Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoja lukenut teini osaa jopa 70 000 sanaa – Nuori, joka ei lue, 15 000 sanaa

Vierailija
04.09.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-8711651

Mutta miten on, pitääkö sanavarastorajoitteisten hävetä osaamattomuuttaan, vai onko Muiden velvollisuus yksinkertaistaa ulosantiaan niin, että heidän ei tarvitse tuntea itseään tyhmiksi? Siitähän voi seurata jopa vastareaktio, ja "ihme sanoja" suoltavat kirjanlukijat joutuvat kärsimään ylimielisestä elitismistään.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi ikinä päässyt yliopistoon, ellei duunariäiti olisi opettanut lukemaan kirjoja. Nyt olen jo maisterivaiheessa, ja ainejärjestön lehteä toimittaessa huomasin jo, miten alempien vuosikurssien opiskelijoiden kieli ja oikeinkirjoitus oli täysin ala-arvoista. Opettajaksi opiskelevat kaverit sanovat samaa. Voin vain kuvitella kauhulla tulevaa työelämää kun nämä, jotka kykenevät kirjoittamaan lähinnä oman nimensä oikein alkavat hakea "oikeita" töitä.

Osassa työpaikkojahan puhutaan jo käytännössä pelkkää englantia esim. it-alalla. Sanastoa ei edes osata suomeksi :( Tulevaisuudessa englannin kielen osaamisen tärkeys vain vahvistuu. Nuorten käyttämä kieli vilisee muutenkin jo englantia ja englanninkielistä pelisanastoa.

Vierailija
42/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV vähemmälle ja joukolla lukemaan lapsille satuja. Siitä se kiinnostus kirjoja kohtaan voi syttyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteista on vaikeampi puhua

Miksi tunteista pitää puhua?

Kysytkö tuot oikeasti? No, mieti vaikka lasta, joka voi huonosti, mutta joka ei löydä sanoja kuvaamaan tunteitaan. Millä muulla tavalla lapsi saa asiansa esille kuin käytöksellä?

Vierailija
44/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen tälläkin palstalla näkee. Osan ulosanti on aivan järkyttävän surkeaa.

Mutta onneksi vauva.fi lisää jatkuvasti uusia sanoja kiellettyjen listalle. Siellä se moderaattori tumputtaa ja klikkaa "ESTÄ".

Vierailija
45/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuossa laskettu kaikki yhdyssanat ja taivutusmuodot eri sanoiksi vai mistä nuo 70 000 sanaa oikein lasketaan?

Mietin samaa. Miten tähän tulokseen on päästy? Onko jossain 70000 sanan lista, jolla tätä testataan? Onko kuulusteltu koko sanakirja? Onko ihmisiä laitettu kirjoittamaan kirja ja laskettu montako eri sanaa he ovat käyttäneet? Nauhoitettu puhetta ja laskettu siitä? Miten tämä sanavaraston laajuus testataan?

Googlaamalla löydät testin, jolla voit itse testata englannin sanavarastosi. Ensin tulee sekaisin kaikkea helposta vaikeaan, ja sitten juuri sinulle haarukoituja tehtäviä, joilla tulos viimeistellään. Luonnollisestikin kyseessä on arvio; kaikkia tuntemiasi sanoja ei kysytä.

Eli lopultakin ihmisellä sitten on tai ei ole tulokseksi ilmoitettu sanavarasto? Ihmisellä voi olla Hyvinkää n laaja sanavarasto esim. Koulutusalaansa ja harrastuksiinsa liittyvää erikoissanastoa. Murteenpuhujilla on moniin yleisiin sanoihin useampia vastikkeita jne.

Usko tai älä, ihmisten sanavarastoissa on suuria eroja, ja laaja sanavarasto hankitaan yleensä lukemalla monipuolisesti.

Lähde?

Oikein näppärä lukija huomaa, että lähde oli jo ketjun ensimmäisessä viestissä.

Vierailija
46/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan tässä tuli dokumentti, että monien lastenohjelmien sanastoa on yksinkertaistettu, koska nykylapset eivät enää hallitse samoissa määrin vaikeampia sanoja.

Minusta surullisin esimerkki tästä on Muumien uudet sanoitukset. Monet oivaltavat, vanhanaikaiset sanat on korvattu yksinkertaisimmilla.

Ja älypuhelimia tässä lienee turha puolustella, kun 99% lapsista/nuorista selaa sillä jotain somea, eikä suinkaan lue mitään Shakespearen kirjallisuutta.

Moniko aikuinen on viitsinyt lukea Shakespearen kirjallisuutta? Tai muitakaan klassikoita?

Minä luin Shakespearen näytelmiä jo ala-asteella ollessani, taisin olla silloin viitosluokalla. Tykkäsin kovasti.

