Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyttääkl muita tehdä kaikki asiat sähköisesti koneella?

Vierailija
03.09.2019 |

Työnteko, opiskelu, pankissa ja viranomaisten kanssa asiointi, päiväkodin ja koulun kanssa asiointi, kirjojen ja lehtien lukeminen, valokuvien ja elokuvien katselu, KAIKKI hoidetaan nykyisin jonkin päätteen tai tietokoneen kautta.

Olen lopen kyllästynyt tähän. Nyt vielä päiväkotiinkin pitää alkaa klikkailla hoitoajat verkosta. Aiemmin riitti, kun vei lapsen hoitoon silloin kun vei ja sopi suullisesti, mihin aikaan pääsee hakemaan. Välillä pääsenkin töistä lähtemään jo aiemmin ja voin hakea lapsen jo vähän klo 14 jälkeen.

Nyt pitää vartin tarkkuudella ilmoittaa kaikki. Ja taas on yksi asia lisää, minkä vuoksi pitää tapittaa ruutua. Kysyn vaan, että onko tässä enää mitään järkeä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämää ainakin helpottaa kun ei tarvitse jonotella pankeissa, labroissa tai virastoissa. Sen kun varaa ajan ja menee silloin paikalle.

Vierailija
2/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanoit asian suullisesti hoitajalle, hänen piti kirjoittaa se muistiin ja muistaa mainita siitä muille hoitajille. Saattoi unohtua helposti kun lapsia ja muistettavaa oli muutenkin paljon. Vaan kun sinä teet sen ilmoituksen kerran koneella, kaikki hoitajat näkevät sen heti omasta puhelimestaan. Viesti menee varmemmin perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ohi aiheen, mutta mä melkein säihkähdin kun piti kirjoittaa yksi teksti käsin ja tajusin etten meinaa enää osata. Ensinnäkin käsi väsyi ensimmäisten lauseiden kohdalla ja kirjaimista tuli aivan ihmeellisiä vänkyröitä. Nyt olen harjoitellut tarkoituksella sitä lisää, ettei taito häviä kokonaan.

Vierailija
4/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kohdallani päinvastoin. Mitä enemmän palveluja siirtyy nettiin, sen parempi. Näppärää, nopeaa ja helppoa. Esim. yksi mikä on tullut viime vuoden aikana, on että monet kampaajat, kosmetologit yms. ovat alkaneet käyttää nettivarausta, niin myös oma kampaajani ja kauneushoitola jossa eniten käyn. Ajan varaaminen muuttui tosi helpoksi. Aiemmin piti soittaa ja säätää että mitä aikoja on tarjolla, no tuo ei käy minulle, kävisikö sinulle tämä, ei kun minulla on silloin muuta menoa.. Älytöntä ajanhukkaa ja sitäpaitsi päädyin aina ottamaan ensimmäisen edes suht. järkevän ajan kun en halunnut pitää ihmistä liian pitkään puhelimessa. Nyt pääsen itse näkemään kaikki vapaat ajat; voin valita hoitajan, voin katsoa mikä vapaista ajoista sopisi parhaiten, jne. Tämä on ollut tosi kiva parannus.

Vierailija
5/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei todellakaan! Asiat hoituu niin paljon helpommin, eikä niiden hoitaminen ole sidottu aikaan ja paikkaan. 

Vierailija
6/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa ja inhottaa sama. Hoidan kaikki asiat, jotka voi puhelimessa tai puhumalla ihmiselle, sähköposteihin joita yrityksiin lähetetään ei voi todellakaan luottaa, että ne menevät perille ja ne ymmärretään.

En koe edes, että nykyisin ”kaikki” hoidetaan koneella. Mielestäni voin edelleen valita, miten teen. Ainoa, jonka hoidan koneella täysin tietenkin on päivittäinen pankkiasiointi. Wilmaa katson sovelluksesta, mutta en soittelisi koululle muutenkaan, en halua häiritä opettajien työtä. Koulusta kyllä kuuluu sitten jos on jotain mikä ei suju.

