En tiedä mitä teen, rakastan miestä jolla ADHD
Kaksi vuotta sitten yhteinen taival alkoi.
Mies on ihana, tunteellinen, asioista kiinnostunut, hyvin hellä ja rakastava, huomioiva, älykäs ja huumorintajuinen. Meitä yhdistävät yhteiset mielenkiinnonkohteet.
Sitten on tämä toinen puoli. 😔
Mies on hyvin äkkipikainen, ylivilkas ja asiat ovat aika sekaisin. Saattaa tiuskia mulle ja tämä loukkaa mua. Hyvin tyyppi esimerkki oireiden puolesta, myös päihteet ovat mukana elämässä enemmän tai vähemmän. Hän rauhoittuu, kun juo itsensä humalaan.
Mies selvästi häpeää itseään ja käytöstään, josta kärsii itsekin.
Lääkkeet ovat käytössä, mutta niidenkin syöminen on epäsäännöllistä. Olemme eronneet kerran, kun en vain jaksanut miehen käytöstä enkä sitä elämän sekamelskaa.
Olen itse hyvin rauhallinen, asiani ovat kunnossa, en juo tai polta.
En tiedä mitä teen. Rakastamme toisiamme ja usein mietin, miten arvokasta on kohdata ihminen, jonka kanssa saan olla ihan oma itseni ja joka rakastaa minua aidosti. Sitten taas pohdin, että onko tämä se mitä todellisuudessa haluan ja tarvitsen. En voi oikein luottaa mieheen, kun elämä on täynnä ihme tapahtumia ja yllätyksiä, pahimpana nämä päihteet ja elämänhallintaongelmat.
Kiitos kun jaksoit lukea.
Kommentit (10)
Kukaan ei ole täydellinen. Omien kämppien pito jatkossakin voisi olla yksi ratkaisu jos tunteet on muuten vahvat. Normaaliin päivärytmiin kun addi harvoin sopeutuu vaikka kuinka yrittäisi.
No, ADHD ei ole mikään peruste alkoholin juomiselle.
ADHD oireet voi ihan psyykkiseltä ja mekaanisella harjoittelulla saada liebenemään.
Siihen ne lääkkeitäkin kuulemma perustuu, että niiden avulla saadaan se rauhallinen tila ja samalla opetellaan uusia tapoja toimia. Sitten, kun lääkkeet jätetään pois, niin jatketaan niitä uusia toimintatapoja ilman lääkkeitä.
Näin minulle selvensi asiaa vastaava psykologi, kun lapsemme asioita hoisimme.
Että ne lääkkeet ei ole se autuaaksi tekevä vaan ne auttavat ja helpottavat, kun opetellaan uutta.
Alkoholi sinänsä...oli se kuka vaan on huono homma.
Jos asia jo nyt askarruttaa sinua, niin kuuntele sitä tunnetasi.
Tyypin olisi hyvä luopua alkoholista.
Sinä et sitä pysty pakottamaan vaan itsestä päätös lähtee, jos lähtee.
Mieti. Ekaksi mitä sinä haluat?
Millaisen elämän?
Vierailija kirjoitti:
ADHD oireet voi ihan psyykkiseltä ja mekaanisella harjoittelulla saada liebenemään.
Siihen ne lääkkeitäkin kuulemma perustuu, että niiden avulla saadaan se rauhallinen tila ja samalla opetellaan uusia tapoja toimia. Sitten, kun lääkkeet jätetään pois, niin jatketaan niitä uusia toimintatapoja ilman lääkkeitä.
Että ne lääkkeet ei ole se autuaaksi tekevä vaan ne auttavat ja helpottavat, kun opetellaan uutta.
Jos asia jo nyt askarruttaa sinua, niin kuuntele sitä tunnetasi.Tyypin olisi hyvä luopua alkoholista.
Millaisen elämän?
Näinhän se on. ADHD ihmisten ei kannattaisi lainkaan juoda alkoholia tai käyttää päihteitä, ja niitä lääkkeitäkin pitäisi käyttää säännöllisesti. ADHD ihmisille muutenkin rutiinit on tosi tärkeitä elämässä, koska muuten voi elämä mennä herkästi hyvin kaaottiseksi.
Minä olen ollut nyt 26 vuotta naimisissa miehen kanssa, jolla on adhd. Hän ei pysty olemaan paikallaan. Häneen voi kuitnkin luottaa, ainakin aina kun hänelle tekee selväksi, että asia on merkittävä tai tärkeä. Hänellä ei ole elämänhallintaongelmia ja meidän talous yms pysyy hyvin kasassa, vaikka tosiasia on kyllä, että minä sen järjestyksessä pidän.
