Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Minulle häätuoksu on Givenchyn Amarige - sanaleikki Mariage häille ja avioliitolle. Se on ihana, iloinen ja onnellinen tuoksu. Kuin pullotettua auringon energiaa. Nyt tulikin olo että pitäisi päästä nuuhkimaan tuota upeaa vanhaa tuoksua. Tuli sitä oikein ikävä.
Balahe, Opium, Si, J'adore ja Ashleyn Musk olivat suosikkejani vuosikausia, mutta sitten herkistyin ja nykyisin kaikki tuoksut saavat aivastelemaan ja nenän vuotamaan. En kestä enää esim. hajustettua pyykinpesuainetta ja on ihan tuskaa jos oppilaalla on vähäkin hajustetta (olen soitonopettaja).
"YSL:n Babydoll oli todella hyvä tuoksu. Ehkä olen vähän sitten jumittunut teiniaikoihin, sillä etsin tuoksuista edelleen mustaherukkaa ja sitrusta."
Minulla niin päin että oli nuorempana 16-19 ikäisenä kevättuoksuna aina YSL Paris edt, mutta siitä vanhempana aloin pitää tuosta YSL Babydollista ja siitä tuli aina sellainen "kevään merkki" itselle 20 vuodeks eteenpäin että aina kevätaikaan pakkomielle juuri tuohon tuoksuun eli "ei kevättä ilman Babydollia". :D
Sopivan vihreä ja pirteä, hempeän kukkainen.
On ilmeisesti lopetettu?
Offia minä laitan ainaki kesällä. Saa olla rauhassa mettällä ja kalassa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kevätauringon kutitellessa olisi hauska lukea ketjulaisten häätuoksuista :) Mitä ja milloin, vieläkö käyttäisit, miten päädyit juuri siihen jne kaikenlaista jutustelua aiheesta.
Siitä on kauan, se oli toukokuussa 1992. Minulla on aina ollut tuoksuja, tai niin kuin silloin sanottiin hajuvesiä, ihan pikkutytöstä lähtien, mutta yleensä vain yhtä tai kahta, korkeintaan kolmea kerrallaan. Naimisiin mennessäni en hankkinut tilaisuuteen mitään erikoista tuoksua, ei tullut mieleenikään, mutta siihen aikaan minulla oli käytössäni Jean-Charles Brosseaun Ombre Rose. Se oli siis häätuoksuni. Jälkikäteen ajateltuna se oli tilanteeseen hyvin sopiva: romanttinen, puuterinen persikkainen ruusu.
Nyttemmin olen huomannut, että ruusutuoksuista en oikein välitä (kesti vain sellaiset viitisenkymmentä vuotta ymmärtää se) eli enää tuskin valitsisin sitä, ja olenhan minä nyt 32 vuotta vanhempikin. Jos nyt menisin uudestaan naimisiin, tai amerikkalaistyyliin vannoisimme vihkivalan uusiksi, valitsisin jotain muuta. Jos päivä edelleen olisi toukokuussa, todennäköisin vaihtoehto tämänhetkisestä kokoelmastani olisi Elie Saabin Le Parfum In White tai iki-ihana ja romanttinen Aerinin Lilac Path. Jos pitäisi mennä kauppaan (tai tilata nettikaupasta) ja ostaa uusi ihan sitä tilaisuutta varten, hmm. Jotain kevyttä ja keväistä, esimerkiksi Jo Malonen English Pear & Freesia? Suuri haave olisi Diorin prive-sarjasta kieloinen Lucky.
Kevät. Se vuodenaika kun paleltaa eniten. Vaikka aurinko alkaa lämmittää lämpiää vain pintakerrokset, niiden alla kaikki on jäässä. Talojen seinät, parvekkeen betonilattia, kadut, maa, puistonpenkit, kalliot, järvet ja meret erityisesti. Joka paikka hohkaa kylmää ja kosteata.
