Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden tutkimuksen mukaan Sertraliinin ( Zoloft ) hyöty masennusoireisiin heikko

Vierailija
25.09.2019 |

Suurin tutkimus mikä masennuslääke sertraliinista (Zoloft ) on tehty, mikä ei ollut lääkeyhtiöiden toteuttama, totesi Sertraliinin hyödyn masennuksen hoitoon heikoksi. Hypoteesi oli, että lääke olisi lievittänyt masennusoireita kuuden viikon kohdalla. Näin ei kuitenkaan voitu täysin todeta.

Tulos näytti että masennusoireet olivat viisi prosenttia pienemmät kuuden viikon käytön jälkeen sertraliini ryhmässä, mikä ei ollut kovin vakuuttava todiste tehosta. Paljon määrätty masennuslääke ei juurikaan lievittänyt masennuksen oireita, mikä on aika mielenkiintoista.

https://www.telegraph.co.uk/science/2019/09/19/common-antidepressant-ba…

Tutkimuksessa havaittiin että lääkkeestä on enemmän hyötyä ahdistuneisuusoireissa.

Onko jollain kokemuksia lääkkeestä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Mulle just suositeltiin tuota tänään.en ottanut

Vierailija
2/19 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah! Mulle just suositeltiin tuota tänään.en ottanut

Tuon tutkimuksen valossa ei varmaan huono päätös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/19 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle toimi erittäin hyvin, käytin sitä vuosia.

Vierailija
5/19 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistukseen sen sijaan tuon mukaan tehoaa

Vierailija
6/19 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii hyvin! Ahdistukseen meneee ja loistava lääke. Paniikkioireet vähentyneet paljon. Olen syönyt noin puoli vuotta

Vierailija
7/19 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on yksi pakko-oireiseen häiriöön käytettävistä lääkkeistä Suomessa. 

Vierailija
8/19 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi paniikkiin tosi hyvin. Masennukseen ei... Lopetus piti tehdä todella hitaaaaasti.

Vierailija
9/19 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan käyttänyt tuota masennusdiagnoosilla?

Vierailija
10/19 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaikea masennus ja käytän. T 6

Vierailija
11/19 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin vuoden verran työpaikan sisäilmaongelmien aiheuttamaan unettomuuteen ja unettomuudesta seuranneisiin oireisiin. Mielestäni uni oli erilaista, kun annosta nostettiin korkeammaksi. Alkuun pienemmällä annoksella pari kuukautta ollessa tuntui, ettei ole mitään vaikutusta. En tiedä, oliko apua vai ei. Todennäköisesti tilanne olisi muutenkin helpottunut, kun toimiston ilmastointija muut sisäilmaan vaikuttavat tekijät saatiin paremmaksi.

Vierailija
12/19 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokenut tuosta apua masennuksessa?

Vierailija
13/19 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin sertraliinia useita vuosia keskivaikeaan masennukseen, kunnes tuntui, ettei se enää toimi. Vaihdettiin Venlafaxiniin, joka kyllä toimi, mutta aiheutti sivuvaikutuksia (mahan toiminta huonoa, järkyttävät ”vierotusoireet”, jos yksikin annos jäi ottamatta, jne.).

Halusin Venloista eroon ja vierotin itseni niistä pikkuhiljaa. Noin vuoden olin ilman lääkitystä, mutta sitten oli taas pakko ottaa lääkitys mukaan työkyvyn säilyttämiseksi. Lähdettiin kokeilemaan, jos sertraliini toimisi, ja ilokseni toimii kyllä. Pieni pelko on toki, että menettää taas tehonsa jossain vaiheessa.

Vierailija
14/19 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ahdistukseen auttamisesta tuli mieleen. Ei taida auttaa kaikilla, vaan voi myös pahentaa tilannetta. Lopetusoireet on sitten vielä oma ahdistuksen aiheuttajansa. Jos sanotaan että nämä on harvinaisia, niin jos näitä lääkkeitä määrätään iso määrä nykyään, niin kyllä näitä aika monelle tulee.

