Ensitreffit Alttarilla Official 2019
Kommentit (7445)
Jännä miten analyyttinen tai ainakin paljon pohdiskeleva on uskaltautunut hakeutua paritettavaksi viihdeohjelmaan vaikka riski epäonnistua formaatissa on niin suuri ja tuloksena olisi jo toinen ero.
Maallikkoveikkaus on että Anni ja Viltsu tekee m myöhemminiinatjaheikit, toki ohjelmassa ilmoittavat jatkavansa.
Vierailija kirjoitti:
Onko Ollilla lapsi?
Tarkottaako peukuttelut kyllä vai ei, kokeneemmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi kaikille. Olen katsonut kaikki ensitreffarit jaksot mitä Suomessa on tehty ja olen jonkinlainen asiantuntija kyseisen ohjelman syvällisemmässä analysoinnissa. Täällä näyttää olevan vallalla hyvin pintapuoliset arviot, enkä niitä arvostele, mutta ei niitä voi käyttää tulevaisuuden ennustamisessa. Nythän on niin, että Ville ja Anniina on ainoa pari joka jatkaa avioliittoa. Uskomattoman upea pariskunta, joka on selvästi toisilleen täysin sopiva.
Oskari ja Heidi eivät sovellu toisilleen ja onkin ilmeistä, että he ovat valehdelleet hakemusvaiheessa joko tietoisesti tai tiedostamattaan, mikä selittää noin huonosti toisilleen sopivan parin. Oskari jokeltelee kuin pelokas tohvelisankari ja katselee vaimoaan muka hellyttävän rakastuneesti - myös ja erityisesti silloin, kun vaimo tuo alkoholiin taipuvaiselle Oskarille lahjaksi pullollisen keskikeppanaa. Vaimo taas katselee teatraalisen ihastuneena, suu apposen auki kuin sarjakuvahahmolla, Oskarin ylpeänä esittelemää pienen pientä tilaa vaatekomerossa, jonne ”Justiina”-Heidi saa sijoittaa omat folioilmapallot ja sifonkivaatteensa.
Olli ja Katja ovat hyvin samalla tavalla toisilleen sopimattomia kuin Oskari ja Heidi. Olli on selvästi itsevarmaa roolia ajoittain ylläpitävä todellisuudessa erittäin epävarma pojankloppi, joka pyrkii erottautumaan ja olemaan trendikäs hänelle huonosti sopivaa nutturaa ja polvihousuja käyttämällä. Hän yrittää käyttää kaikki mahdolliset ja mahdottomat temput, joilla hän yrittää saada Katjan pysymään vaimonaan. Uusimpana temppuna itkeä pillittäminen. Ollilta puuttuu täydellisesti tilannetaju (kuten Oskarilta) ja siksi hänen temppuilu näyttäytyy korostuneen outona. Katja on selkeästi porukan älykkäin ja on oivaltanut, että koko show oli erehdys ja täyttä pelleilyä.
Hyvin tiivistetty. Heidi foliopalloineen ja sifonkivaatteineen. Siihen päälle pehmeä, soma hiuspanta ja pikkutytön ääni.
NYT loppu oikeesti toi Heidin haukkuminen. Ilmoitettu!!
Missä on haukuttu? On vain listattu hänen ominaisuuksiaan.
Listaapa Oskun ominaisuuksia 😊
-seksikäs
-miehekäs
-lihaksikas
-voimakas
-lempeä
-älykäs
-varakas
-naiset huomioon ottava
-kohtelias
-korrekti
-herrasmies
-empaattinen
Monikaan ei taida hahmottaa että kyseessä ei ole tieteellinen dokkari tai hyväntekeväisyysohjelma jossa hakemalla haettaisiin mahdollisimman sopusuhtaiset parit. Ei tulisi seuraavaa kautta mainoskanavalle jostain perin kummasta syystä,
Ohjelmassa tehdään systemaattisesti virheitä naisten suhteen (arvion vain naisia, naiset voivat arvioida miehiä). Tällä kaudella Katja on malliesimerkki naisesta, joka paperilla ja vielä haastatteluissakin vaikuttaa ”täydelliseltä” naiselta, mutta joka oikeassa elämässä on ns. high maintanance”, ts. on ylikriittinen, ei innostu kuin omista jutuista ja on täysin kyvyttömiä kompromisseihin. Edellisille kausilla vastaavia olivat Rosa, Mari ja Heidi. Täysin päinvastaisia esimerkkejä ovat tämän kauden Anniina tai kolmannen kauden Tiina.
