Kertokaa surkeimmista/oudoimmista juhlista, joissa olette olleet
En ole todellakaan mikään snobi, mulle riittää juhliksi pari kaveria, sipsipussi ja Spotify-soittolista. Pari kertaa on kuitenkin käynyt niin, että odotukset ja todellisuus on ollut niin kaukana toisistaan, että oon ollut lähes järkyttynyt.
Viimeisin kerta tapahtui eilen. Entinen työkaveri oli jo pari kuukautta sitten kutsunut minut tupareihinsa ja toivoi ilmoistusta siitä, olemmeko mieheni kanssa tulossa. Päätin sitten lähteä kesälomareissullekin vasta ensi viikolla, jotta ehtisin näihin tupareihin.
Työkaveri ja hänen avovaimonsa ovat korkeasti koulutettuja kolmekymppisiä ihmisiä, joita olen aina pitänyt tyylikkäinä ja mukavina. Tämä oli ensimmäinen kerta heidän kotonaan. Ostimme lahjaksi rasian hienompia suklaakonvehteja, panin päälle mekon ja mieheni pukeutui suoriin housuihin ja kauluspaitaan. Odotimme illanistujaistyyppistä juhlaa ja jotain syötävää, ehkä viiniä, mutta perillä pimeän asunnon oven avaa nuhjuiseen teepaitaan ja kotishortseihin pukeutunut isäntä. Hän johdattaa meidät keittiöön, joka on kuin pommiin jäljiltä: ruokapöydän alla on kanihäkki ja lattialla kanin paskaa ja heiniä, pöydällä likaisten tiskien seassa on avattu ja rääpitty jäätelöloota sekä väljähtynyt puolityjhä limsapullo, josta ”saa sit ottaa!”
Muut vieraat istuvat aivan yhtä rennosti sonnustautuneina olohuoneessa, joka sekin on hämärä ja sotkuinen. Emäntä kyyhöttää nurkassa ja sanoo moi, katoaa mitään sanomatta suihkuun, jossa viettää seuraavat 20 minuuttia ennen kun palaa tukka märkänä joogahousuissa. Minkäänlaista tarjoiluja jäätelön ja limun lisäksi ei ole, mutta ”Woltilta saa tilata, jos on nälkä!”Musiikkia ei ole ja keskustelukin on vähäistä ja vaivaantunutta. Meitä ei edes esitellä kunnolla muille vieraille, jotka tuntevat parin kuka mistäkin.
Kontrasti työkaverini työolemukseen on valtava, enkä ollenkaan olettanut heidän asuvan tällaisessa läävässä. Tarjoilu oli samaa sarjaa kuin sillon kun teininä poikkesin kaverille koulun jälkeen. Istuskelimme vaivaantuneina ja nälkäisinä muutaman tunnin, ennen kuin kehtasimme lähteä.
Kommentit (28)
Olin kerran juhlissa, joissa sisään tullessa talon emäntä sanoi vieraille ”jos teitä sotku haittaa, alkakaa siivoamaan!”
Ymmärrän toki epäsiisteyden, mutta viikon tiskit pöydällä, roskapusseja pitkin kämppää, vaatteet lattialla, eikä siivottu varmaan kuukauteen...
Erään entisen ystävän tuparit. Olin varannut tuliaisiksi herkkukorin, jossa mm. juustoja, viiniä, omatekoista hilloa, kahvia ja suolakeksejä.
Ensinnäkin asunto oli todella sotkuinen. Eteinen tulvi postia jotka oli vaan potkittu pois jaloista niin että ovi mahtui juuri ja juuri aukeamaan.
Tarjoiluna oli jotain lidlin sipsejä, ei siinä muuten mitään, mutta pussissa oli jotain kosteaa ja sen ympärillä pörräsi banaanikärpäsiä. Ex-ystävä ja hänen poikaystävänsä oleilivat lähes koko ajan tupakalla parvekkeella, jossa oli koiranpas*aa, kun oli kuulemma helpompi opettaa koira sinne kuin juosta koko ajan ulkona. Koiraa myös pidettiin jatkuvasti parvekkeella ja sen turkissa vilisi jotain ötököitä.