Keväisin synteettiset, muovisenoloiset tuoksut toimii mielikuvaelmukelmuna kylmää ja kosteutta vastaan. Tuoksut jotka muuten ei ole käytössä, nyt toimii. Gucci Rush, Eau des Merveilles, JLo Miami Glow. Edesmenneet Eau Claire des Merveilles (r.i.p. suosikkivaniljani) ja Gaultier Ma Dame toimivat mainiosti. Pink Sugar oli pari vuosikymmentä sitten kevättuoksu. Jos käyttäisin Ariana Granden Cloudia nyt olis sen aika.
Ihanaa kevättä perfumistat!
Guccin Guilty, Gaultierin unisex tuoksu jonka nimeä en muista, Yves Rocherin Venice ja Biagiotin Venezia 😍 mut mäkään en voi enää käyttää kun vasomotorinen nuha eli yliherkkyyttä mm. tuoksuil. Ei muuta kuin laittaa hajustamatonta dödöä
l'odeur de la merde toimii aina, ei voi olla haistamatta jos jollain sitä on
Näin keväällä aina meillä tuoksuu Égout Marseillais
Vierailija kirjoitti:
Kevät. Se vuodenaika kun paleltaa eniten. Vaikka aurinko alkaa lämmittää lämpiää vain pintakerrokset, niiden alla kaikki on jäässä. Talojen seinät, parvekkeen betonilattia, kadut, maa, puistonpenkit, kalliot, järvet ja meret erityisesti. Joka paikka hohkaa kylmää ja kosteata.
Keväisin synteettiset, muovisenoloiset tuoksut toimii mielikuvaelmukelmuna kylmää ja kosteutta vastaan. Tuoksut jotka muuten ei ole käytössä, nyt toimii. Gucci Rush, Eau des Merveilles, JLo Miami Glow. Edesmenneet Eau Claire des Merveilles (r.i.p. suosikkivaniljani) ja Gaultier Ma Dame toimivat mainiosti. Pink Sugar oli pari vuosikymmentä sitten kevättuoksu. Jos käyttäisin Ariana Granden Cloudia nyt olis sen aika.
Keväällä mieleni tekee aina jotain vihreää, raikasta ja kukkaistakin. Tykkään siis erityisesti Miss Diorista (original) ja Chanel No 19:n kaikista versioista keväisin. Ihan alkukeväästä Amouagen Myths on tunnelmallinen. Se tuoksuu minusta villille luonnolle ja paljaalle maalle.
Muita kevään ja alkukesän suosikkejani: Guerlainin Chamade, Fidji, Dusitan Fleur de Lalita, YSL Y, Chanelin La Pausa (ihana kurjenmiekka), Chanel No. 5 EDT ja Eau première, Mitsouko EDT, Diorella, Puredistancen Antonia (muistuttaa Chanel 19:ää mutta kukkaisempi), Neela Vermeiren Ashoka (viikuna, santelipuu, kukkia), ja vintage-Safari. Uusimmat hankinnat eli pienet matkapullot näistä tulevat kevätkäyttöön: Celinen Rimbaud (vaniljaa ja laventelia mutta kevyt tuoksu, ei tukahduttavan makea) ja Violet'n Nuée Bleue (kurjenmiekka ja sitrus). Ruusuista otan käytöön Goutalin Rose Splendiden, joka on niin ihana vaikka valitettavan heikkokestoinen, ja Diptyquen Eau Rosen. N52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväällä mieleni tekee aina jotain vihreää, raikasta ja kukkaistakin. Tykkään siis erityisesti Miss Diorista (original) ja Chanel No 19:n
Mä haluan sun vihreän kokoelman! Ja muutkin sun tuoksut! N53
Kumpi, Cristalle vai No.19? Ja miksi? En ole oppinut erottamaan noita toisistaan. N53
The Rituals myy pieniä 15ml matkapakkauksia ja kun olin kuullut hyvää yhdestä tuotteesta niin piti käydä ensimmäisen kerran kyseisessä puljussa.
