Itkeekö teidän 2v täyttäneet joka päivä monta kertaa?
Meidän esikoinen ei juuri itkeskellyt vauvasta taaperoksi kasvettuaan, joten tämä toinen tuntuu aivan raivostuttavalta tapaukselta (anteeksi olen kiihtyneenkö 1,5h itkua/kitinää kuunnelleena).
Hän täyttää viikon päästä 2v ja tuntuu että vetää raivarit ainakin 10 kertaa päivässä. Itkee ja heittäytyy maahan ja on aivan mahdoton. Hän on kotihoidossa edelleen ja arkemme rutiininomaista ja joka päivä ulkoilua ja toimintaa. Onko hän vain luonteeltaan vaikea aina ja ikuisesti? 😥
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole koskaan kuullut uhmaiästä?
Olen kyllä kuullut ja tiedän mikä on uhmaa. Tämä ei ole uhmaa, vaan tyytymättömyys-/huvikseenitkua. Hän ei pistä itkullaan vastaan, vaan itkee mistä vain syystä.
Ap
Tuttu juttu. Nyt 4-vuotiaana toistuvat raivonpuuskat on jonkin verran onneksi vähentyneet. Mutta edelleen voi tulla silmitön raivo lapselle aikuisen näkökulmasta ihan ihme asiasta. Vaatteista. Siitä, kun piirrustaminen ei onnistu kuten haluaisi. Jne. Kai se on luonnekysymys.
Ja raivoaa lähinnä minulle, päiväkodissa, isovanhempien kanssa jne on kuin pieni enkeli.
Syökö ja nukkuuko tarpeeksi?
Mulla 1.5 vee joka raivoaa, kitisee, protestoi, vinkuu, kieltäytyy kaikesta ja on muuten vaan ärsyttävä aina jos on vähänkään nälkä tai väsy.
Turhautumista, väsymystä, kiukkua, haluamista, jotain mistä ei tule ymmärretyksi puhumalla?
Oletko sanoittanut lapselle itkun tullessa, että mistä olo mahdollisesti voisi johtua, sanoittaa kannattaa vaikka ei itse välttämättä olisi oikeassakaan.
Poikani 2v tytär itkee ja saa raivarit useamman kerran päivässä. Ei tuossa mitään ihmeellistä pitäisi olla. Selvästi sitä uhmaikää, ja halutaan saada kaikki asiat niin että vanhemmat antaisivat periksi.
Vanhempien tehtävä on tuottaa lapsille pettymyksiä pitkin päivää. Tällä tarkoitan sitä, että lapsille ei voi eikä saa antaa kaikkia ällejä periksi. Se ei ole lapselle hyväksi, että tehdään niin kuin he haluavat, vaan rakkautta lasta kohtaan.
Toinen itki, toinen ei. Synnynnäisestä temperamentista johtuva asia, jolle ei kauheasti voi mitään. Muuta kuin odottaa että lapsi kasvaa ja oppii käsittelemään enemmän tunteensa sisäisesti ja näyttämään niitä vähemmän noin dramaattisesti ulospäin.
Kohta äitihullu tulee ulisemaan että se lapsen itku on aina sitä että lapsi itkee koska äiti ei rakasta ja anna kokemuksille arvoa.
Etkö ole koskaan kuullut uhmaiästä?