Jos ohjelmassa pyrittäisiin vain onnistuneisiin pareihin, niin karsinta naisten osalta tehtäisiin tässä kohdassa. Toisaalta silloin pareja ei välttämättä saataisi tarpeeksi ja ohjelma olisi umpitylsä.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmassa tehdään systemaattisesti virheitä naisten suhteen (arvion vain naisia, naiset voivat arvioida miehiä). Tällä kaudella Katja on malliesimerkki naisesta, joka paperilla ja vielä haastatteluissakin vaikuttaa ”täydelliseltä” naiselta, mutta joka oikeassa elämässä on ns. high maintanance”, ts. on ylikriittinen, ei innostu kuin omista jutuista ja on täysin kyvyttömiä kompromisseihin. Edellisille kausilla vastaavia olivat Rosa, Mari ja Heidi. Täysin päinvastaisia esimerkkejä ovat tämän kauden Anniina tai kolmannen kauden Tiina.
Jos ohjelmassa pyrittäisiin vain onnistuneisiin pareihin, niin karsinta naisten osalta tehtäisiin tässä kohdassa. Toisaalta silloin pareja ei välttämättä saataisi tarpeeksi ja ohjelma olisi umpitylsä.
Minä olen myös tosi "high maintenance" - nimittäin vääränlaisen kumppanin kanssa. Kun olen sellaisen miehen kanssa, joka on kanssani riittävän hyvä match, olen todella joustava ja ymmärtävä, jopa poikkeuksellisessa määrin. Eli jos saan ne itselleni tärkeät asiat osumaan sopivasti, muulla ei ole juurikaan väliä eikä "ylikriittinen" puoleni tule silloin ollenkaan edes esille. Kokemusta pitkistä suhteista, jotka ovat toimineet näin.
Toki itse en osallistuisi tähän ohjelmaan ihan siitä syystä, että en usko asiantuntijoiden löytävän minulle niin hyvää matchia. Toisaalta, ainahan voisi käydä tuuri. Kyse on myös siitä, ketkä miehet ohjelmaan sattuvat hakemaan samaan aikaan. Jos se minulle täydellinen yksilö olisi hakijoiden joukossa, olen täysin varma että meidät kyllä paritettaisiin toisillemme, koska molemmat tiedämme erinomaisen hyvin mitä toivomme ja tarvitsemme, ja osaamme sen myös asiantuntijoille kuvailla kattavasti. Siis jos olisin huikentelevaisella tuulella, saattaisin sitten kuitenkin kokeilla onneani!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös tosi "high maintenance" - nimittäin vääränlaisen kumppanin kanssa. Kun olen sellaisen miehen kanssa, joka on kanssani riittävän hyvä match, olen todella joustava ja ymmärtävä, jopa poikkeuksellisessa määrin. Eli jos saan ne itselleni tärkeät asiat osumaan sopivasti, muulla ei ole juurikaan väliä eikä "ylikriittinen" puoleni tule silloin ollenkaan edes esille. Kokemusta pitkistä suhteista, jotka ovat toimineet näin.
Toki itse en osallistuisi tähän ohjelmaan ihan siitä syystä, että en usko asiantuntijoiden löytävän minulle niin hyvää matchia. Toisaalta, ainahan voisi käydä tuuri. Kyse on myös siitä, ketkä miehet ohjelmaan sattuvat hakemaan samaan aikaan. Jos se minulle täydellinen yksilö olisi hakijoiden joukossa, olen täysin varma että meidät kyllä paritettaisiin toisillemme, koska molemmat tiedämme erinomaisen hyvin mitä toivomme ja tarvitsemme, ja osaamme sen myös asiantuntijoille kuvailla kattavasti. Siis jos olisin huikentelevaisella tuulella, saattaisin sitten kuitenkin kokeilla onneani!