Vierailija
47/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan tässä tuli dokumentti, että monien lastenohjelmien sanastoa on yksinkertaistettu, koska nykylapset eivät enää hallitse samoissa määrin vaikeampia sanoja.

Minusta surullisin esimerkki tästä on Muumien uudet sanoitukset. Monet oivaltavat, vanhanaikaiset sanat on korvattu yksinkertaisimmilla.

Ja älypuhelimia tässä lienee turha puolustella, kun 99% lapsista/nuorista selaa sillä jotain somea, eikä suinkaan lue mitään Shakespearen kirjallisuutta.

Moniko aikuinen on viitsinyt lukea Shakespearen kirjallisuutta? Tai muitakaan klassikoita?

Minä luin Shakespearen näytelmiä jo ala-asteella ollessani, taisin olla silloin viitosluokalla. Tykkäsin kovasti.

Mikä niissä oli mielestäsi parasta? Millaiset ilmaisut ovat erityisesti jääneet mieleesi?

Vierailija
48/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteista on vaikeampi puhua

Miksi tunteista pitää puhua?

Kysytkö tuot oikeasti? No, mieti vaikka lasta, joka voi huonosti, mutta joka ei löydä sanoja kuvaamaan tunteitaan. Millä muulla tavalla lapsi saa asiansa esille kuin käytöksellä?

Huoh! Tuon kohdan ymmärtää niin, että: "Rakastan sua! Sisälläni velloo myrsky tunteita, jotka sanovat, että olet ainoa rakkaani!". Ja muuta roskaa.

Vierailija
49/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanat ovat ajattelun väline. Jossain vaiheessa sanojen vähyys alkaa jo näkyä elämänvalinnoissakin.

Nykyaikana kaunokirjallisuuden lukeminen ei ole ainoa tapa lisätä sanavarastoaan. Itse olen lukenut aina ja paljon, lapseni eivät. Mutta eipä tämä elämässä näy mitenkään. Yhtälailla ovat korkeastikoulutettuja ja menestyvät elämässään.

Nykyään vain se osa nuorisoa lukee, joilla ei ole kavereita ja muuta elämää koulun lisäksi. Näin se vaan näyttää menevän.

Tiedän, mitä tällä palstalla sanotaan yhdyssanapoliiseista. Mutta silti huomautan, että ällistyttävän usein ne ihmiset, jotka kertovat olevansa paljon lukeneita, eivät kuitenkaan kirjoita lukeneen ihmisen tavoin. Varsinkaan silloin, kun he vähättelevät lukemisen merkitystä.

Itse ainakin sometan kännykällä , jolloin auto-correct silloin tällöin yllättää. Puhutko sinä aina harkiten ja kieliopillisesti oikein esim tuttaviisi kanssa? Itse en jaksa näin vapaamuotoisessa keskustelussa pingottaa ja päteä.

Vierailija
50/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuossa laskettu kaikki yhdyssanat ja taivutusmuodot eri sanoiksi vai mistä nuo 70 000 sanaa oikein lasketaan?

Mietin samaa. Miten tähän tulokseen on päästy? Onko jossain 70000 sanan lista, jolla tätä testataan? Onko kuulusteltu koko sanakirja? Onko ihmisiä laitettu kirjoittamaan kirja ja laskettu montako eri sanaa he ovat käyttäneet? Nauhoitettu puhetta ja laskettu siitä? Miten tämä sanavaraston laajuus testataan?

Googlaamalla löydät testin, jolla voit itse testata englannin sanavarastosi. Ensin tulee sekaisin kaikkea helposta vaikeaan, ja sitten juuri sinulle haarukoituja tehtäviä, joilla tulos viimeistellään. Luonnollisestikin kyseessä on arvio; kaikkia tuntemiasi sanoja ei kysytä.

Eli lopultakin ihmisellä sitten on tai ei ole tulokseksi ilmoitettu sanavarasto? Ihmisellä voi olla Hyvinkää n laaja sanavarasto esim. Koulutusalaansa ja harrastuksiinsa liittyvää erikoissanastoa. Murteenpuhujilla on moniin yleisiin sanoihin useampia vastikkeita jne.

Usko tai älä, ihmisten sanavarastoissa on suuria eroja, ja laaja sanavarasto hankitaan yleensä lukemalla monipuolisesti.

Lähde?

Vähän näppärämpi lukija huomaa, ettei kyseessä ole TIETEELLINEN lähde.

Vierailija
51/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AV vähemmälle ja joukolla lukemaan lapsille satuja. Siitä se kiinnostus kirjoja kohtaan voi syttyä.

Valitettavasti näin ei meillä käynyt, vaikka kaikkemme yritimme. Turha neuvo ja syyllistää aiheetta vanhempia.

