Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien kuntoutus, rahan haaskaustako?

Vierailija
29.08.2019 |

Aloitin tällaisella "kuntoutuksen kautta töihin" -kurssilla sitten minäkin, muutaman muun kanssa. Ryhmässämme on mielenterveyskuntoutujia, etnisiä henkilöitä jne. ja myös minä, monisairas ja niin iäkäs, etten tasan työllisty enää koskaan. Kunhan halusin mukaan päivittämään tietojani ja pois sohvanpohjalta. Atk- taidotkaan eivät häikäise. Otin myös selvää, etten vie kenenkään hyvät työllistymismahdollisuudet omaavan paikkaa.

Ihmettelin kovasti, kun heti alkuun jankutettiin joka käänteessä, kuinka "Pitää muistaa tulla/ajoissa, ja soittaa, jos ei tule, mentävä hakemaan lääkärintodistus jne. Turhaan ei saa olla poissa, ja on oltava se vaadittu aika paikan päällä"!!! :o Aikuisille ihmisille nämä, ei siis päiväkodin 2-vuotiaille!

No enpä ihmettele enää; Porukkaa laahautuu paikalle jopa tunnin myöhässä, puhelimet pirisee, viestejä kilahtelee, ja saatetaan lähteä tuosta noin vain. Yksikin säntäsi heti viestin saatuaan suoraan veskiin "oksentamaan" ja sairastui heti, kun oli ensin nauranut itsekseen viestille 5 minuuttia. Sai oitis lähteä kotiin.

Pari ei tullut ollenkaan, eivätkä olleet ilmoittaneet syytä poissaololleen tai kysyneet lupaa olla pois, koska vetäjä heitä kävi jopa pihalta etsimässä! Kaikesta paistaa haluttomuus, yksi ei edes puhu sanaakaan suomea, vaikka on vuosia täällä asunut. Englannin sekamelskalla yritti jotain sopertaa.

Kannattaako tämä? Vai pitäisikö "seinästä tulevaa rahaa rajoittaa" tai "pistää se kelagold hyllylle", jotta jotain "kotoutumista" oikeasti alkaisi tapahtua?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuon "kuntoutuksen" alle kuuluu siis työelämään tutustuminen ja kaikki työllistymiseen tähtäävät toimenpiteet, emme siis ole kaikki mitään sairaita ja kuntoutuvia. ap

Vierailija
2/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, yleensä täällä huudellaan "Mene töihin". Miten tällaisista on työelämään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tuon kursssin oletus on se, että työttömyys on sairaus, josta pitää kuntoutua. Kukin voi tykönään miettiä, millaista maailmankuvaa tuollainen ajattelu edustaa.

Sitten toisekseen tuollaiset kurssit ovat bisnestä. Työkkäri siivoaa hetkeksi porukkaa pois listoiltaan -> voidaan esittää, että työttömyys on laskenut. Kurssin vetäjät p*kat nakkaa, miten käy osallistujille, työllistyvätkö vaiko eivät, kunhan vetäjät vain  käärivät itselleen palkkiot.  Sisällöt ovat ympäripyöreää diipadaapaa. Porukka raahautuu paikalle kuuntelemaan jotain suuria viisauksia vetäjiltä, hiotaan cv:tä, harjoitellaan työhaastatteluja, mietitään miten tulee pukeutua haastatteluun ja sitten ne pakolliset tietokoneajokortti tunnit+ palkaton harjoittelu jossain itse hankitussa harjoittelupaikassa. Kurssin jälkeen porukka marssii takaisin työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi.

Vierailija
4/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tuon kursssin oletus on se, että työttömyys on sairaus, josta pitää kuntoutua. Kukin voi tykönään miettiä, millaista maailmankuvaa tuollainen ajattelu edustaa.