Onpa mielenkiintoista päästä kysymään sinulta sitä, mitä olen tässäkin ketjussa useampaan kertaan kysynyt: ymmärrän kyllä kaiken, mitä kerrot ja niin poispäin, mutta yhtä en käsitä mitenkään: miksi kaataa se kaikki sen puolison niskaan? Eikö kehittyneen aikuisen tule pystyä kestämään tämän kaltaista pettymystä käyttäytymällä sitä toista, tilanteeseen täysin viatonta ihmistä kohtaan ystävällisesti? Etkö näe omalla kohdallasi, että on ihan yksinkertaisesti kyse itsehillinnästä, käytöstavoista ja sydämensivistyksestä nimenomaan silloin, kun se perfect match ei osunut kohdallesi?
Olen stä mieltä, että ohjelman formaattiin kuuluu valita parit niin, että jännite säilyy.
Tavoitteena lienee 1 hyvä ja onnistuva, toinen so-so ja lopuksi yksi mahdoton tyyliin rahkapetri ja supertiukkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa mielenkiintoista päästä kysymään sinulta sitä, mitä olen tässäkin ketjussa useampaan kertaan kysynyt: ymmärrän kyllä kaiken, mitä kerrot ja niin poispäin, mutta yhtä en käsitä mitenkään: miksi kaataa se kaikki sen puolison niskaan? Eikö kehittyneen aikuisen tule pystyä kestämään tämän kaltaista pettymystä käyttäytymällä sitä toista, tilanteeseen täysin viatonta ihmistä kohtaan ystävällisesti? Etkö näe omalla kohdallasi, että on ihan yksinkertaisesti kyse itsehillinnästä, käytöstavoista ja sydämensivistyksestä nimenomaan silloin, kun se perfect match ei osunut kohdallesi?
Siis ymmärränkö nyt oikein, että kysyt minulta miksi Katja käyttäytyy kuten käyttäytyy? Voin yrittää vastata siitä näkökulmasta, että pohdin mistä oma vastaava käytökseni voisi johtua (jos käyttäytyisin noin). Olen kuitenkin eri ihminen kuin Katja, joten vastaus voi mennä metsäänkin.
Jos huomaisin jo häissä, että minusta ja sulhasesta ei missään nimessä voi tulla ikinä mitään, niin käyttäytyisin varmaan koko ohjelman ajan ystävällisesti ja kohteliaasti suojellakseni hänen tunteitaan. Vetäisin siis roolia sekä katsojille että aviomiehelleni, paljastamatta koskaan sitä mitä oikeasti olisin ohjelmasta toivonut löytäväni. Tämä olisi parasta, mitä voisin mielestäni siinä tilanteessa tehdä. En siis tekisi numeroa niistä asioista, joita kumppaniltani tarvitsen mutta joita valitussa miehessä ei ole, enkä kertoisi mielipiteitäni liian suorasukaisesti jos ja kun huomaisin, että toinen pahoittaa siitä mielensä. Ohjelman lopussa sitten vain kertoisin ystävällisesti, että en halua jatkaa liittoa.
Jos kuitenkin minusta vähänkään tuntuisi siltä, että liitossa voisi olla onnistumisen aineksia, haluaisin varmaan yrittää rakentaa siitä kestävää parisuhdetta. Muutenhan koko osallistuminen menisi hukkaan. Ensimmäinen hyvän parisuhteen edellytys on, että voin olla riittävässä määrin oma itseni ja kertoa avoimesti mielipiteitäni. Pyrkisin siis toimimaan näin, vaikka se tuntuisikin toisesta haastavalta. Ajattelisin, että kumppani joko oppii suhteuttamaan asioita ja olemaan loukkaantumatta pienistä erimielisyyksistä, jolloin pääsemme eteenpäin suhteen rakentamisessa, tai sitten hän ei opi. Mutta ainakin haluaisin antaa sille omalta puoleltani mahdollisuuden. Todennäköisesti kyllä keskustelisin kumppanin kanssa tästä aiheesta enemmän kuin olen nähnyt Katjan ja Ollin keskustelevan ohjelmassa. Jos toinen loukkaantuu vaikka kauppakassin väri -aiheisesta kommentista, kysyisin suoraan loukkasiko se, ja yrittäisin keskustella asiasta.