Lainaus Sertralin Orionin pakkausselosteesta:

Hyvin yleiset haittavaikutukset (saattaa esiintyä useammalla kuin 1 henkilöllä 10:stä):

Unettomuus, heitehuimaus, uneliaisuus, päänsärky, ripuli, pahoinvointi, suun kuivuminen, siemensyöksyn epäonnistuminen, väsymys.

Yleiset haittavaikutukset (saattaa esiintyä enintään 1 henkilöllä 10:stä):

Kurkkukipu, ruokahaluttomuus, ruokahalun lisääntyminen, masennus, epätodellinen olo, painajaisunet, ahdistuneisuus, kiihtyneisyys, hermostuneisuus, sukupuolihalun heikkeneminen, hampaiden narskuttelu, puutuminen ja kihelmöinti, vapina, lihasjännitys, makuaistin häiriö, tarkkaavuuden puute, näköhäiriö, korvien soiminen, sydämentykytys, kuumat aallot, haukottelu, vatsakipu, oksentelu, ummetus, mahavaivat, ilmavaivat, ihottuma, liikahikoilu, lihaskipu, erektiohäiriö, rintakipu, nivelkipu, sairaudentunne.

Lisäksi erikseen mainittu tästä:

Levottomuus/akatisia

Sertraliinin käyttöön on yhdistetty akatisia (ahdistava levottomuus ja tarve liikkua, usein kykenemättömyys istua tai seisoa paikoillaan). Akatisiaa esiintyy todennäköisimmin parin ensimmäisen hoitoviikon aikana. Annoksen suurentaminen voi olla vahingollista, joten kerro lääkärillesi, jos sinulle kehittyy tällaisia oireita.

-----

Sitten kun lopettaa etenkin pitkän käytön jälkeen isoista annoksista niin iskee lopetusoireet, vieroitusoireet, miksi niitä nyt sanoakaan:

Hoidon lopettamisen yhteydessä ilmenevät vieroitusoireet ovat yleisiä. Yleisimmin raportoituja reaktioita ovat huimaus, tuntohäiriöt (mukaan lukien tuntoharhat), unihäiriöt (mm. unettomuus ja intensiiviset unet), kiihtyneisyys tai ahdistuneisuus, pahoinvointi ja/tai oksentelu, vapina ja päänsärky. Oireet ovat yleensä lieviä tai kohtalaisia ja häviävät itsestään, mutta joillakin potilailla ne saattavat olla voimakkaita ja/tai pitkittyneitä. Tämän vuoksi Sertralin Orion ‑hoito pitäisi lopettaa asteittain pienentämällä annosta vähitellen, kun hoitoa ei enää tarvita (ks. kohdat 2 ja 3).

Vierailija
15/19 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokenut tuosta apua masennuksessa?

Kyllä

Vierailija
16/19 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että kymmenen vuoden päästä masennuslääkkeisiin suhtaudutaan pessimistisemmin kuin tänä päivänä.

Surullista, miten ihmiset eivät lue sitä lippulappusta pakkauksen sisällä. Ja surullisen moni lääkäri ja hoitaja sulkee korvansa, kun potilas kertoo haittavaikutuksista. Helpompi tuomita psyykkisesti sairas hoito- tai lääkevastaiseksi.

Vierailija
17/19 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linjassa aiemman tutkimuksen kanssa. SSRI ja SNRI-lääkkeet olivat pitkään hitti, eikä muunsuuntaisia tutkimuksia saanut julkaista, mutta hiljalleen on käynyt ilmi että vaikutus on usein minimaalinen tai plaseboa. Käytännössä lähinnä  vaikeaa masennusta sairastava saattaa hyötyä lääkehoidosta, muille auttaisivat ennemmin muut keinot. Useimmiten masennus menee myös ohi itsellään, kun siihen liittyviä elämäntilanteen muutoksia tapahtuu - tästäkään ei saisi puhua, kun kärsisi se aivokemiamyytti.

Vierailija
18/19 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnon masennuslääke - https://tonzes.com/deprfi.htm Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn. 

Vierailija
19/19 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin vuosia zoloftia masennukseen, auttoi kyllä. Aloittaessa oli paljon haittavaikutuksia ja lopettaessa myös.