Sitten toisekseen tuollaiset kurssit ovat bisnestä. Työkkäri siivoaa hetkeksi porukkaa pois listoiltaan -> voidaan esittää, että työttömyys on laskenut. Kurssin vetäjät p*kat nakkaa, miten käy osallistujille, työllistyvätkö vaiko eivät, kunhan vetäjät vain  käärivät itselleen palkkiot.  Sisällöt ovat ympäripyöreää diipadaapaa. Porukka raahautuu paikalle kuuntelemaan jotain suuria viisauksia vetäjiltä, hiotaan cv:tä, harjoitellaan työhaastatteluja, mietitään miten tulee pukeutua haastatteluun ja sitten ne pakolliset tietokoneajokortti tunnit+ palkaton harjoittelu jossain itse hankitussa harjoittelupaikassa. Kurssin jälkeen porukka marssii takaisin työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi.

Juu, olen tietoinen kaikesta tästä. Kokemusta löytyy. Yhden tällaisen kurssin jälkeen sain palkkatuettua työtä pitkäksi aikaa. Eläkekertymääkin siitä hieman tulee. Katson, että kannattavampaa kuin työttömyys. Mukavampi ainakin näyttää tekemisiä, kuin tyhjää cv:tä...

Kyse oli asenteesta. Kummanko itse palkkaisit, sen kursseilla juosseen ja yritteliään, jolla on nivaska papereita näyttä osallistumisistaan, vaiko tällaisen suomea omasta halustaan puhumattoman ja oman mielensä mukaan toimivan myöhästelijän? Puskaradio on jännä juttu, sitä kauttakin kun voi saada jalkaa jonkun työpaikan oven väliin. Jos olisin vieraaseen maahan muuttanut, yrittäisin kaikkeni, jotta pääsisin sisälle yhteiskuntaan.

Tuntuu jo vähän siltä, että tällaista "rahat vaan tänne vastikkeetta"-asennetta puolusteltaisiin, kun "ei noin kuitenkaan mihinkään töihin pääse"...

Vierailija
5/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, olen tietoinen kaikesta tästä. Kokemusta löytyy. Yhden tällaisen kurssin jälkeen sain palkkatuettua työtä pitkäksi aikaa. Eläkekertymääkin siitä hieman tulee. Katson, että kannattavampaa kuin työttömyys. Mukavampi ainakin näyttää tekemisiä, kuin tyhjää cv:tä...

Kyse oli asenteesta. Kummanko itse palkkaisit, sen kursseilla juosseen ja yritteliään, jolla on nivaska papereita näyttä osallistumisistaan, vaiko tällaisen suomea omasta halustaan puhumattoman ja oman mielensä mukaan toimivan myöhästelijän? Puskaradio on jännä juttu, sitä kauttakin kun voi saada jalkaa jonkun työpaikan oven väliin. Jos olisin vieraaseen maahan muuttanut, yrittäisin kaikkeni, jotta pääsisin sisälle yhteiskuntaan.

Tuntuu jo vähän siltä, että tällaista "rahat vaan tänne vastikkeetta"-asennetta puolusteltaisiin, kun "ei noin kuitenkaan mihinkään töihin pääse"...

Voihan se noinkin olla, mutta toisaalta ei viitsisi juosta tietokoneen käytön perusteet-kursseilla kun on ikänsä käyttänyt lukuisia tietokoneohjelmia. 

Ja ennen kaikkea: mikäli kurssiin sisältyy ilmaisharjoittelu, se vähentää yritysten halua palkata oikeita palkkatyön tekijöitä. Tällainen harjoittelu on paikallaan ehkä kerran-kaksi elämässä, ei enempää.

Vierailija
6/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se noinkin olla, mutta toisaalta ei viitsisi juosta tietokoneen käytön perusteet-kursseilla kun on ikänsä käyttänyt lukuisia tietokoneohjelmia. 

Ja ennen kaikkea: mikäli kurssiin sisältyy ilmaisharjoittelu, se vähentää yritysten halua palkata oikeita palkkatyön tekijöitä. Tällainen harjoittelu on paikallaan ehkä kerran-kaksi elämässä, ei enempää.