Siis eihän nämä nyt niin halpoja sinänsä ole per millilitra mutta kun halusin kokeilla jotain uutta niin mukaan tarttui 2 pikkuista 15ml pulloa ja hintaa teki 35€ (yksittäin ostettuna 20€/kpl).
https://www.fragrantica.com/perfume/Rituals/Nuit-d-Azar-52028.html
https://www.fragrantica.com/perfume/Rituals/Bleu-Byzantin-33203.html
Nuit d'Azar keskittyy mustaherukkaan, joka pysyykin dominoivana koko elinkaaren ajan. Tämä kuitenkin on nykyaikainen, kaupallinen, massoja miellyttävä, suihkugeelimainen tuoksu. Lyhyesti tämä on kuin Dior Sauvage, jossa pippurit on korvattu mustaherukalla. Jos teillä on miesystävä jolle haluatte antaa tuoksun joka sopii käytännössä kaikkiin tilanteisiin mutta se ei kuitenkaan ole täysin sama kuin yleiset Sauvage, Bleu Chanel tai Versace Dylan Blue niin harkitse tätä - ja hintakin on melkein puolet halvempi.
Bleu Byzantin, no sitä voisi kuvailla vihreään kallistuvaksi tuoksuksi koska siinä on mäntyä taustalla mutta sekoitus on hyvä ja se nimenomaan on taustalla. Byzantin on nimensä mukainen "sininen" tuoksu - "Fresh Spicy" on hyvä määritelmä, eikä tässä todellakaan mennä 80-l Ralph Lauren Polojen maailmaan.
Vaikutelma molemmista on positiivinen, varsinkin Azarin mustaherukka oli sellainen tuoksunuotti joka miellytti. Todennäköisesti tästä hankin 60ml pullon. Hinta taisi olla vähän päälle 50€.
Tarkoitus on siis poiketa toistekin tuonne koska yksi mitä on vielä kehuttu mutta jäi hankkimatta on
https://www.fragrantica.com/perfume/Rituals/Roi-d-Orient-33201.html
Mulla on myös Ritualsin Sakura sekä Himalaja. Tänään laitoin kokeiluun beach Walkin. Tulipa tästä popcorn mieleen eikä tuoksu kestänyt kauaa :(
Mistä tiedätte että teillä on parfyymia oikea määrä eli tuoksuu sopivan voimakkaasti?...
Joku täällä joskus kertoi yhdeksi lempituoksukseen Une nuit Magnetiquen. Sitä minulla on tänä iltana, ja se sopii kevääseen: kun tiet ovat sulat ja hiekkaiset, mutta illalla lätäköt taas jäätyvät.
Myös Moulin Rouge on minulla nyt keväällä käytössä. Sen staattisuus vähän hillitsee keväistä pöhinää ja kurnutusta.
Tällä hetkellä käytän pienen tuoksutalon Matiere Premieren tuoksuista Crystal Shaffron (unisex) sekä Nerouli Oranger. Myynnissä myös 10 ml pulloja, jotka riittävät pitkälle, sillä ovat voimakkaasti tuoksuvia parfyymejä. Samalla voi pienillä pulloilla testata eri tuoksuja.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedätte että teillä on parfyymia oikea määrä eli tuoksuu sopivan voimakkaasti?...
Riippuu varmaan siitäkin, miksi tuoksua käytät. Omaksi iloksesi vai haluatko sen olevan muidenkin aistittavissa? Itse myönnän että haluan tuoksua hyvältä muidenkin nenään kauempaakin kuin halausetäisyydeltä. Käytän yleensä edp-vahvuisia tuoksuja 1-2 suihkausta ja koen sen sopivaksi. Epäilemättä jonkun mielestä kuitenkin liikaa, sori siitä ;)
Nämä neuvot tyyliin: "Jos pystyt itse haistamaan tuoksusi, sitä on liikaa", voi unohtaa. Jos et itsekään pysty sitä haistamaan, ei sitä haista kukaan muukaan joten miksi edes käyttäisit sitä?
Lähdin testaamaan käykö flaksi, ns sukkamehua kainaloihin ja kaulalle.... hyvin toimi.
Tässä kevätauringon kutitellessa olisi hauska lukea ketjulaisten häätuoksuista :) Mitä ja milloin, vieläkö käyttäisit, miten päädyit juuri siihen jne kaikenlaista jutustelua aiheesta.