Vierailija
52/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä oli mielestäsi parasta? Millaiset ilmaisut ovat erityisesti jääneet mieleesi?

En nyt muista tarkemmin, kun tuo tapahtui vuonna 1977.

Vierailija
53/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Ehkäpä kysyjä halusi jonkin vähän tieteellisemmän viitteen esim. Tutkimukseen, jonka tuloksiin viitataan.

Vierailija
54/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanat ovat ajattelun väline. Jossain vaiheessa sanojen vähyys alkaa jo näkyä elämänvalinnoissakin.

Nykyaikana kaunokirjallisuuden lukeminen ei ole ainoa tapa lisätä sanavarastoaan. Itse olen lukenut aina ja paljon, lapseni eivät. Mutta eipä tämä elämässä näy mitenkään. Yhtälailla ovat korkeastikoulutettuja ja menestyvät elämässään.

Nykyään vain se osa nuorisoa lukee, joilla ei ole kavereita ja muuta elämää koulun lisäksi. Näin se vaan näyttää menevän.

Tiedän, mitä tällä palstalla sanotaan yhdyssanapoliiseista. Mutta silti huomautan, että ällistyttävän usein ne ihmiset, jotka kertovat olevansa paljon lukeneita, eivät kuitenkaan kirjoita lukeneen ihmisen tavoin. Varsinkaan silloin, kun he vähättelevät lukemisen merkitystä.

Itse ainakin sometan kännykällä , jolloin auto-correct silloin tällöin yllättää. Puhutko sinä aina harkiten ja kieliopillisesti oikein esim tuttaviisi kanssa? Itse en jaksa näin vapaamuotoisessa keskustelussa pingottaa ja päteä.

Kyllä minä kirjoittaessani yleensä kirjoitan oikein, koska oikea muoto tulee automaattisesti, nopeammin kuin väärä muoto.

Autocorrect voi joskus vaihtaa sanan toiseen, mutta harvoin se yhdyssanavirheitä tekee.

Vierailija
55/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko sinä SNIP kieliopillisesti oikein esim tuttaviisi kanssa?

Totta kai, jokainen äidinkielinen puhuja _puhuu_ aina kieliopillisesti oikein.

Vierailija
56/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, minulla hajoaa pää pikku kakkosen ohjelmiin. En voi olla puuttumatta ja olla täydentämättä asioita, tuntuu että lapsia pidetään idi ootteina. Onneksi kirjoissa on paljon mielikuvia, sanoilla leikitään ja itselläkin meinaa mennä kieli solmuun niitä lukiessa. Tosin silloin minäkin saan lukemisesta iloa ja nautintoa. Jopa mies jää joskus nojatuoliin kuuntelemaan, kun luen lapselle kirjaa.

Vierailija
57/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kirjoittaessani yleensä kirjoitan oikein, koska oikea muoto tulee automaattisesti, nopeammin kuin väärä muoto.

Autocorrect voi joskus vaihtaa sanan toiseen, mutta harvoin se yhdyssanavirheitä tekee.

MInulla se kyllä joskus pätkii yhdyssanat erillisiksi sanoiksi tai muuttaa jonkin sanan useaksi eri sanaksi. Yleensä tarkistan kirjoitukseni, mutta silti näitä joskus menee läpi.

Vierailija
58/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten he, jotka omaavat laajan sanavaraston sanojaan käyttävät?

Palsta ei anna hyvää kuvaa tuosta. Lukeneisto ylvästelee oppiarvoillaan ja väheksyy amistaustaisia.

Pitääkö vielä fraseerata: "Tämä ei koske kaikkia"?

Ps. Lukeneisto ei aina tarkoita kouluttautunutta.

Vierailija
59/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeneisto ylvästelee oppiarvoillaan ja väheksyy amistaustaisia.

Ps. Lukeneisto ei aina tarkoita kouluttautunutta.

Taas tätä samaa roskaa. Juuri toisinpäin on asiat.

Vierailija
60/119 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla ja teollisuuspaikkakunnilla ollaan jo nuorena luokkatietoisia, siellä on syytä varoa saamasta eliitin leimaa. Koulussa pärjääminen ja opettajien mielistely on petturuutta.

Ei pidä paikkaansa. Tulen itse pikkukylästä. Olen asunut jo kauan pk-seudulla, mutta kun mietin oman kotikyläni väkeä, niin taitaapa lähes joka talossa asua tätä nykyä joko yliopisto- tai amk-tutkinnon suorittanut. Ja ylipäätään kaikkea kouluttautumista arvostetaan ja ammattiosaajille on paljon tarvetta. Koulussa pärjääminen on tärkeää. Opettajien mielistely on aika vastenmielistä tietysti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi