Miten haen töitä ratsastuskoululta?
Olen lukiosta pääsemässä oleva nuori ja haluaisin ratsastuskoululle tallitöihin. En tunne omistajaa entuudestaan. Arvostaisitteko te tallin omistajana, että tulisin paikan päälle, sanoisin käsipäivää ja esittelisin asiani, vai tulisiko minun soittaa tai lähettää sähköpostia?
Ja tarvitaanko ratsastuskoululla ylipäätään tallityöntekijää, joka ei kuitenkaan voi pitää tunteja? En ole itse kyllin hyvä ratsastamaan opettaakseni muita.
Kommentit (12)
Riippuu tallista, mutta varmaan joillain on tarvetta tyypille joka luo lantaa, ruokkii hevoset ja vie niitä tarhaan/talliin. Tuntien pitäminen yleensäkin on vain koulutetulle ratsastuksen ohjaajalle/opettajalle, joka ei välttämättä itse tee noita päivittäisiä tallihommia.
Monet kyllä pitää harjoittelijoita eikä niinkään palkkaa ketään.
Itse kävisin paikan päällä katselemassa ja samalla kysymässä onko tarvetta työntekijälle.
Tallirengille on yleensä aina tarvetta. Mene paikan päälle kysymään.
Onko kokemusta sellaisista hommista? Ei ole mitään kevyttä duunia.
On kokemusta tallihommista.
Kiitos vastauksista.
Onkos nuo työajat yleensä minkälaisia, voiko tallilla olla tavallinen 8 h työpäivä vai meneekö niin että siellä täällä pari tuntia töitä?
Varmasti hommia löytyy, mutta ei välttämättä ole varaa palkkaa maksaa. Harjoittelijoita otetaan mielellään siis ilman palkkaa, jos aiot alalle.
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta tallihommista.
Kiitos vastauksista.
Onkos nuo työajat yleensä minkälaisia, voiko tallilla olla tavallinen 8 h työpäivä vai meneekö niin että siellä täällä pari tuntia töitä?
Se riippuu ihan tallista, mutta en usko, että ei-ammattilaista palkataan kokopäivätöihin, vaan joa töitä saa, niin tuollaisia parin tunnin pätkiä.
Tämä tulee nyt aika myöhään mutta olen kohta 12 vuotias tyttö ja olen ollut hevosten kanssa kauan. Minulla on jopa oma hevonen 🐴. Mietin vain että voisinko alkaa pitää itse tunteja. Olen pitänyt monia tunteja kavereilleni ja osaan käsitellä melkein kaikkia tallin 8 hevosta. Onko edes laillista jos antaisi tämän ikäisen pitää tunteja? 😅
Hevosen hoitajaksi palkataan yleensä koulutettu henkilöitä (hevosenhoitaja tai maatalouden perustutkinnon suorittanut). Tai sitten ko. Ammatista kiinnostuneita oppisopimuksella. Palkkaus on huono. Yleensä työaika on aamusta esim. 6-14. Yleensä sen lisäksi vaaditaan joustoa eli tarvittaessa pitkää päivää (esim. Kun omistaja kisoissa) ja sitten taas lyhyttä päivää, jotta saa tunnit takaisin. Myös kaksiosainen työpäivä on mahdollinen (eli esim. 6-12 ja 17-19).
Aika harva talli lopulta palkkaa hevosenhoitajaa eli työt tehdään pääosin itse, mutta aina voi kysyä, kun ala kerran kiinnostaa. Mutta varaudu myös kielteiseen vastaukseen tai ehdotukseen harjoittelusta (palkatonta, työkkäri maksaa ehkä jotain).
Heppa tyttö kirjoitti:
Tämä tulee nyt aika myöhään mutta olen kohta 12 vuotias tyttö ja olen ollut hevosten kanssa kauan. Minulla on jopa oma hevonen 🐴. Mietin vain että voisinko alkaa pitää itse tunteja. Olen pitänyt monia tunteja kavereilleni ja osaan käsitellä melkein kaikkia tallin 8 hevosta. Onko edes laillista jos antaisi tämän ikäisen pitää tunteja? 😅
Alle 15v ei saa tehdä palkkatyötä. Eli olisi laitonta, että pitäisit tunteja. Lisäksi tunneilla vastuu on hurjan iso eli sinuns odottaisin ainakin siihen 18v.
Lisäksi opettamiseen tarvitaan pedagogisia taitoa ja kykyä suunnitella kullekin ratsastajalle tai ryhmälle sopiva harjoitus ja pitkällä tähtäimellä sellainen sarja harjoituksia, jotka kehittää ja motivoi. Eli sanoisin, että iso kokemus ja täysi-ikäisyys voit tuurata tarvittaessa ja pitää satunnaisesti yksäreitä, säännöllinen opetus vaatii jo alan koulutuksen.
Kriisiterapeuteista huutava pula Turussa.
Laita nakukuva. "Isäntä" innostuu.
Kannattaa mennä paikan päälle. Ratsastuskouluilla työskentelee myös hevosenhoitajia. En nyt osaa sanoa, millaiset mahdollisuudet sulla on saada töitä, mutta aina kannattaa hakea.