Jos päätyisin tuohon ensin mainittuun toimintamalliin, jossa olen toiselle ystävällinen ja kohtelias ohjelman ajan, jotta siitä selvittäisiin mahdollisimman vähillä ristiriidoilla läpi, minulla voisi olla vaikeuksia siinä kohdassa kun puhun kameralle ilman puolisoa. Kokisin, että käytökseni on feikkaamista siinä mielessä, että en edes yritä muodostaa parisuhdetta minulle valitun ihmisen kanssa. Jos kertoisin tästä katsojille avoimesti, mutta pitäisin kumppanin pimennossa asian suhteen, kokisin kyllä pettäväni tai huijaavani kumppania ja kohtelevani häntä eräässä mielessä kuin pikkulasta. Jos taas kertoisin kumppanillekin avoimesti, että en näe meille voivan syntyä mitään muuta kuin ystävyyttä, ja silti käyttäytyisin aina ystävällisesti ja iloisesti hänen seurassaan, hän varmaan kysyisi aina välillä onko tilanne muuttunut, koska käytökseni perusteella hänestä tuntuisi että mahdollisuuksia voisi hyvinkin olla. Sekin voisi olla hyvin raskasta ja kuluttavaa toiselle osapuolelle.
En siis oikein keksi, millainen käytös ja toiminta tuossa Katjan ja Ollin tilanteessa olisi se paras vaihtoehto. Luultavasti oikein hyvää vaihtoehtoa ei olekaan. Aina joku on sitä mieltä, että väärin meni. Tilanteen hankaluuteen vaikuttaa myös se, miten Olli asioihin reagoi ja suhtautuu. Jos Katjan puolisona olisi toisenlainen ihminen, tuo aivan sama käytös ei näyttäisi välttämättä pahalta ollenkaan, koska vastapuolen reaktiot veisivät parin dynamiikkaa erilaiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi kaikille. Olen katsonut kaikki ensitreffarit jaksot mitä Suomessa on tehty ja olen jonkinlainen asiantuntija kyseisen ohjelman syvällisemmässä analysoinnissa. Täällä näyttää olevan vallalla hyvin pintapuoliset arviot, enkä niitä arvostele, mutta ei niitä voi käyttää tulevaisuuden ennustamisessa. Nythän on niin, että Ville ja Anniina on ainoa pari joka jatkaa avioliittoa. Uskomattoman upea pariskunta, joka on selvästi toisilleen täysin sopiva.
Oskari ja Heidi eivät sovellu toisilleen ja onkin ilmeistä, että he ovat valehdelleet hakemusvaiheessa joko tietoisesti tai tiedostamattaan, mikä selittää noin huonosti toisilleen sopivan parin. Oskari jokeltelee kuin pelokas tohvelisankari ja katselee vaimoaan muka hellyttävän rakastuneesti - myös ja erityisesti silloin, kun vaimo tuo alkoholiin taipuvaiselle Oskarille lahjaksi pullollisen keskikeppanaa. Vaimo taas katselee teatraalisen ihastuneena, suu apposen auki kuin sarjakuvahahmolla, Oskarin ylpeänä esittelemää pienen pientä tilaa vaatekomerossa, jonne ”Justiina”-Heidi saa sijoittaa omat folioilmapallot ja sifonkivaatteensa.
Olli ja Katja ovat hyvin samalla tavalla toisilleen sopimattomia kuin Oskari ja Heidi. Olli on selvästi itsevarmaa roolia ajoittain ylläpitävä todellisuudessa erittäin epävarma pojankloppi, joka pyrkii erottautumaan ja olemaan trendikäs hänelle huonosti sopivaa nutturaa ja polvihousuja käyttämällä. Hän yrittää käyttää kaikki mahdolliset ja mahdottomat temput, joilla hän yrittää saada Katjan pysymään vaimonaan. Uusimpana temppuna itkeä pillittäminen. Ollilta puuttuu täydellisesti tilannetaju (kuten Oskarilta) ja siksi hänen temppuilu näyttäytyy korostuneen outona. Katja on selkeästi porukan älykkäin ja on oivaltanut, että koko show oli erehdys ja täyttä pelleilyä.