Vierailija
7/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei todellakaan! Asiat hoituu niin paljon helpommin, eikä niiden hoitaminen ole sidottu aikaan ja paikkaan. 

Oletko joku puhelinkammo-vammainen?

Vierailija
8/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kohdallani päinvastoin. Mitä enemmän palveluja siirtyy nettiin, sen parempi. Näppärää, nopeaa ja helppoa. Esim. yksi mikä on tullut viime vuoden aikana, on että monet kampaajat, kosmetologit yms. ovat alkaneet käyttää nettivarausta, niin myös oma kampaajani ja kauneushoitola jossa eniten käyn. Ajan varaaminen muuttui tosi helpoksi. Aiemmin piti soittaa ja säätää että mitä aikoja on tarjolla, no tuo ei käy minulle, kävisikö sinulle tämä, ei kun minulla on silloin muuta menoa.. Älytöntä ajanhukkaa ja sitäpaitsi päädyin aina ottamaan ensimmäisen edes suht. järkevän ajan kun en halunnut pitää ihmistä liian pitkään puhelimessa. Nyt pääsen itse näkemään kaikki vapaat ajat; voin valita hoitajan, voin katsoa mikä vapaista ajoista sopisi parhaiten, jne. Tämä on ollut tosi kiva parannus.

Tällaiset munattomat iitat eivät uskalla asioida ihmisten kanssa. Säälittävää...

Vierailija
9/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-palstalaisten keski-ikä lähestyy huolestuttavasti kuuttakymppiä.

Vierailija
10/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jos missä on järkeä. Asiat saa hoidettua omaan tahtiin ja voi unohdaa ns virka-aikana kyttäämisen ehtiikö tai muistaako soittaa x paikaan ja muistinko kertoa aamulla sille hoitajalle, että haen ja tuon silloin ja silloin.

Vierailija
11/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan oikein hyvin ajan, kun pankki- ja kaikki muut viralliset asiat piti hoitaa menemällä paikan päälle. Muutaman tunnin jonotus talviaikaan täpötäydessä verovirastossa ei ollut oikein mukava kokemus, ei myöskään pankissa tunnin jonotus seisten viimeisillään raskaana työpäivän jälkeen. Aukioloaikojen ja hintojen soittaminen lankapuhelimella maksoi, monesti piti yrittää monta kertaa ja pahimmillaan kököttää sisällä päiväkausia odottamassa takaisinsoittoa. Asiat, joihin ennen meni aikaa, vaivaa ja rahaa hoituvat nykyään helposti kotisohvalla muutamalla klikkauksella.

Kirjastoon pääsee edelleen lainaamaan kirjoja ja vielä taitaa olla valokuvausliikkeitä, joissa voi kehityttää valokuvat, jotka voi liimata valokuvakansioon.

Vierailija
12/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset munattomat iitat eivät uskalla asioida ihmisten kanssa. Säälittävää...

hmm...missä tuossa tekstissä puhutiin uskaltamisesta? Säälittävää huutaa silkasta huutamisen ilosta edes lukematta mitä on kirjoitettu.

Vierailija
13/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas on mukavampi soittaa kampaajalle ja kosmetologille tms.

Syynä se, että voin ikaa varatessani jo hiukan tuumailla hänen kanssaan, mitä tehtäisiin, jotta aika on sopivan pituinen.

Vierailija
14/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jepjep, ja tilalle saatu huonosti suunnitellut käyttöliittymät, kaatuvat järjestelmät, olematon tietoturva, maksullisuus ja paljon muuta. Eivätkös ne sano, että lääkäreidenkin työ kärsii, kun kaikki pitää (itse) kirjata, kun on sitä varten ne "kätsyt" tietojärjestelmät olevinaan...

Vierailija
15/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko joku puhelinkammo-vammainen?