Tuliaisilleni naurettiin ja sanottiin, että kyllä ennemmin olisi voinut tuoda tuollakin rahalla viinaa. Haistoi hilloa, nyrpisti ja kaatoi sen rottiensa ruokakippoon. Kittasivat siihen malliin kirkkaita molemmat, että alkoivat harrastaa omaa kivaa sohvalla kaikkien nähden.
Tästä tyypistä onneksi tehtiin eläinsuojeluilmoitus samana päivänä ja häneltä vietiin lemmikit + sai eläintenpitokiellon, jotain positiivista sentään tuosta vierailusta seurasi.
Teurastamon Halloween 2018. Liput hirveän kalliit laatuun nähden. Tapahtumasta vouhkattiin siihen malliin, että saatiin ihmiset innostumaan. Todellisuus: muutama kämänen kauhukohde, jonot niin pitkät ettei niihin kaikkiin edes ehtinyt. Kun vihdoin pitkän ja kylmän jonotuksen jälkeen pääsit kohteeseen, se kesti pari minuuttia. Yksikin oli sellainen, että talutettiin porukkaa istumaan penkille, vähän peloteltiin kysymällä kuka on neitsyt ja joutuisi täten ihmisruuaksi. Sitten juotettiin mustikkamehua katsojille ja siinä sekin oli. Tuli ihan hölmistynyt olo, että mitä tää nyt oli? Ihan uskomattoman surkeaa.
Kahden tosi nuoren uskovaisen häät. Talkoilla tehdyt aika köyhät tarjottavat seurakuntatalossa, ei edes alkumaljaa saati sitten muuta alkoholitarjoilua (ei sillä että välttämättä alkoholia tarvittaisi, mutta jotenkin vesi, tiivistemehu ja maito ruokajuomina oli aika latistavaa), ohjelmana puheita ja virsiä. Onneksi ei kestänyt kuin muutaman tunnin. Pariskunta tuntui myös jännittävän niin paljon, ettei heidän välillään pystynyt näkemään mitään rakkautta tai hellyyttä.
Mä ihmettelen sitä että järjestetään ihan itse tahtoen juhlat joihin ihan itse kutsutaan vieraita. Mutta sitten asuntoa ei ole laitettu mitenkään juhlakuntoon. Ehkä imurointi mutta muuten on kaikenlaista tavarakasaa kaikki paikat täynnä, vieraat eivät mahdu minnekään syömäänkään. Olen ollut myös keittiön pöydän ääressä syömässä jossa vieressä lemahti kissan vessa-astia jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen sitä että järjestetään ihan itse tahtoen juhlat joihin ihan itse kutsutaan vieraita. Mutta sitten asuntoa ei ole laitettu mitenkään juhlakuntoon. Ehkä imurointi mutta muuten on kaikenlaista tavarakasaa kaikki paikat täynnä, vieraat eivät mahdu minnekään syömäänkään. Olen ollut myös keittiön pöydän ääressä syömässä jossa vieressä lemahti kissan vessa-astia jne.
Tämä juuri! Musta ei ole niin nuukaa, jos kutsutaan läheinen kaveri kylään silleen "tuupa kahville" -tyylisesti, mutta jos on mainostettu tupaantuliaisia, niin niiltä odottaa jo vähän enemmän. Varsinkin, kun kyseessä on töissäkäyvät ja suht hyvin toimeen tulevat aikuiset ihmiset, ei mitkään opiskeluboksissa lusivat 20-vuotiaat.
Ainakin minulle iso osa sitä juhlien iloa on laittaa koti juhlakuntoon vieraita varten, laittautua, tehdä kerrankin jotain hyvää syötävää ja leipoa.
Nyt on paljon puhuttu "kotipositiivisuudesta" että ei pitäisi vaatia, että huusholli on aina tiptop vieraille, mutta jotkut näyttävät ottavan tämän vähän liian tosissaan. Sotkuisesta ja pahimmassa tapauksessa saastaisesta kodista tulee fiilis, että vieraita ei kunnioiteta yhtään.
Tuli mieleen vielä toisetkin pippalot.
Miehen työkaveri täytti pyöreitä ja mehusteli juhlillaan pitkään etukäteen. Juhlapaikkana oli seurakuntatalo, koska työkaveri on aktiivinen seurakuntalainen. Ei sitten odotettukaan mitään bileiltaa, mutta synttärisankarin äidin juustokakkua odotettiin, kun sitä oli niin kovasti kehuttu.
