Ehkäisyrengas. Plussat ja miinukset?
Kertoisitteko kokemuksia? Mulla lapsiluku täynnä. Kierukkaa en haluaisi (mm. siksi että pelkään niin paljon sen asentamista). Kortsutkaan ei ole oikein hyvä vaihtoehto. Pillereitä en syö enää ikinä, nuorempana söin vuosikausia jo olin seota. Mies aikoo hakeutua vasektomiaan, mutta jono on kuulemma pitkä. Jotenkin tarttis ehkäistä...
Kommentit (7)
Ei sopinut, kuten ei mikään muukaan hormonaalinen ehkäisy. Rengas ei ehtinyt olla kauaa asetettuna, kun tuli aivan järkyttävä ja yhtäkkinen mielialan romahdus, tyyliin illalla normaali ja aamulla vakava masennus. Heivasin renkaan jorpakkoon, ja olotila muuttui normaaliksi.
Käytin vuosia ( lopetin veritulppaan jonka syytä ei ensin tiedetty - ei johtunut ehkäisystä). Mulle sopi hyvin, ei tullut sivuoireita kuten pillereistä enkä oikein muutenkaan keksi huonoja puolia. Kesti aikansa ennen kuin asettu kun hormoonipitoisuus niinmatala eli aluks vuosi ylimääräisiä. Ei ollut hankala käyttää tms
Rakastuin aivan ihanaan mieheen ja aloin käyttää ehkäisyrengasta 36-vuotiaana. Yhtäkkiä rakastumisen tunne laimeni ja muutenkin mieli oli tosi maassa. Tajusin onneksi lopettaa ehkäisyrenkaan ja rakastuin uudelleen samaan mieheen.
Ilmeisesti hormonaaliset ehkäisyvälineet voivat vaikuttaa näin. Toisille varmaan sopivat, mutta itse en uskalla enää kokeilla.
Tää on kyllä hankalaa. Hormonaalinen ehkäisy ei kiinnostaisi ollenkaan, juurikin noiden mielialaan vaikuttavien sivuvaikutusten vuoksi..
Ap
Minulla oli renkula kuukausia, mutta mielestäni se oli tylsä ja ällö. Totta äkai se toimi niin kuin pitää ja haittavaikutuksia ei tullut, mutta se piti aina muistaa. Kerrankin unohdin ottaa mökille uuden renkulan ja pari kertaa unohdin sen sisälleni liian pitkäksi aikaa. Silloin oli myös joku ihmeen aika, jolloinbkokobrenkuloita ei saanut mistään niiden toimitusvaikeuksien takia ja jouduin sen takia syömään pillereitä pari kuukautta.
Otin steriloinninkin 39 vuotiaana ja sitä päätöstä en ole katunut kertaakaan.
Mun mielestä tosi hyvä! Pillereistä tuli ihan kamalan mielialanvaihtelut, mutta renkaan kanssa ei ongelmia. En keksi oikeastaan mitään pahaa sanottavaa renkaasta. Suosittelen!