Nostiko lapsesi ysillä numeroitaan?
Monet nuoret puhuvat, että aikovat ysillä nostaa numeroitaan. Onko se oikeasti onnistunut?
Lapseni luokka on (ollut) puolillaan laiskoja häiriköitä (oman lapseni ja rehtorin puheiden mukaan). Onko toivoa että ryhdistäytyisivät nyt ysillä niin että luokkaan tulisi opiskelurauha? Entä "hikarit"? Ainakin oman lapseni kaveripiirissä lähilukioiden keskiarvorajojen kuuleminen hieman laski opiskeluintoa kun lapset tajusivat, että jo ysin keskiarvolla pääsee lähes kaikkialle. Mitä sitä turhaan pingottaa? Toisaalta osa haluaa kuitenkin näyttää ja tavoitella lähes kympin keskiarvoa.
Opet: Ryhdistäytyvätkö ysit? Haluavatko hiket edelleen näyttää taitonsa?
Kommentit (13)
Mun poika kunnostautui ja nosti kuutta arvosanaa. Nyt aloitti lukion ja ottaa pitkän matikan. Oli jotenkin laiska koko kasin ja numerot laski.
Itse nostin keskiarvon n. yhdellä numerolla n. 7,75 -> 8,75. Käsittääkseni myös 7. ja 8. luokan arvosanat vaikuttaa myös päättötokariin.
Mun poika sai stipendin parhaasta edistymisestä ysillä. 1 poika ja 1 tyttö sai.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika sai stipendin parhaasta edistymisestä ysillä. 1 poika ja 1 tyttö sai.
Jatkan tuota että päättötodistuksen keskiarvoksi tuli 9.5 ja pääsi haluamaansa lukioon, tosin rimaa hipoen mutta pääsi.
Ei, koko yläkoulu painettiin täysillä. Ja osa numeroistahan tulee jo kasilla.
Ei. Tyhmä koko tytär. Matikkaa ei oppinut ei sitten millään, eli ei sitten myöskään fysiikkaa eikä kemiaa. Matikankirjan sai ysillä mukautettuna niin numero nousi seiskaan... Ruotsi sitä ei kiinnostanut, eli mistään koulusta, edes amiksesta ei tuon takia ikinä taida valmistua. Eipä se muualle pääsisikään tuolla 7.2 keskiarvolla. No joo, enkussa oli kyl hyvä, bilsa, kuvis, maantieto, yhteiskuntaoppi, nuo turhat aineet sujui myös. Äikkä ihan ok. Mitään siitä ei kyllä tule, edes amista.
Vierailija kirjoitti:
Itse nostin keskiarvon n. yhdellä numerolla n. 7,75 -> 8,75. Käsittääkseni myös 7. ja 8. luokan arvosanat vaikuttaa myös päättötokariin.
Koko peruskoulun arvosanat siihen vaikuttaa. Ainakin ennen vaikutti.
Ois hienoa jos porukalle kasvaisi järki päähän ysiin mennessä ja tajuaisivat, että jotain pitäisi koulussa tehdä jos aikoo opiskella tai saada töitä tai rahaa jatkossa. Nyt sählääjät häiritsevät muidenkin oppimista todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tyhmä koko tytär. Matikkaa ei oppinut ei sitten millään, eli ei sitten myöskään fysiikkaa eikä kemiaa. Matikankirjan sai ysillä mukautettuna niin numero nousi seiskaan... Ruotsi sitä ei kiinnostanut, eli mistään koulusta, edes amiksesta ei tuon takia ikinä taida valmistua. Eipä se muualle pääsisikään tuolla 7.2 keskiarvolla. No joo, enkussa oli kyl hyvä, bilsa, kuvis, maantieto, yhteiskuntaoppi, nuo turhat aineet sujui myös. Äikkä ihan ok. Mitään siitä ei kyllä tule, edes amista.
Noin kauniisti kun lapsestasi puhut, on varmasti ottanutkin asenteen "olen p*aska" "musta ei tuu yhtään mitään kun on näin tyhmä" ja uskookin nyt olevansa tyhmä. Näin kasvatetaan syrjäytyneitä sossuluukku-nuoria...
Nosti numeroitaan tosi paljon ja sai niin isot stipendit etten ole ikinä kuullutkaan. Uskomaton vaikutus parilla oikeaan aikaan otetulla valokuvalla.
Suurimmalla osalla arvosanat notkahta kasilla teiniyden pahimmassa vaiheessa. Monet ysillä saa ainakin muutamaa nostettua. Jotkut pojat tosin on pahimmassa murrosiässä vasta ysillä ja kapinoissaan ottavat todistuksen täyteen vitosia. Silti pääsevät valitettavasti amikseen sisään. Mun mielestä pitäis kerrata kymppiluokalla edellisten vuosien asioita tms.
Tytär sai kovasti kehuja ysillä "tsemppaamisestaan", ja sai stipendinkin. Numerot eivät kyllä nousseet, alta kasin keskiarvo oli siltikin.
No ei se sinun läskipullasi sitä keskiarvoaan enää voi paljoakaan nostaa ysiluokalla. Sen olisi pitänyt keskittyä kouluun jo aikaisemmin.