Juhlissa selvisi, että tällä juustokakulla tarkoitettiin ruotsalaista juustokakkua, joka on siis pelkkää paistettua juustoa ja vehnäjauhoja. Maistui makeahkolle munakkaalle. Tämän "kakun" lisäksi tarjolla oli mandariineja ja vaahtokarkkeja kahvin kera. Ihmiset pönöttivät pöydissään ja ainoana ohjelmanumerona oli Paljon onnea vaan useammalla kielellä. Myötähäpeä oli valtava kun päivänsankarin sukulaisrouva kehotti innoissaan tummaihoista vierasta laulamaan "afrikaksi".
/ap
Siskoni tuparit. Ensin olen koko päivän kantamassa tavaroita, kokoamassa huonekaluja sekä asentamassa lamppuja. Kämpän valmistuttua talossa ei ole mitään tarjottavaa (edes kahvia), vaan minulta aletaan vaatimaan tupaantuliaisviinoja, koska niiden tarjoaminen isäntäväelle on kuulema vieraiden tehtävä. Kun en suostunut lähtemään ostamaan viinaksia siskolleni ja hänen miehelleen sisko soitti banhalle äidillemme, että minä olen ollut koko päivän niin kännissä etten ole kyennyt mihinkään ja he ovat joutuneet tekemään minunkin hommani ja vieläpä kantamaan minut omaan kotiini. (Kyseessä on siis täysi-ikäinen, tiettävästi terveen papereilla liikkuva "ihminen" - siis tämä siskoni.)
Tertun nimipäivät, joissa eräs vierailija esitti Tertuntaa-laulun - onnekseni en saanut korvamatotartuntaa!
Ei nämä pahimmat olleet mutta nuoren aikuisen valmistujaisjuhlat joissa valmistunut oli väsynyt eikä pitänyt sitä salaisuutena. Vieraina saimme itse tehdä tarjottavat ja kantaa pöytiin, juotavaa sai pienen lasin viiniä, loput väsynyt emäntä jaksoi kantaa takaisin kaappiin. Juhlakalu näytti siltä että minä hetkenä tahansa nukahtaa vaikka ei edes keskustellut eikä mitenkään osallistunut itse halumiensa juhlien järjestämiseen. Jotkut vaan eivät jaksa yhtään mitään siksi pakko ihmetellä miksi järjestää mitään.
Ex-työystävä puhui aina töissä Mikosta ja hänestä tyyliin: ”tänään on niin hieno ilma, että Mikon kaa varmaan päätetään lähteä picnicille puistoon jne.” Sitten vähän yllättäen hän pyysi minut ja muutaman muun työkaverin juhlimaan Mikon synttäreitä. Ei meistä kukaan ollut Mikkoa tavannut, mutta ajateltiin mennä, kun jotenkin pyyntö oli niin vilpitön.
Mentiin just sellaiseen likaiseen ja pimeään asuntoon. Selvisi, että Mikko oli kani!!!! Siinä sitten hoo-moilasina katsottiin, kun Mikko loikki keittiössä ja papanoi mennessään. Tää työkaveri oli jotenkin oudon kiinnostunut kanistaan, kiiluvin liikuttunein silmin kertoi kuinka tärkeä päivä Mikolla tänään on.
Ostamamme lahjaviinipullo jäi sinne, tuskin kuitenkaan Mikon iloksi.
Tää tyyppi jatkoi höpinöitään Mikosta ja sit yht’äkkiä vaan lopetti duunit.
Olipa kerran... oikein hauskat juhlat erään tuntemani miehen luona. Tunsin hänet hänen ex-naisystävänsä kautta. Meillä oli toki muitakin yhteisiä tuttavia. Juhlat olivat kerta kaikkiaan onnistuneet, isäntä oli nähnyt kovasti vaivaa, tarjoilut kohdillaan ja monikymmenpäisellä joukolla oli hauskaa. Puitteetkin moitteettomat isolle vierasjoukolle (kymmeniä ihmisiä).
Meni sitten jonkin aikaa ja sain herra kertoi taas järjestävänsä juhlat ja kysyi pääsisinkö tulemaan. No totta maar' mikäs siinä, kun viimeksikin oli niin hauskaa. Menin sovittuun aikaan paikalle tälläytyneenä viemisineni.
