Ilkeäksi muuttunut appiukko
Appiukkoni on jostain syystä saanut päähänsä, että tyttäremme tekemät valinnat joita hän ei ole hyväksynyt, olisivat jotenkin minun painostuksen tulosta ja tämän vuoksi hän on alkanut suhtautua minuun todella ikävästi. Appiukolle ei kelvannut tyttären valitsema lukio eikä hän myöskään hyväksynyt tyttären poikaystävää, jonka kanssa tytär meni myöhemmin naimisiin. Häissä kun morsiusparia ja näiden vanhempia vieraat onnittelivat, niin appiukko kehtasi kettuilla että mitä vielä haluan nyt kun olen tytön saanut naitettua. Tiesin ettei tuleva vävymme ollut hänelle kovin mieleen, mutta täysin puskista tuli tämä, että nyt minua syytetään jopa tyttären naimisiinmenosta.
Minulla alkaa olla mitta täynnä kettuilua ja arvostelua. Hän on arvostellut meidän asunto-ostoksia ja veneen ostamisesta tuli suoraa huutoa. Olemme kuitenkin ihan aikuisia ihmisiä ja hyvässä taloudellisessa tilanteessa. Osaamme itse päättää missä asumme ja meillä on tähän täysi oikeus.
Joskus aiemmin appi puhui anopille niin ikävään ja törkeään sävyyn, että tämän vuoksi oli inhottavaa vierailla heidän luonaan. Tämän suhteen on viime vuosina ollut rauhallisempaa. He ovat jo päälle 80-vuotiaita ja terveys vähän niin ja näin. Minä en välittäisi tuota kiukuttelevaa pirua enää nähdä ollenkaan, mutta anoppiin minulla on aina ollut hyvät välit jo 20 vuoden ajan. Kovin usein emme appivanhempien luona vieraile, mutta nyt ei tee mieli mennä käymään sitäkään vähää. Anopin kanssa soittelen aina välillä ja vaihdamme kuulumisia.
Osaako joku sanoa jotain järkevää tähän tilanteeseen? Pitääkö minun vain sietää tuota ilkeää ihmistä, että voin kyläillä anopin luona? Ei heillä kummallakaan ole enää varmaan monta vuotta jäljellä. Mies ei näitä arvosteluja ole niin kovasti ottanut itseensä, mutta minulle meni jotenkin syvälle tämä arvostelu joka kohdistuu suoraan siihen, minkälainen äiti olen ja mitenkä tyttärestäni välitän.