeläismiehet ja huonolonkkaiset naiset ostaa katumaastureita, sanoi mun mies joka on autokauppias.
Vierailija kirjoitti:
Katumaasturin ostaja varautuu teiden kunnossapidon romahdukseen. Sillä pärjää paremmin myös rikkoutuneella tienpinnalla ja auraamattomassa lumessa jne...
Miksi ne katumaasturit sitten useammin lähes pysähtyvät hidastetöyssyihin?
Teiden kunto tai paremminkin sen puute lienee suurin syy.
Ei kiinnosta pätkääkään. Tuulivoimasetämiehet nauravat partaansa viherhöpertäjiä matkalla moottoripyörällä pankkiin.
Mitä enemmän bensaa palaa sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Katumaasturin ostaja varautuu teiden kunnossapidon romahdukseen. Sillä pärjää paremmin myös rikkoutuneella tienpinnalla ja auraamattomassa lumessa jne...
Eihän katumaastureilla ole mitään maasto-ominaisuuksia. Samanlaiset leveät ja matalaprofiiliset renkaat niissä on kuin muissakin autoissa, paitsi ehkä vieläkin leveämmät.
En ole ihan varma tuosta bensankulutuksesta. Me vaihdettiin meidän Opel Astra (2000) uuteen Kian katumaasturiin. Opel kulutti 9 litraa sadalla, Kia vain 4.5 litraa.
En omista mutta olen ajanut. Ja todellakin voisin ostaa itselleni. On korkeampi - näkyvyys parempi. Isohko auto - turvallisempi (tai ainakin sellainen olo tulee, en ole asiantuntija) tilava.
Onneksi ne kielletään kohta, niin te itsekkäät saastuttajat ette enää niillä aja!
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään. Tuulivoimasetämiehet nauravat partaansa viherhöpertäjiä matkalla moottoripyörällä pankkiin.
Oliko tämä lause suomea?
Ehkä tämä on jonkinlainen vastareaktio siihen, että "älä syö lihaa, älä juo maitoa, älä matkusta ulkomaille, älä tee lapsia".... No prkl, ostanpa ihan vi**uillakseni katumaasturin.