Olin hieman ihmeissäni, tulinko liian aikaisin, vai miksi on niin hiljaista. Isäntä ohjasi minut ruokapöytään ja vasta sitten kun hän himmenteli valoja ja sytytti kynttilät tajusin, että mitään "juhlia" ei ole, vaan olin ainoa vieras!
Enhän minä kehdannut siitä paikasta pompata ylös ja heittää heipat. Eissaatana! Söimme sitten, ja ruokakin oli kyllä hyvää. Tasan viimeisen palan nieltyäni katsoin kelloa ja päätin, että tunti on tarpeeksi kohtelias aika seurustella ruokailun jälkeen. Miten hirveän kiusaannuttavaa! Ajattelin vaan, että onhan tämä melkein yhtä mukavaa kuin hammaslääkärin odotushuoneessa, epämiellyttävintä ikinä mutta kestäähän senkin. Lähdin tunnin kuluttua sitten, ja yrittihän se ihoille. Minusta on maailman nolointa houkutella toinen "treffeille" keksittyjen juhlien nojalla.
En koskaan maininnut asiasta kenellekään ja olemme hänen ex-naisystävänsä kanssa hyviä ystäviä edelleen.
Eräs Mika kakkasi kissan hiekkalaatikkoon.
Olin vieraana häissä, joissa koko ohjelma oli morsiamen kahden bestiksen suunnittelema. Kaikki oli joko inside-läppää tai rahankeräystä vierailta. Tylsimmät häät missä olen koskaan ollut.
Erään sukulaisperheen kotona on juhlittu heidän lasten rippijuhlat, valmistujaiset, ylioppilasjuhlat ja kihlajaiset. Todella mukava ja ihana perhe, tarjoilut aina hyviä ja monipuolisia, koti siisti, perhe ja vieraat hyvin pukeutuneita. Mutta jostain syystä ne juhlat on aina niin kankeat ja vaivaannuttavat. Hiljaa istutaan ja syödään tarjoiluja, väkisin keksitään jotain puheenaiheita. En osaa sanoa miksi sieltä puuttuu rentous ja hauskuus. Puitteet on kohdillaan. Hiukan iltaa kohti paranee tilanne kun pahimmat pönöttäjävieraat lähtee ja boolia/viiniä on ehditty tarpeeksi maistella, mutta ei ne riemukkaiksi silti muutu.
Vierailija kirjoitti:
Erään entisen ystävän tuparit. Olin varannut tuliaisiksi herkkukorin, jossa mm. juustoja, viiniä, omatekoista hilloa, kahvia ja suolakeksejä.
Ensinnäkin asunto oli todella sotkuinen. Eteinen tulvi postia jotka oli vaan potkittu pois jaloista niin että ovi mahtui juuri ja juuri aukeamaan.
Tarjoiluna oli jotain lidlin sipsejä, ei siinä muuten mitään, mutta pussissa oli jotain kosteaa ja sen ympärillä pörräsi banaanikärpäsiä. Ex-ystävä ja hänen poikaystävänsä oleilivat lähes koko ajan tupakalla parvekkeella, jossa oli koiranpas*aa, kun oli kuulemma helpompi opettaa koira sinne kuin juosta koko ajan ulkona. Koiraa myös pidettiin jatkuvasti parvekkeella ja sen turkissa vilisi jotain ötököitä.
Tuliaisilleni naurettiin ja sanottiin, että kyllä ennemmin olisi voinut tuoda tuollakin rahalla viinaa. Haistoi hilloa, nyrpisti ja kaatoi sen rottiensa ruokakippoon. Kittasivat siihen malliin kirkkaita molemmat, että alkoivat harrastaa omaa kivaa sohvalla kaikkien nähden.
Tästä tyypistä onneksi tehtiin eläinsuojeluilmoitus samana päivänä ja häneltä vietiin lemmikit + sai eläintenpitokiellon, jotain positiivista sentään tuosta vierailusta seurasi.
Karseeta luettavaa :(!
Mäkin olen ollut häissä joissa oli irtokarkkitarjoilu ja grillailu alkoi vasta sitten kun osa vieraista lähtivät jo.