Jos opiskelija keskeyttää ammattikoulun, voiko sitä joskus myöhemmin jatkaa ns. siitä mihin jäi?
"Hyväksytty keskeytys" virallisestihan on vain äitiysloma, armeija tms. syyt. Mutta jos lopettaa aktiivisen opiskelun, todennäköisesti päätyy melko pian erotetuksi. Voiko tällä erotetun statuksella jatkaa opintoja tavallaan siitä mihin jäi (ei tarvitse aloittaa alusta) vai onko se mahdollisuus vain "hyväksytysti keskeyttäneelle"?
Kommentit (6)
No, ammattikoulusta on todella hankala saada lähtöpasseja ja jos sitten hakee keskeytystä niin takaisin voi tulla kun haluaa. Näin se vaan menee. Jokainen opiskelija on kullan arvoinen oppilaitokselle.
Esimerkiksi Suomen suurimmassa ammattikoulussa on todella työn takana saada "potkut" koulusta.
Prosessi menee näin:
Opiskelija on paljon poissa - hänelle lähetetään kirje, että tule tapaamaan opettajaasi tai sinut erotetaan.
Opiskelija ei tule tapaamiseen - hänelle lähetetään ns. toinen kirje ja taas varataan tapaamisaika.
Opiskelija ei taaskaan tule tapaamiseen - nyt varataan tapaamisaika koulutuspäällikkö
Nyt vasta on todellinen pelko erottamisesta. Nimittäin jos ei tule tuohon tapaamiseen niin saattaa joutua erotetuksi.
Mutta jos tapaa koulutuspäälikön ja sanoo, että kyllä mä aion nyt opiskella niin ei tule erotetuksi.
Sitten voi taas olla pois koulusta kuukauden pari ja koko ruljanssi alkaa alusta...
Itse olen opettaja ja tiedän useammankin opiskelijan, jotka ovat viimeksi opiskelleet joskus yli vuosi sitten ja ovat sitten kitkutelleet oppilaitoksen kirjoilla. Ärsyttävää.
Kaiketi opintoja saa ainakin osittain hyväksiluettua, ja jos on jäänyt jotain päähän, niin sitten AHOT-menettelyllä ("Aikaisemmin hankitun osaamisen todistaminen" tms)
voi keskeyttää ja ne kai on joitain vuosia, ehkä max. 10 vuotta voimassa ne suoritetut tutkinnonosat. mut jos niihin tulee muutoksia tms, niin sit voi joutua käymään joitain about samoja kursseja uudestaan, ja muutenki saatetaan suositella kertaamista ja uudelleen käymistä jos pitkä aika, esim mulla jo 1,5 v jälkeen haluttiin että käyn uudelleen yhen jakson, jonka olin käynyt 1,5 v ennen tota ja suoritin lähihoitajan tutkintoa.
Riippuu miten pitkä tauko on välissä. Teknologia kehittyy nopeaa tahtia ja siten parinkin vuoden tauko välissä voi joillain (teknologiakeskeisillä) aloilla aiheuttaa "kärryiltä tippumisen", jolloin on hyvä aloittaa alusta.
up