Hyvin tiivistetty. Heidi foliopalloineen ja sifonkivaatteineen. Siihen päälle pehmeä, soma hiuspanta ja pikkutytön ääni.
NYT loppu oikeesti toi Heidin haukkuminen. Ilmoitettu!!
Missä on haukuttu? On vain listattu hänen ominaisuuksiaan.
Listaapa Oskun ominaisuuksia 😊
-seksikäs
-miehekäs
-lihaksikas
-voimakas
-lempeä
-älykäs
-varakas
-naiset huomioon ottava
-kohtelias
-korrekti
-herrasmies
-empaattinen
😂 Mistä tunnet Oskarin???!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne pitkät suhteet ovat kariutuneet kun nyt pohdit kuitenkin osallistumista, ehkä se joustavuus ei kuitenkaan ole joustavuutta kuin sinun mielestäsi?
Tällaisen kokeen tarkoitus olisi olla päättämättä mitään heti, ainoastaan jo etukäteispäätös tutustua ihmiseen kunnolla. Toinen tarkoitus on oppia jotain itsestään, tuli kokeessa paria tai ei. Tuo taas ei onnistu, jos laittaa täysjarrutuksen päälle heti eikä yritäkään oppia itsestään mitään. Miten oppii? Avaamalla itseään toiselle, kuuntelemalla toista. Tutustuu vaikka aluksi tuntuisikin sopimattomalta. Kun sen sopivuuden oikeasti näkee vasta ajan kanssa. Ihastuminen perustuu ulkonäköön, rakkaus luonteeseen. ja tuota luonnetta ei useampikaan noista nimetyistä ole halunnut edes opetella tuntemaan, ovat fikautuneet omaan ahdistukseen ja voimakkaaseen mielikuvaan toisesta. Olli puhui kuinka hän haluaisi puhua syvemmin molempien elämän syvistä tapahtumista jotka muovanneet molemmat sellaisiksi kuin ovat, villi arvaus, lähteekö Katja tuohon mukaan? Ja sitten: mitä hän olisi hävinnyt lähtemällä, Olli ei tunnu käyttävän hyväkseen Katjan uskoutumista, olisi ollut turvallinen mahdollisuus opetella avautumista toiselle. Ja Olli tiedostaa hyvin riskin ettei liitto jatku, ei itsekään välttämättä sitä toivo mutta silti haluaa tutustua toiseen. Miksi? Minusta siksi, että tajuaa siinä oppivansa jotain itsestään ja itselle mahdollisesti sopivista kumppaneista tulevaisuudessa. Ei siis välttämättä ole enää kiinnostunut Katjasta, vaan ymmärtämään, miski Katjankaltainen on hänelle paritettu ja mitä Katjan ominaisuuksia hänen kannattaisi tulevaisuudessa kummpaneissa etsiä. Sama olisi ollut mahdollista myös Katjalle?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitetaanko tässä paria Mari ja Petri? jos näin on, niin ei tiedä miten Mari olisi pärjännyt, jos vastassa olisi ollut joku muu kuin Petri, jonka kanssa ehkä suurin osa ei olisi pärjännyt.
Ja varmaan on olemassa miehiä, jotka taas pärjää nimenomaan Katjan tyyppisen naisen kanssa.
Tässä tietenkin on pieni mahdollisuus, että sopiva pari löytyy, joten enemmän voi ihmetellä sitä, että noinkin pienestä joukosta löytyy se elämänkumppani.
Kun ajattelee, miten paljon me kaikki tavataan ihmisiä elämämme aikana ja vain harva niistä soveltuisi meille kumppaniksi.
