Kuinka nopeasti kunto kohenee kun liikkuu?
Joudun todennäköisesti pian luopumaan autosta, ja kokeilin tänään ensimmäisen kerran käyttää vasta hankkimaani pyörää reilun 10 kilometrin työmatkallani. Aamulla olin ihan poikki tullessani töihin, hikinen ja huonovointinen. Paluumatka sujui jo paremmin (johtunee tosin vain siitä että mennessä on enemmän ylämäkeä). Jos tämä on tällaista, en tiedä joudutko etsimään muuta työtä. Mutta kuinka nopeasti kunto kohenee jos tuon matkan polkee päivittäin? Voiko kunnon nousuun luottaa?
Kommentit (13)
Huono kunto sulla vain on. Ei kelpaa työkkärissä syyksi lopetta töitä, jos on huono kunto tai ylipainoa. Karenssia antavat.
Tsemppiä, kyllä se vielä iloksi muuttuu.
Ainakin satasen syke on laskenu 85 jo parin viikon liikkumisen myötä.
Pari viikko menee niin tottuu. Matka ei tapa vaan vauhti sanottiin armeijassakin 👍
Vierailija kirjoitti:
Huono kunto sulla vain on. Ei kelpaa työkkärissä syyksi lopetta töitä, jos on huono kunto tai ylipainoa. Karenssia antavat.
En tietenkään aio lopettaa töitä, vaan etsiä muita töitä, niinhän aloitusviestissäkin sanoin. Mutta hyvä jos helpottaa ajamalla, eiköhän se siitä. Ja tiedän että kunto on huono, se on sanomattakin selvää, kun alle tunnin liikunta tuo jo pahan olon. Voi tosin osittain johtua myös syömättömyydestä, pitää ehkä alkaa ottaa tavaksi aamupala. -Ap
Vaikea sanoa. Joitain vuosia sitten pyöräilin kouluun ja takaisin 7,5 km/suunta kolmen kuukauden ajan. Oli pakko lopettaa, koska olo vain huononi ja jalat kipeytyi viikko viikolta enemmän kunnes en voinut enää melkein kävellä.
Jos työpaikka on muuten ok niin älä hyvä ihminen pyöräilyn takia siitä luovu! Mitä huonompi kunto alussa, sitä nopeammin huomaat edistyksen. Ja joo, aamupala on tarpeen. Tulisi huono olo mullakin ilman.
Miten pyöräilyllä saa jalat kipeäksi?
nimim. epätietoinen
Vierailija kirjoitti:
Miten pyöräilyllä saa jalat kipeäksi?
nimim. epätietoinen
Varmaan sillä että on ihan valehtelematta ihan surkea kunto, en ole koskaan urheillut aiemmin elämässäni.
En myöskään ole täysin varma onko pyöräilyasentoni ihan oikeaoppinen, satulani on ehkä liian alhaalla.
-Ap
Lihaskunto on ollut aina 5/5 ilman treeniä, koska olen luontaisesti hyvä keräämään lihasta ja siinä lajissa hyvä. Aerobinen kunto taas oli huonompi UKK:n kävelytestissä. Ensin oli 3/5, kolme kk jokapäiväisen lenkkeilyn jälkeen 4/5. Sen parempaan en pysty, olen lihasihmisiä. Olen muuten keski-ikäinen tantta.
Ei muuttunut iloksi minulla. Muutaman vuoden yritin reippaasti sitten oli pakko ottaa auto käyttöön. Minulla on kuitenkin aika hyvä kunto mutta ei vaan tullut mitään.
Aamut oli stressaavia kun ei koskaan tiedä kuinka kauan matkaan menee. Vastatuuli vaikuttaa paljon ja sadesää, puhumattakaan talven lumikeleistä ja auraamattomista teistä.
Helpottaa varmasti, kun pyöräkin on uusi. Suosittelen aamiaisen syömistä.
Varaa vain tarpeeksi aikaa, ettet joudu polkemaan liian nopeasti kuntoosi nähden.
ens kesänä ei tunnu missään toi matka,jos siis ajelet nyt koko talven päivittäin.
pitää osata ajaa fillarilla, ei polkea,vaan pyörittää polkimia.