No ei tietenkään ankkaa uimaan opeteta. Mutta eikö monitaitamattoman kannata ottaa kaikki irti siitä mitä annetaan/saa? Tuo "En mene ilmaiseksi minnekään" voi estää myöhemmin aika hyvin sen mahdollisuuden päästä jonnekin oikeaan työhön, kun ei ole mitään positiivista näyttöä menneiden vuosien tekemisistä. Kielikin karttuu, kun on porukan mukana, vaikka sillä orjapalkalla. Ja olen aika varma, että on myös mielenterveyskysymys. Syrjäytyminen saattaisi myös siirtyä ja alkoholiputkikin katketa...

Ja tuskimpa yritykset palkkaisivat yhtään sen hanakammin vakituisia, vaikkei ilmaisharjoittelijoita olisikaan. Työt vaan jaettaisiin kaikkien kesken uusiksi. Ehkä jotain määräaikaista tosi ruuhkiin voitaisiin harkita. Ja aika happamilta vaikuttavat nuo, jotka joutuvat näitä orjatöitä tekeviä opettamaan ja ohjaamaan.

Vierailija
7/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikin karttuu= Kielitaitokin karttuu -6

Vierailija
8/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiinsä. Itse olen viettänyt reippaan vuoden näissä 9€ ilmaistöissä, pakertanut hommia kahdella poissaolopäivällä 14 kuukauden aikana ja ollut aina täsmällisesti paikalla. Olen saanut palautetta miten olen niin ahkera, aktiivinen ja täsmällinen, mutta aika paikalleen jumittunut olo tässä on elämässä ja ilmaiseksi hommien tekeminen maistuu puulta. 

Vierailija
9/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiinsä. Itse olen viettänyt reippaan vuoden näissä 9€ ilmaistöissä, pakertanut hommia kahdella poissaolopäivällä 14 kuukauden aikana ja ollut aina täsmällisesti paikalla. Olen saanut palautetta miten olen niin ahkera, aktiivinen ja täsmällinen, mutta aika paikalleen jumittunut olo tässä on elämässä ja ilmaiseksi hommien tekeminen maistuu puulta. 

Ei ole tarkoitus uhata oikeuttasi mielipiteeseesi. Ihan varmasti on turhauttavaa tehdä oikeaa työtä muutamalla lantilla, kun vieressä joku toinen tekee täysin samaa duunia (ja vielä jopa huonosti) täydellä palkalla. Mutta jos ei ole vaihtoehtoja, niin nämä orjatyöt saattavat olla joillekin jopa erittäin hyödyllisiä, siis tietyille ryhmille. Osaajat ovat erikseen. Tällaiseksi on maailma mennyt.

Oli vaan pakko avautua, kun luulisi, että esim. juuri nämä muualta muuttaneet tekisivät kaikkensa, jotta pääsisivät tukiviidakoista pois. Onnistumisiakin on (ja todella uutteria tyyppejä), mutta se vaatii kovaa yritystä. Helpompaa ottaa se raha sieltä luukusta. Eli tässä mielessä olen hiukan, siis vain hiukan, erään Susannan kanssa samoilla linjoilla. Täysi passivoituminenkaan ei ole hyväksi.

Vierailija
10/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa turhuutta. Kukaan yrittäjä ei oikeasti halua palkata osatyökykyisiä mt-kuntoutujia. Vaikka maksetaan!

Vierailija
11/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ollaan niin kaksinaismoraalisia kuin olla ja voi:

Haukutaan osatyökykyisiä sossupummeiksi, muttei haluta palkatakaan. Osatyökykyinen on ihminen, ei orja. Vähän kunnioitusta.

Vierailija
12/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa turhuutta. Kukaan yrittäjä ei oikeasti halua palkata osatyökykyisiä mt-kuntoutujia. Vaikka maksetaan!

No niin on. Ei tietenkään kukaan palkkaa mt-kuntoutujaa, kun terveitäkin on saatavilla. Mutta silti sen mt-kuntoutujan kannattaa olla "menossa mukana", ettei menetä kokonaan viimeistäkin kontrollia. Täyspäiväinen mielisairaanhoito laitoksessa on kallista puuhaa yhteiskunnalle.

Vierailija
13/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa kotikaupungissani ainakin näytti olevan sääntönä että jos olet ollut jossain vaiheessa paikallisessa kuntouttavassa työpaikkakeskuksessa kuntoutuksessa, et mitenkään saa palkkatyötä siitä kaupungista. Heti kun muutin pois töitä löytyi.

Vierailija
14/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä teet lähes ilmaiseksi töitä yli vuoden ajan? Tuo minkä saat päivässä on normaali-ihmisen tuntipalkka.

Kunhan ihmettelen. Ei ihme ettei kukaan palkkaa ketään oikeisiin töihin koska ihmiset suostuvat ilmaisiksi orjiksi. Haloo.

Vierailija
15/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä teet lähes ilmaiseksi töitä yli vuoden ajan? Tuo minkä saat päivässä on normaali-ihmisen tuntipalkka.

Kunhan ihmettelen. Ei ihme ettei kukaan palkkaa ketään oikeisiin töihin koska ihmiset suostuvat ilmaisiksi orjiksi. Haloo.

Eikös näistä ilmaistöistä kieltäytyminen aiheuta karenssin? Tai ainakin pitää olla tosi hyvät syyt. Ei kai kukaan vapaaehtoisesti edes menisi? ohis

Vierailija
16/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhassa kotikaupungissani ainakin näytti olevan sääntönä että jos olet ollut jossain vaiheessa paikallisessa kuntouttavassa työpaikkakeskuksessa kuntoutuksessa, et mitenkään saa palkkatyötä siitä kaupungista. Heti kun muutin pois töitä löytyi.

Kauheeta. Itsetunto mahdollisesti kärsii tuosta ainakin. Olitko sitten jonkin asteen "kuntoutuja" vaiko ihan tavallinen palkkatuettu? Eikös nämä ole kuitenkin kaksi eri asiaa?

Tuolla kuntoutus-sanalla on huono maine.

Vierailija
17/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaistahan se on ja suurimmaksi osaksi siksi, ettei työvoimakoulutuksesta löydy sitä omaa juttua vaan tuollaiselle joutuu yleensä pakosta. Ei sitä motivaatiota voi tyhjästäkään nyhjästä, eikä sitä myöskään tuo rahapula eli jos joku nyt ehdottaa tukirahojen leikkaamista niin ei se toimi. Eihän se, että ihminen on työtön tarkoita sitä että yht'äkkiä minkä tahansa työn/alan olisi oltava sopiva. Näistä yleensä "valmistuu" just niille aloille joille ei muutenkaan ole liikaa hakijoita, mutta työttömän pitäisikin jostain syystä heittää riemusta kärrynpyöriä päätyessään tällaiselle alalle.

Eikä se voi olla kenenkään etu, että näille ei-niin-suosituillekaan aloille päätyy täysin epäsopivaa väkeä joilla ei ole kys. työhön minkäänlaista kiinnostusta.

Vierailija
18/18 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta vain sellaisesta työvoimakoulutuksesta, johon haettiin itse (on joku yksittäinen sinne voitu tietysti patistaakin) ja valittiin parhaat, ja jossa oli tarkoituksena suorittaa tutkinto. Työkkärin puolelta oli kauhea niuhotus poissaoloista ja laitettiin oppilaitos kyttäämään niitä, mutta porukka oli oikeasti tosi tunnollista ja oli jämptisti päivittäin paikalla ilman isompia myöhästelyjä. Sen verran motivoitunutta väkeä, että ei kukaan meistä olisi ollut pois ilman hyvää syytä. Työkkäritädin ja opettajan välisissä palavereissa ilmeisesti kuitenkin nousi isoimmaksi keskustelunaiheeksi poissaolokyttäys, jota opettaja sitten työkkäritädin ajamana meillekin toimitti. Ovat jotenkin fiksoituneita läsnäoloon siellä työkkärissä, oli se relevantti kysymys tai ei.