Ilmeisesti Katja päätti jo häissä tai hääyönä, että liitto ei onnistu eikä Olli ole hänelle sopiva (eikä näin ollen maksa vaivaa yrittää). Ottamatta kantaa hänen käytökseen sen jälkeen, niin minua kiinnostaisi mikä syy voi olla sellainen, että TÄHÄN OHJELMAAN itse mennyt ihminen päättää heti ensimmäisen vrk tuntemisen aikana, että tästä liitosta ei tule yhtään mitään enkä edes yritä. Koska lähtökohtaisesti tähän ohjelmaan menevät kyllä käsittävät, että muiden valitsema aviopuoliso ei välttämättä vastaa täysin ulkonäköihannetta tai luonneihannetta. Ja käsittävät myös, että alussa toinen tuntuu vieraalta ja tutustumiseen voi mennä aikaa jne. Tähän ohjelmaan hakeutuvat kyllä miettivät ennakkoon sen, että he haluavat panostaa tämäntyyppiseen sokkoliittoon, yrittämiseen ja tutustumiseen. Olen aivan varma, että jokainen osallistuja on ennakkoon käsittänyt nuo asiat. Eli vaikka ei heti mätsäisi yhtään, niin yritän ja tutustun ja panostan.
Eli kyseessä täytyy olla joku todella painava syy, aivan täystyrmäys huono juttu, joka siitä siipasta ilmenee häissä tai hääyönä. Mietin mikä se voisi itselläni olla (siis jos nyt menisisn tuohon ohjelmaan ja haluaisin sokkona muiden valitseman kanssa naimisiin). Oikeastaan syy voisi olla vain niin täydellinen seksuaalinen yhteensopimattomuus, joka olisi siis niin räikeää, että olisin aivan varma, että yhdessä harjoittelemalla ja keskustelemalla se ei voisi koskaan muuttua. Tai että tuntisin henkilön jotain kautta (tai ystävien kautta) ja sitä kautta tietäisin hänen menneisyydestä jotain kamalaa jota en mitenkään voisi hyväksyä puolisossani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne pitkät suhteet ovat kariutuneet kun nyt pohdit kuitenkin osallistumista, ehkä se joustavuus ei kuitenkaan ole joustavuutta kuin sinun mielestäsi?
Tällaisen kokeen tarkoitus olisi olla päättämättä mitään heti, ainoastaan jo etukäteispäätös tutustua ihmiseen kunnolla. Toinen tarkoitus on oppia jotain itsestään, tuli kokeessa paria tai ei. Tuo taas ei onnistu, jos laittaa täysjarrutuksen päälle heti eikä yritäkään oppia itsestään mitään. Miten oppii? Avaamalla itseään toiselle, kuuntelemalla toista. Tutustuu vaikka aluksi tuntuisikin sopimattomalta. Kun sen sopivuuden oikeasti näkee vasta ajan kanssa. Ihastuminen perustuu ulkonäköön, rakkaus luonteeseen. ja tuota luonnetta ei useampikaan noista nimetyistä ole halunnut edes opetella tuntemaan, ovat fikautuneet omaan ahdistukseen ja voimakkaaseen mielikuvaan toisesta. Olli puhui kuinka hän haluaisi puhua syvemmin molempien elämän syvistä tapahtumista jotka muovanneet molemmat sellaisiksi kuin ovat, villi arvaus, lähteekö Katja tuohon mukaan? Ja sitten: mitä hän olisi hävinnyt lähtemällä, Olli ei tunnu käyttävän hyväkseen Katjan uskoutumista, olisi ollut turvallinen mahdollisuus opetella avautumista toiselle. Ja Olli tiedostaa hyvin riskin ettei liitto jatku, ei itsekään välttämättä sitä toivo mutta silti haluaa tutustua toiseen. Miksi? Minusta siksi, että tajuaa siinä oppivansa jotain itsestään ja itselle mahdollisesti sopivista kumppaneista tulevaisuudessa. Ei siis välttämättä ole enää kiinnostunut Katjasta, vaan ymmärtämään, miski Katjankaltainen on hänelle paritettu ja mitä Katjan ominaisuuksia hänen kannattaisi tulevaisuudessa kummpaneissa etsiä. Sama olisi ollut mahdollista myös Katjalle?
