Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perunan tarjoaminen vauvalle +6 kk

Vierailija
08.10.2019 |

Miten perunan voi tarjota vauvalle, joka nirsoilee soseiden kanssa?

Kylkiäisiksi laitan kukkakaalia. Ehdotuksia uusavuttomallle!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneks i -6 kk

Vierailija
2/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni antaa perunan sijaan bataattia, joka on makeampaa. Tai yhdistä banaania ja perunaa, vauvalla ei ole samanlaisia rajoitteita makujen yhdistämisen kanssa kuin meillä muilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuuko jo? Oletko perehtynyt sormiruokailuun?

Vierailija
4/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vauva syö kunhan on tarpeeksi nälkä. laita perunan joukkoon voita ja porkkanaa.

minulla lapset söivät jo 2 kk ikäsinä perunoita ym.

keitä mannavelliä niin varmasti maistuu. laita joukkoon voita ja sokeria.

vauvat mitään nirsoja ole.

Vierailija
5/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity facebookissa sumppeli sormiruokakeittiö -ryhmään. Jotkut vauvat ei tykkää kun syötetään mut syö mieluusti itse.

Vierailija
6/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä on ongelmana? Että vauva ei tykkää perunasta vai että se ei tykkää ylipäätään soseista?

Ensinnäkin perunaa ei ole mikään pakko syödä, vauva pärjää ihan hyvin muilla vihanneksilla esim. porkkanalla, bataatilla, kukkakaalilla, parsakaalilla ym. 

Vierailija
7/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä vauva syö kunhan on tarpeeksi nälkä. laita perunan joukkoon voita ja porkkanaa.

Toivon, että tämä oli huono trolli...

Vierailija
8/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi on ihan isoäidin aikaisia neuvoja, itse sain anopilta samoja ohjeita 😆

Mikset ap vaan keitä niitä perunoita ja tarjoa pilkottuna?

Vierailija
9/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni antaa perunan sijaan bataattia, joka on makeampaa. Tai yhdistä banaania ja perunaa, vauvalla ei ole samanlaisia rajoitteita makujen yhdistämisen kanssa kuin meillä muilla.

Miksi opettaa makeaa syömään?

Vierailija
10/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden tälläisen mummon joka miniältä salaa syötti lapselle 2kk iässä mannavelliä

Vierailija
11/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä herkkua oli perunaporkkanasose jota notkistin tuttelilla. Siitä molemmat vauvelit aloittivat kiinteiden syönnin 4kk iässä. Seuraavana oli päärynäsose joka upposi vauhdilla. 6kk söivät jo puuroa ja lihaperunasoseita ym.

Vierailija
12/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, ehkäpä vain päädyn tähän. :D En hakenutkaan mitään kikkakolmosia, vaan puhtaasti pohdiskelin millaisessa muodossa tuon "kirouksen" voi tarjota. Meillä ei juurikaan syödä perunaa (appivanhemmilla senkin edestä), joten olin epävarma millaisessa muodossa se on ok pienelle. Kaikkialla aina törmää soseeseen sen helppouden vuoksi, mutta meillä se ei enää toimi neidin ruvettua karttamaan syöttämistä.

Bataatti on meidänkin pikkuisen herkkua. Bataatti ja peruna ovat ravintoaineiltaan samankaltaisia, mutta erona on bataatin karoteenipitoisuus. Toki mielummin bataattia annan, mutta vaihtelun vuoksi myös perunaa. :)

Sokeria en lisää tämän ikäiselle ruokiin, vaikka saattaisikin edesauttaa syömistä. Mm. banaanissahan on valtava määrä sokeria itsessään ja se riittäköön toistaiseksi.

Ap

Vierailija
13/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, ehkäpä vain päädyn tähän. :D En hakenutkaan mitään kikkakolmosia, vaan puhtaasti pohdiskelin millaisessa muodossa tuon "kirouksen" voi tarjota. Meillä ei juurikaan syödä perunaa (appivanhemmilla senkin edestä), joten olin epävarma millaisessa muodossa se on ok pienelle. Kaikkialla aina törmää soseeseen sen helppouden vuoksi, mutta meillä se ei enää toimi neidin ruvettua karttamaan syöttämistä.

Bataatti on meidänkin pikkuisen herkkua. Bataatti ja peruna ovat ravintoaineiltaan samankaltaisia, mutta erona on bataatin karoteenipitoisuus. Toki mielummin bataattia annan, mutta vaihtelun vuoksi myös perunaa. :)

Sokeria en lisää tämän ikäiselle ruokiin, vaikka saattaisikin edesauttaa syömistä. Mm. banaanissahan on valtava määrä sokeria itsessään ja se riittäköön toistaiseksi.

Ap

Mun mielestä sitä perunaa ei ole mitenkään pakollista tarjota. Mun lapset eivät kumpikaan tykänneet vauvana perunasta. Toinen alkoi tykätä suunnilleen 1,5-vuotiaana, toinen ei vieläkään 5-vuotiaana ole perunafani. Syö ensimmäiseksi aina kaikki muut kasvikset, usein perunaa jää lautaselle.

Mä en ole kauheasti soseita syötellyt lapsilleni. Sormiruokaa alusta asti. Söivät esim. parsakaalia, porkkanaa, kukkakaalia, omenaa, banaania jne. Omenankin annoin aluksi kevyesti höyrytettynä.

Vierailija
14/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettaa makeaa syömään?

Varmaan siksi, että vauva luontaisesti pitää makeasta enemmän kuin karvaasta ja kirpeästä. Voihan vauvalle syöttää pelkkää karpaloa ja sitruunaa, jos niin haluaa. Äidinmaitokin on muuten makeaa, joten huono on se äiti, joka moista lapselleen antaa ja siten lihomisen ensiaskeleet tarjoaa.

Vierailija
15/15 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä se ongelma oli?

Perunasose kannattaa tehdä jonkun muun kanssa, muuten perunasose on ihan liisteriä. Keitä esim. Porkkanaa ja perunaa ja soseuta ne yhdessä.

Suosittelen myös tuota simppeli sormiruokakeittiö -ryhmää. Jos vauva istuu itse tukevasti ja vie suuhun tavaroita ym. niin höyrytä isoja paloja kukkakaalia ja parsakaalia ihan pehmeiksi, niin että melkein muussaantuu kun koskee. Ja anna vauvan tutkiskella niitä ja maistella. Sotkuista joo, mutta myöhemmin on paljon helpompaa kun sosevaihe jää pois.

Vauva saa syödä ihan samaa ruokaa kuin aikuinenkin tietyin rajoituksin. Esim. Jauhelihakeitto käy ennenkuin lisäät suolan tai lihaliemikuution.