Jaxuhali<3

Vierailija
16/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muistan oikein hyvin ajan, kun pankki- ja kaikki muut viralliset asiat piti hoitaa menemällä paikan päälle. Muutaman tunnin jonotus talviaikaan täpötäydessä verovirastossa ei ollut oikein mukava kokemus, ei myöskään pankissa tunnin jonotus seisten viimeisillään raskaana työpäivän jälkeen. Aukioloaikojen ja hintojen soittaminen lankapuhelimella maksoi, monesti piti yrittää monta kertaa ja pahimmillaan kököttää sisällä päiväkausia odottamassa takaisinsoittoa. Asiat, joihin ennen meni aikaa, vaivaa ja rahaa hoituvat nykyään helposti kotisohvalla muutamalla klikkauksella.

Kirjastoon pääsee edelleen lainaamaan kirjoja ja vielä taitaa olla valokuvausliikkeitä, joissa voi kehityttää valokuvat, jotka voi liimata valokuvakansioon.

Nojaa, oman kokemuksen mukaan silloin oli jokaisessa kylässä toimipisteet ja tarpeeksi asiakaspalvelijoita. Ihan hyvinhän se toimi. Jonotukset tulivat 90/2000-luvulla, samalla kun ravintolatkin alkoivat vaatimaan asiakkailta suunnilleen jopa pöytien pyyhkimistä ja astioiden kantoa.

Vierailija
17/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Tykkäsin mennä pankkiin silloin kuin itselle sopi muiden asioiden hoitamisen yhteydessä. Nyt täytyy mennä jämptisti juuri silloin, kun varattu aika on.

Ja se varattu aika saattaa olla esim vasta viikon päästä, kun aiemmin ei ollut vapaana. Ärsyttävää pitää tärkeänä sitoumuksena jotain pankkiaikaa.

En tykkää muutenkaan hoidella asioita netissä, kun aina joutuu tutustumaan kunkin firman tai palvelun nettisivujen systeemeihin. Joissain pitää jopa luoda salasana.

Esim Viking linen sivut ovat erittäin sekavat.

Vierailija
18/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nojaa, oman kokemuksen mukaan silloin oli jokaisessa kylässä toimipisteet ja tarpeeksi asiakaspalvelijoita. Ihan hyvinhän se toimi. Jonotukset tulivat 90/2000-luvulla, samalla kun ravintolatkin alkoivat vaatimaan asiakkailta suunnilleen jopa pöytien pyyhkimistä ja astioiden kantoa.

Juu, kyllä pankissa asiointi toimi aivan hyvin ennen vanhaan.

Muistan ajan, kun laskut maksettiin pankin tiskillä. Selkeää ja nopeaa oli toiminta. Työntekijöitä oli siellä tarpeeksi ja pankkien konttoreita ihan kaikkialla valtavasti.

Vierailija
19/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät varmaankin, että ne palvelut siirtyvät anonyymeille chätti-roboteille, jotka tunnistavat muutaman avainsanan, sekä pitkän ajan taakse varatuille asiakaspalvelijoille, koska yritys haluaa s ä ä s t ä ä palveluista.

Palveluyhteiskunnasta mitään ymmärtämätön kansa hyppii sitten ilosta, kun säästöjen seurauksena luulee saavansa p a r e m p a a palvelua. Samaisen logiikan perusteella terveyskeskuksestakin saa sitten parempaa palvelua, kun toiminnasta on säästetty muutama milli?

Palveluiden digitalisointi = säästöt palveluissa, ja Suomen tuntien säästöt eivät koskaan ole tuoneet parannusta yhtään mihinkään. Hyvin tämä on kuitenkin saatu kansan päähän taottua. Ei noita palveluita digitalisoida asiakkaiden vuoksi, ja kun tuolla asenteella tehdään muutoksia, sutta ja kuraa tulee.

Vierailija
20/24 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kampaajat ja kauneushoitolan työntekijät ovat ihan ihmisiä eivätkä robotteja. Joten olen heidän kanssaan hyvinkin läheisissä tekemisissä tuntikausia kuukaudessa. En kuitenkaan näe mitään syytä miksi tuon ajanvaraus pitäisi väkisin hoitaa puhelimessa ihmisen kanssa, kun se nopeampaa ja helpompaa netissä - ja molemmille osapuolille.