Hoitosuhteeseen sairaanhoitajalle, psykiatrille tai muulle tukihenkilölle laittamaan lääkkeiden otto kunntoon ja keskustelemaan ongelmista ja etsimään ratkaisuja.
Sinä puolisona myös, parempi olisi, että menisitte muutaman kerran ainakin yhdessä.
Minne, en osaa sanoa, eri kaupungeista löytyy erilaisia tukihenkilöitä ja hoitopaikkoja.
Netistä selaamalla ja terveyskeskuksesta kysymällä voi löytyä.
Eroaminen ei ole ainoa eikä edes helpompi vaihtoehto.
Asioita voi yhdessä laittaa kuntoon ja saada monta kivaa vuotta lisää yhdessä!
Miksi ADHD-ihmiselle ei sopisi alkoholi? Se poistaa tylsyyden nopeasti ja varmasti, tosin on epäterveellistä. Pitäisi vähentää mutta mutta...Epäilen olevani jonkinlainen ADD. Kahvilla saan kiksini aamulla, mutta illalla se ei sovi minulle ollenkaan kun nukkuakin pitäisi. Tupakasta olen päässyt eroon ja tunnen olevani altis addiktioille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asia jo nyt askarruttaa sinua, niin kuuntele sitä tunnetasi.Tyypin olisi hyvä luopua alkoholista.
Millaisen elämän?
Näinhän se on. ADHD ihmisten ei kannattaisi lainkaan juoda alkoholia tai käyttää päihteitä, ja niitä lääkkeitäkin pitäisi käyttää säännöllisesti. ADHD ihmisille muutenkin rutiinit on tosi tärkeitä elämässä, koska muuten voi elämä mennä herkästi hyvin kaaottiseksi.
Tässä on vähän ristiriitaa kun amfetamiinin voi katsoa olevan kyllä päihde mutta sitähän ne lääkkeetkin on?
Jo mainittujen lisäksi miehesi kannataisi hakea yksilö- tai ryhmäkuntoutukseen tai millä nimellä niitä kutsutaankin (anteeksi, olen itse paraikaa sellaisessa mutta unohdin jo termin, haha, adhd :-( ). Niissä opetellaan arjen taitoja, rutiineja, muistamiskeinoja, tunteiden hallintaa, impulsiivisuuden hallintaa jne.
Mitä itse haluat ja jaksat? Ei tarvitse jaksaa, mutta toivo ei ole mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Jo mainittujen lisäksi miehesi kannataisi hakea yksilö- tai ryhmäkuntoutukseen tai millä nimellä niitä kutsutaankin (anteeksi, olen itse paraikaa sellaisessa mutta unohdin jo termin, haha, adhd :-( ). Niissä opetellaan arjen taitoja, rutiineja, muistamiskeinoja, tunteiden hallintaa, impulsiivisuuden hallintaa jne.
Mitä itse haluat ja jaksat? Ei tarvitse jaksaa, mutta toivo ei ole mennyttä.
Hei, kiitos kun kysyit
Olen ehdottanut miehelle näitä, on itse sanonut että tekisi varmasti hyvää, toteutus on sitten asia erikseen, saako aikaiseksi siitä en ole varma..
Itse jaksan, mutta välillä itken kotona kun en tiedä mikä olisi paras vaihtoehto. Mies on sanonut minulle, miten haluaa pitää musta huolta eikä ikinä halua tuottaa minulle stressiä, uskon häntä.
Haluaisin tulla suhteessamme enemmän kuulluksi. Mies kyllä parhaansa mukaan kuuntelee mua, mutta saattaa sitten pitää vartin monologia ja paasausta omasta asiastani ja itse kuuntelen kärsivällisesti vierellä, toivoisin että mies pystyisi joskus kuuntelemaan samalla tavalla minua ja kohtaamaan myös vaikeita tunteita. Usein huomaan, että mies kiemurtelee tilanteesta pois jos puhun surullisesta/vaikeasta asiasta. Hän ei jotenkaan osaa käsitellä tunteitaan ja siksi itkee tai suuttuu helposti. Mutta sitten hän huomioi minua muuten, esim pesee mulle aina puhtaat lakanat kun tietää että saan helposti näppylöitä, antaa kaikesta omastaan minulle, peittelee öisin ja silittelee ja halii mua jatkuvasti yms.
Mutta niin.. haluaisin tietenkin että hän saisi elämänsä järjestykseen ja sellaista apua jota tarvitsee.
Ap
Itse eroaisin. Ajan mittaan tuo menee vain pahemmaksi, koska päihteet on mukana. Itselläni on ADHD, mutta en ole koskaan ollut päihteitä käyttävä henkilö. Päinvastoin. Eikä ADHD ole koskaan aiheuttanut itselläni äkkipikaisuutta, mutta kai se on vähän erilainen kaikilla.