Ensimmäinen suhteeni kaatui siihen, että joustin ja mukauduin liikaa (samoin teki myös silloinen kumppani). Siitä opin, että pitää myös uskaltaa nähdä omat tarpeensa ja toiveensa tärkeinä ja tuoda niitä esille. Seuraava suhde onnistui oikein hyvin tältä pohjalta, mutta lopulta erosimme 15 vuoden jälkeen, kun selvisi että minä en voi saada lapsia. Tulemme silti edelleen erinomaisesti toimeen ja olemme hyviä ystäviä.
Tämän jälkeen olen ollut kaksi vuotta sellaisessa suhteessa, johon lähdin juuri tuolta kuvaamaltasi pohjalta. Miehessä oli paljon hyvää, mutta myös sellaista minkä pohjalta ajattelin, että emme ehkä sovi kovin hyvin yhteen. Mietin kuitenkin, että ehkä olen vain liian kriittinen ja vaativa. Annoin itseni rakastua ja menin täysillä suhteeseen mukaan. Samoin teki tämä mies. Suhde päättyi tästä huolimatta omaan mahdottomuuteensa - ihmiset kun eivät pysty peruspiirteitään määräänsä enempää lyhyessä ajassa muuttamaan, vaikka motivaatio olisi katossa ja kumpikin aidosti työskentelisi asian eteen.
Tietysti monilla voi olla sellaisiakin kuviteltuja kriteerejä kumppanille, jotka menettävät täysin merkityksensä kun tutustuu toiseen. Samalla on kuitenkin myös niin, että eivät kaikki sovi kaikkien kumppaniksi, vaikka yritystä olisi. Siis tietyt kriteerit ovat täysin aiheellisia ja tärkeitä tiedostaa. Mitä enemmän elämänkokemusta minulle karttuu, sitä vahvemmin omalla kohdallani uskon siihen, että aivan oikein olen itseäni ja parisuhdetoiveitani hahmottanut, ja voin luottaa sisäiseen ääneeni tässä asiassa. Minulla ei ole ollut edes nuorena mitään tiettyjä ulkonäkökriteerejä tai muuta sellaista ns. pinnallista ajattelua, vaan persoonallisuus on se, mikä ratkaisee. En myöskään vaadi kumppanilta mitään sellaista, mitä itse en pysty tarjoamaan.
Jos näistä lähtökohdista päätyisin tuossa ohjelmassa yhteen itselleni sopimattoman miehen kanssa, niin vaihtoehdot mitä siinä tilanteessa voisin tehdä, tuntuisivat kaikki jossain määrin ikäviltä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti Katja päätti jo häissä tai hääyönä, että liitto ei onnistu eikä Olli ole hänelle sopiva (eikä näin ollen maksa vaivaa yrittää). Ottamatta kantaa hänen käytökseen sen jälkeen, niin minua kiinnostaisi mikä syy voi olla sellainen, että TÄHÄN OHJELMAAN itse mennyt ihminen päättää heti ensimmäisen vrk tuntemisen aikana, että tästä liitosta ei tule yhtään mitään enkä edes yritä. Koska lähtökohtaisesti tähän ohjelmaan menevät kyllä käsittävät, että muiden valitsema aviopuoliso ei välttämättä vastaa täysin ulkonäköihannetta tai luonneihannetta. Ja käsittävät myös, että alussa toinen tuntuu vieraalta ja tutustumiseen voi mennä aikaa jne. Tähän ohjelmaan hakeutuvat kyllä miettivät ennakkoon sen, että he haluavat panostaa tämäntyyppiseen sokkoliittoon, yrittämiseen ja tutustumiseen. Olen aivan varma, että jokainen osallistuja on ennakkoon käsittänyt nuo asiat. Eli vaikka ei heti mätsäisi yhtään, niin yritän ja tutustun ja panostan.
