Soviteltu työmarkkinatuki ja sisään tehtävät tunnit
Aloitin osa-aikatyön ja tulen saamaan myös soviteltua työmarkkinatukea. Sovimme kuitenkin työpaikalla, että teen sisään tässä loppuvuoden aikana muutaman päivän, kun tarvitsen vapaata tammikuussa.
Mitä papereita Kela haluaa, kun laitan sovitellun tuen hakemuksen? Pitääkö päivittäin tehtyjen tuntien näkyä jossakin ja kuinkas sitten nuo sisään tehdyt tunnit?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
No jos saat niistä palkan jo nyt, niin tuki pienenee ja vastaavasti tammikuussa suurenee, kun palkka on pienempi.
Saan palkan siis jatkuvasti saman suuruisena. Teen tunteja sisään. Sehän siis tarkoittaa, että tunnit odottavat tavallaan jemmassa, että voin sitten tammikuussa pitää vapaata noilla sisään tekemilläni tunneilla.
Te, jotka olette saaneet Kelasta soviteltua työmarkkinatukea, kuinka ilmoitatte tunnit?
Vierailija kirjoitti:
Kysy Kelasta.
Tietenkin kysyn, mutta ajattelin vain, jos täältä saisi nopeammin vastauksen.
Ap
Pitää ilmoittaa tunnit erikseen kelalle, onnistuu ihan verkossa, laittaa vaan oikean päivän kohdalle aina ne tunnit esim 1.6 ma 8h, 2.6. ti 6h jne jne. Nythän laki vielä muuttui, että jos saat palkkatuloa sovitellussa vaikka heinäkuussa niin se otetaan huomion vasta seuraavan kuun työmarkkinatuessa eli elokuussa. Heinäkuusta saisi ihan normaalin työmarkkinatuen plus palkan, elokuun tuesta vähennetään sitten tuo palkan osuus. Ei tarvitse enää odotella. Laki muuttui siis 1.4.2019.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ilmoittaa tunnit erikseen kelalle, onnistuu ihan verkossa, laittaa vaan oikean päivän kohdalle aina ne tunnit esim 1.6 ma 8h, 2.6. ti 6h jne jne. Nythän laki vielä muuttui, että jos saat palkkatuloa sovitellussa vaikka heinäkuussa niin se otetaan huomion vasta seuraavan kuun työmarkkinatuessa eli elokuussa. Heinäkuusta saisi ihan normaalin työmarkkinatuen plus palkan, elokuun tuesta vähennetään sitten tuo palkan osuus. Ei tarvitse enää odotella. Laki muuttui siis 1.4.2019.
Kiitos, mutta siis kuinka noiden sisääntehtävien tuntien kanssa? Voinko siis ilmoittaa Kelaan ns. väärät tunnit, eli ne, joista saan palkan, en niitä, jotka olen kussakin kuussa tehnyt tai jättänyt tekemättä, jos teen tunteja sisään?
Ap
Jos saat palkan ko. tunneista tammikuussa, silloin ne merkitään tammikuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, mutta siis kuinka noiden sisääntehtävien tuntien kanssa? Voinko siis ilmoittaa Kelaan ns. väärät tunnit, eli ne, joista saan palkan, en niitä, jotka olen kussakin kuussa tehnyt tai jättänyt tekemättä, jos teen tunteja sisään?
Ap
Tuohon en valitettavasti osaa vastata, kuulostaa vähän monimutkaiselta, siis sen kannalta miten ilmoittaa kelalle ja miten tulisi toimia. Kannattaa ehkä käydä ihan paikan päällä kelalla juttelemassa niin asiat selviää nopeammin kuin puhelimitse. Saat asiaan selvyyden kertaheitolla. Näin itse tekisin.
Sen mukaan, mitä palkkakuitissa lukee.
Eli teet töitä saamatta palkkaa, ei niiden tarvitse antaa sinulle tammikuussa vapaita, jos ei ole mitään todisteita siitä, että teit ylimääräisiä töitä.
Suosittelen myös kysymään Kelasta asiaa suoraan. Jonkin verranhan on olemassa liukuvaa työaikaa ym. jossa päivittäinen työaika voi vaihdella mutta palkka pysyy samana, mutta siitä huolimatta soviteltu päiväraha elää vielä siinä maailmassa, jossa työtuntien määrä per päivä on relevantti asia (ja monessa työssä se toki sitä edelleen onkin). Käytännössä päivärahan määrään vaikuttaa kuitenkin enemmän tulojen määrä kuin tuntimäärä, ja tosiaan systeemi muuttui nyt niin että palkka vaikuttaa päivärahaan siinä kuussa kun se on maksettu, ei siinä jossa se on tienattu.
Minä tein niin että laitoin Kelalle tunnit laskennallisesti. Eli vaikka oli ylitunteja niin merkkasin normaalit ja kun olin vapaalla niin silloinkin normaalit. Ei ne Kelassa tiedä jos ei vaikuta palkkaan. Ainoa joka Kelaan voisi ilmoittaa olet sinä itse.
Maksettu palkka ratkaisee, ei se, monta tuntia olet tehnyt. Ei Kela mitään tuntikirjanpitoa pyydä eikä tarvitse.
No jos saat niistä palkan jo nyt, niin tuki pienenee ja vastaavasti tammikuussa suurenee, kun palkka on pienempi.