Muita ruoka-allergisia, joilla hankaluuksia luottaa ruuan sopivuuteen?
Mitä pitäisi tehdä, kun minulla on pelko syödä monissa vieraissa paikoissa johtuen ruoka-aineallergioistani? Olen siis pahasti allerginen, syödessäni sopimatonta ruokaa hengitystieni menevät tukkoon. Lähes joka kerta vuorossa on jonkinlainen kontakti ensihoitajien kanssa.
Olen ollut allergikko pienestä pitäen ja kasvanut siihen. Pitkään kaikki oli ihan okei, mutta pari vuotta sitten tapahtuneet kaksi vahinkoa ovat saaneet minut takajaloilleni. Söin siis työpaikkaravintolassa, jossa ruuan piti olla minulle sopivaa. Söin normaalisti ja sain allergisen reaktion. Ensimmäisellä kerralla selvisin ihan vain omilla lääkkeilläni (söin todella vähän tätä väärää ruokaa) ja keskeyttämällä työpäivän. Toinen kerta tarvitsikin sitten jo ihan A-luokan ambulanssikyytiä, eli oli vakava reaktio, josta sain myös useamman päivän sairasloman.
Molemmat reaktioista johtuivat "vahingosta" ravintolan henkilökunnan toimesta. Eivät olleet tarpeeksi valppaina.
Näistä tapahtumista johtuen minulle on rehellisesti sanoen jäänyt kammo syödä vieraissa paikoissa. Huomaan jatkuvasti miettiväni tarkasti ruuan sopivuutta, pahimmillaan tarkistan sen useamman kerran. En myöskään syö paljoa, vaan vähän ja hitaasti, jotta reaktio ei iskisi ainakaan pahasti. Monesti katselen myös kellosta koska olen aloittanut syömisen, ja lasken siitä, olisiko väärä ruoka aiheuttanut jo jotain.
Voi kuulostaa todella typerältä ulkopuolisen mielestä, mutta pelko jäi allergisista reaktioista. Muita jotka pelkäävät samaa? Miten olette voittaneet pelkonne?