Eli kyseessä täytyy olla joku todella painava syy, aivan täystyrmäys huono juttu, joka siitä siipasta ilmenee häissä tai hääyönä. Mietin mikä se voisi itselläni olla (siis jos nyt menisisn tuohon ohjelmaan ja haluaisin sokkona muiden valitseman kanssa naimisiin). Oikeastaan syy voisi olla vain niin täydellinen seksuaalinen yhteensopimattomuus, joka olisi siis niin räikeää, että olisin aivan varma, että yhdessä harjoittelemalla ja keskustelemalla se ei voisi koskaan muuttua. Tai että tuntisin henkilön jotain kautta (tai ystävien kautta) ja sitä kautta tietäisin hänen menneisyydestä jotain kamalaa jota en mitenkään voisi hyväksyä puolisossani.
Mielestäni on virhe olettaa, että Katja on muka heti häissä tehnyt päätöksen olla yrittämättä. Jos hän ajattelisi että sinnittelee nyt vain tämän ohjelman läpi ja eroaa sitten, hänen olisi paljon helpompaa olla ottamatta puheeksi noita mielipiteitään, joista on Ollille tullut mielipahaa. Silloinhan olisi ihan samantekevää, saako Olli hänestä oikean vai väärän kuvan ihmisenä, kun suhde ei jatkuisi kuitenkaan.
Se, että Katja yrittää puhua toiveistaan ja tarpeistaan rehellisesti, kertoo mielestäni siitä että ainakin jollain tasolla hän yrittää rakentaa suhdetta. Eri asia on, onnistuuko hän siinä, enkä siihen nyt ota kantaa - puhun vain siitä yrittääkö hän vai ei.
*SPOILER*
Joku tuon seuraavan maksullisen jakson nähneistä kirjoitti tänne, että siinä Katja kertoo antavansa periksi. Sekin viittaa mielestäni kyllä siihen, että tähän nykyiseen jaksoon asti hän on ainakin omasta mielestään yrittänyt saada suhdetta toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Maallikkoveikkaus on että Anni ja Viltsu tekee m myöhemminiinatjaheikit, toki ohjelmassa ilmoittavat jatkavansa.
Miksi veikkaat noin?
Minusta Miinan ei olisi kannattanut jatkaa, mutta en pysty sanomaan samaa Anniinalle. Miina jatkoi itku kurkussa, 'koska on niin paljon hyvääkin'.
Katjan tyyppisten naisten haasteena on, että miehet jotka vastaavat heidän korkeaa vaatimustasoaan eivät taas ole yleensä kiinnostuneita Katjan tyyppisistä naisita.
Nämä miehet saattavat haluta naisellisemman naisen, joka omaa feminiinisiä ominaisuuksia: empaattisuus, aistillisuus, hoivaavuus, lempeys, armollisuus, naisellinen pukeutuminen ja käytös jne. Siksi eläminen yksin ilman kumppania lienee todennäköisin skenaario tälle naistyypille.
Mulla on viisi vuotta vanhoja vaatteita. 2 vuotta vanhat on ihan selviö! Miten ihmeessä pitäisi tuhlata luonnonvaroja kuluttamalla niin hirveästi, että pari vuotta vanhat vaatteet ovat jotain niin ihmeellistä, että ne pitää oikein erikseen mainita ja irvailla.
Katsoiko kukaan kun Avalta tuli tänään "Love at first flight"? Siinä asiantuntijat on valinneet viisi (vai oliko neljä, en muista) paria, jotka lähtevät yhdessä matkalle 30 päivän ajaksi. Reissussa on erilaisia tehtäviä, joita pitää yhdessä ratkoa. 30 päivän kuluttua parit tapaavat alttarilla, ja selviää jatkaako he yhdessä (menee naimisiin) vai eroaako.
Mun mielestä tuo ois miljoona kertaa parempi konsepti kuin nykyinen ensitreffit alttarilla. Toinen, mikä pisti silmään oli se, miten parit sinnikkäästi vaan yrittivät (katsoin koko tuotantokauden netistä kun jäin koukkuun samantien), vaikka toisilla oli heti alusta lähtien takkuista. Ihmiset totesivat, että asiantuntijoilla on ollut syynsä laittaa meidät yhteen, joten haluan löytää sen syyn ja jatkaa yrittämistä. Vähän toisenlainen meininki kuin Suomalaisilla Rosalla, Rahka-Petrillä, Katjalla ja kumppaneilla.
Ois kiva, jos tää sarja tulis Suomeenkin.