Koeaikapurku
Onko kellään kokemuksia koeajalla irtisanomisesta. Itse lähdin paremman palkan perään vakituisesta työsuhteesta ja 2kk jälkeen työnantaja purki työsuhteen ihan ennakko varoitusta ja kesken päivän.
Jälkeenpäin kysyin syytä niin perustelu oli että työsuoritus ei riittänyt työn vaativuustasoon nähden.
2kk meni ihan perehtyessä tehtävään. Olin esimiesasemassa ja henkilöstöön tutustuessa,rekrytoida uusia. Tein ylitöitä hurjan määrän jotta opin järjestelmät.
Liiton juttusille menossa,mutta onko kellään kokemusta?
Kommentit (8)
Maallikon näkemys on, että koeajalla kumpikin osapuoli voi laillisesti tulla katumapäälle. Eli on ookoo. Mutta tietenkin liiton asianajaja tuntee nämä kuviot, joten miksi edes kysyä meiltä maallikoilta?
Käsittääkseni tuo on ihan ok koeajalla? Samoin kuin se, että kesken päivän nostaisi työntekijä kytkintä ja toteaisi, että kiitos mutta ei kiitos.
Irtisanomisajat yms. tulee vasta koeajan jälkeen.
Kuinka pitkä koeaika?
Mulla on kokemusta tästä siitä näkökulmasta että itse purin työsuhteen koeajalla. Silloin tuli lueskeltua aiheesta. Netistä kyllä löytyy tietoa, Google käyttöön. Muistelisin että työnantajan täytyisi ensin antaa työntekijälle mahdollisuus muuttaa tai parantaa työskentelyään eli tuollainen yhtäkkinen purku ei olisi mahdollista.
6kk koeaika.
Näinhän se on jotta purun voi tehdä melko mitättömin syin koeajalla,mutta ainakin itse omia alaisia olen ohjannut ja ohjeistanut ennenkuin on pakko turvautua vaeotuksiin tai irtisanomiseen.
Kallista se uusi rekrytointi on.
Miksi sinä kysyt irtisanomisesta? Kuinka esimiesasemassa oleva ei tiedä irtisanomisen ja koeaikapurun eroa?
Ehkä myös kova ylityön tarve johtui siitä että et tosiaan ollut tehtäväsi tasalla.
Esimiehiä on näköjään erillaisia. Enkä itse tekisi noin jos on halu oppia.
Ja itse ajattelin että ennenkuin oppii kaiken niin vaatii pikkuisen enemmän työtä ja joutuu joustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta tästä siitä näkökulmasta että itse purin työsuhteen koeajalla. Silloin tuli lueskeltua aiheesta. Netistä kyllä löytyy tietoa, Google käyttöön. Muistelisin että työnantajan täytyisi ensin antaa työntekijälle mahdollisuus muuttaa tai parantaa työskentelyään eli tuollainen yhtäkkinen purku ei olisi mahdollista.
Kyllä se on mahdollista ja laillista, joskaan yleensä ei ole fiksua tai järkevää. Koeaikapurkuun työnantajan puolelta riittää, että sen syy ei ole syrjivä. Ei ole vaatimusta varoittamisesta tms eikä syytä oikeastaan ole edes pakko kertoa, mutta jos ei kerro, on vaikea tarvittaessa todistaa että syy on asiallinen. Joissain tapauksissa työntekijän soveltumattomuus tehtävään on niin ilmeistä, että olisi kohtuutonta vaatia ennakkovaroitusta. Järkevä työnantaja kyllä varoittaa, koska pari lausetta suoraa puhetta tulee aika paljon halvemmaksi kuin uuden työntekijän palkkaaminen.
Tässä tapauksessa mietin, että jos ap teki paljon ylitöitä päästäkseen hommaansa sisälle mutta silti suoritustaso ei riittänyt, niin ehkä hän ihan oikeasti ei ollut oikea henkilö siihen tehtävään. Työnantajan tietysti pitää ymmärtää että perehtyminen vie aikaa, mutta yleensä suoritustasoa verrataankin siihen, mitä oletetaan oppineen ja saaneen aikaiseksi tietyssä ajassa, ei pitkäaikaisen työntekijän tasoon. Ylitöiden tekeminen ei siis tässä tapauksessa välttämättä kerro positiivista ahkeruudesta ja yrittämisestä, vaan negatiivista osaamisesta, valitettavasti. Toivottavasti löydät paremmin sopivan työpaikan!
Koeaikapurku toimii juuri noin. Työantaja ei katsonut sinun olevan sopiva tehtävään. Mitä siinä liitto auttaa?