Miksi suomalainen kauppa on suomalaisille susi? (Ruohonjuuri)
Tässäpä yksi esimerkki:
Ruohonjuuri
Manuka-hunaja KF16 (manukahunaja), 500 g
WEDDERSPOON 49.95e
Huom! Tarjous vieläpä ja normihinta on 59.95e
Amazon.de
Watson & Son
Watson & Son Manuka Honig MGO 100+ 500g | Zertifizierte Premium Qualität aus Neuseeland
24.95e
Ja tuo ei todellakaan ole mikään ääriesimerkki vaan ihan tavallista toimintaa ruohonjuurelta ja muutamilta muiltakin suomalaisilta kaupoilta.
Muutaman euron lisää voisin maksaa siitä että saisin tuotteen heti käteen mutta ryöstöhintoihin en suostu.
Miksi suomalainen kauppa toimii tällä tavalla? Luulisi että isommalla volyymillä saisi pienemmän katteen kurottua umpeen mutta mieluummin loataan maine tuolla tavalla. Vai onko se niin että suomalaiset ovat niin tyhmiä etteivät netistä osaa tilata?
Kommentit (7)
Suomalaisia kusetetaan muutenkin lisäravinnemarkkinoilla, esim. markkinajohtajat Fast ja Leader ovat yrittäneet päästä Ruotsin markkinoille, mutta ruotsalaiset ovat tottuneet paljon parempilaatuisiin tuotteisiin niin Ruotsin markkinat jäi valloittamatta. Sen sijaan Suomessa Fastin ja Leaderin hintaan nähden huonolaatuiset tuotteet ovat melkein joka kaupan hyllyllä. Suomalainen kuluttaja on liian hyväuskoinen.
Ehkei se muutama euro riitä katteeksi kuluista, mitä tulee fyysisen myymälän pidosta henkilökuntineen, verrattuna nettimyyntiin?
Kokeile ap itse perustaa Suomeen elintarvikemyymälä ja katso, miten hyvin voit kilpailla nettimyynnin kanssa.
Ehkä sinä nyt kärjistät? Tiedät saman kuin muutkin, miten paljon liiketilat ja työvoimakustannukset lisäävät tuotteiden hintaa. Kuluttajan etu on saada valita ostoksensa sieltä, mistä tykkää. Tuontitavara on tiukan lainsäädännön ja valvonnan ala kuin mitä verkkokaupassa. Palvelua ei verkkokaupasta muutenkaan saa ja minua asiakkaana se ostamistapa ei innosta. Minulla on varaa maksaa suurempikin erotus ja juoksuttaa myyjää hoitamaan hommansa.
Verkkokaupassa ostaminen on pahimmillaan vuoden mittaiden odotus ja nopeimmillaan vuorokaudessa. Kummatkin on koettu. Miksi ihmeessä odotan tuotetta? Jos tarvitsen jotakin ostan sen, kun se minulle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Ehkei se muutama euro riitä katteeksi kuluista, mitä tulee fyysisen myymälän pidosta henkilökuntineen, verrattuna nettimyyntiin?
Kokeile ap itse perustaa Suomeen elintarvikemyymälä ja katso, miten hyvin voit kilpailla nettimyynnin kanssa.
Aina on ollut asiakkaita kun olen kävellyt ohi. Ja liikkeet ovat pieniä ja ahtaita, tuskin vuokrista ovat suuret ja ei se yksi myyjä vie paljoa palkkakuluja.
Ehkä pitäisikin perustaa joku kilpaileva kauppa. Varmaan omistajat ovat miljonäärejä.
Miksi vertaat ihan eri tuotteita?? Amazon.de myy myös Wedderspoonin kf16 manukahunajaa. Hinta 26,45 euroa per 250 gramman purkki. Tuo Ruohonjuuren tarjoushinta on itse asiassa halvempi.
Aivan sama mihin hintaan Ruohonjuuri myy, ei se pääse millään samaan volyymiin kuin Saksan Amazon. Amazon ei myöskään maksa liiketilojen vuokria.
_